Aftonbladet WTF?

Sett till sin läskrets gör de ett fantastiskt jobb. Varva nonsens, bilder från veckans dokusåpa och clickbaits med tydliga propagandaartiklar. Tanken är enkel, de som är dumma nog att bry sig om resten de skriver kommer garanterat köpa propagandan med hull och hår. Det är inte precis svårt att se att 70 år av LO-ägande gör Aftonbladet till ett av vänsterns mest rabiata propagandaorgan.
En bra indikator på vilken läsekrets en sida har är mängden annonser för olika spelformer som man kan förlora pengar på snabbt (betting, nätcasinon etc).

Om man nu talar om propaganda på kvällstidningarna så måste man ju även ta upp Expressen Brand Studio/Bonnier News Brand Studio eller vad de nu kallar sig. De ger företag en möjlighet att kommunicera sitt budskap till läsarna tämligen ofiltrerat. Ofta endast totalt någon enstaka rad text på en sida om att det rör sig om en annons. Som vi kan se exempel på här: https://www.expressen.se/brandstudio/postnord/sangerska-och-brevbarare--en-perfekt-kombination-1/
Det låg även en hel del "artiklar" från Postnord uppe på Expressens förstasida innan jul när det stormade som mest kring Postnords. De handlade om vilket fantastiskt bra jobb Postnord gör som levererar 95% av de miljontals försändelserna i tid (och liknande). Det låg i stort sett alltid uppe en positiv "artikel" från Brand Studio för varje negativ artikel från nyhetsredaktionen.

Hur kommer en sån här möjlighet som Brand Studio att utnyttjas av de politiska partierna under ett valår? SD har ju sina egna propagandaorgan. Men de andra.
 
Vart tog deras små kolumnister Oisin och Fredde V vägen?
Nu har de plockat in asylrättsvinsttagaren Bancke istället. Deras val av kolumnister avslöjar deras brister.
 
En bra indikator på vilken läsekrets en sida har är mängden annonser för olika spelformer som man kan förlora pengar på snabbt (betting, nätcasinon etc).

Om man nu talar om propaganda på kvällstidningarna så måste man ju även ta upp Expressen Brand Studio/Bonnier News Brand Studio eller vad de nu kallar sig. De ger företag en möjlighet att kommunicera sitt budskap till läsarna tämligen ofiltrerat. Ofta endast totalt någon enstaka rad text på en sida om att det rör sig om en annons. Som vi kan se exempel på här: https://www.expressen.se/brandstudio/postnord/sangerska-och-brevbarare--en-perfekt-kombination-1/
Det låg även en hel del "artiklar" från Postnord uppe på Expressens förstasida innan jul när det stormade som mest kring Postnords. De handlade om vilket fantastiskt bra jobb Postnord gör som levererar 95% av de miljontals försändelserna i tid (och liknande). Det låg i stort sett alltid uppe en positiv "artikel" från Brand Studio för varje negativ artikel från nyhetsredaktionen.

Hur kommer en sån här möjlighet som Brand Studio att utnyttjas av de politiska partierna under ett valår? SD har ju sina egna propagandaorgan. Men de andra.

Håller nog med i allt du skriver. Men antingen talar vi förbi varandra eller så blundar du för det faktum att S genom LOs beslutsrätt över aftonbladet har åsiktsmonopol på Sveriges största dagstidning. Att LO dessutom avsätter miljoner till kompletterande lobbying för S gör att de har en sits som i de flesta demokratier skulle ses som korrupt eller olaglig. "Den svenska modellen" bygger på att alla arbetare betalar till LO för att vi premierar facken. LO tackar genom att avsätta många miljoner för att stödja S. Vad SD och övriga gör är en droppe i havet i jämförelse, även om SDs gräsrötter syns mer än övriga.
 
Aftonbladet ägs väl av Schibstedst, finns det ägarkoppling till S eller LO fortfarande?

Skickat från min Moto Z2 Play via Tapatalk
 
Men antingen talar vi förbi varandra eller så blundar du för det faktum att S genom LOs beslutsrätt över aftonbladet har åsiktsmonopol på Sveriges största dagstidning.
Nja, jag i stort sett bara kom med en vidareutveckling kring ämnet om kvällstidningarnas objektivitet som du tog upp i ditt inlägg. Det var därför jag citerade det, inte som direkt svar eller kritik på det du skrev.
 
Aftonbladet ägs väl av Schibstedst, finns det ägarkoppling till S eller LO fortfarande?

Skickat från min Moto Z2 Play via Tapatalk

Du gör mig besviken. Som bärare av den konservativa fanan bör du veta detta. I affären när Schibstedt tog över skrevs det in att LO äger rätta att utse ansvarig för ledar-, kultur-, och debattsidorna. I princip äger LO alla åsikter som uttrycks i Aftonbladet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top