Aftonbladet = En Ding Ding värld?

En kille i skolan för många år sen hade samma problem med högerhanden. Den bara blev större o större

Santo skrev:
En kille i skolan för många år sen hade samma problem med högerhanden. Den bara blev större o större
Var han singel kanske? ....

Bifogat

• bild_singelkille.jpg
    bild_singelkille.jpg
    37.5 KB · Visningar: 124
Nja

Det finns faktiskt en sjukdom som ger precis den här typen av problem.

Jag tror det är lymfkörtlarna som pajjar och gör att vätska som normalt tas tillbaka upp i kroppen fastnar ute i den del av kroppen som drabbas.
Kommer inte ens i håg vad sjukdomen heter men den lär vara väldigt jobbig och kronisk.

Fluffig skrev:
Det finns faktiskt en sjukdom som ger precis den här typen av problem.

Jag tror det är lymfkörtlarna som pajjar och gör att vätska som normalt tas tillbaka upp i kroppen fastnar ute i den del av kroppen som drabbas.
Kommer inte ens i håg vad sjukdomen heter men den lär vara väldigt jobbig och kronisk.
Sjukdomen heter elefantiasis och orsakas normalt av en parasitmask vanlig i vissa delar av afrika.
Hon ser däremot inte ut att vara afrikan så jag antar att det finns en annnan orsak till hennes tillstånd.

Nej inte elefantitis

Wunder skrev:
Sjukdomen heter elefantiasis och orsakas normalt av en parasitmask vanlig i vissa delar av afrika.
Hon ser däremot inte ut att vara afrikan så jag antar att det finns en annnan orsak till hennes tillstånd.

Jag tror sjukdomen heter kronsisk lymfödem eller liknande.
Det var ett reportage om en som hade sjukdomen på någonTV kanal för ett tag sedan och där poängterade de att det inte var samma sjukdom som elefantitis. Utan just den här sjukdomen var väldigt aggresiv och normal behandling mot lymföden höll inte skjukdomen på plats.

Lymfödem kan vara medfött eller orsakas av ett ingrepp som tex vid bröstcancer och ortopediska sjukdomar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg