Affischer för tävlingar

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Bla till SM på Anderstorp och SO-tävlingarna finns det ju affischer att hämta hem från nätet, tex till Falkenberg nästa helg, det är ju jättebra att man kan sätta upp hemmavid, lokala mataffären, jobbet osv.

Men, dels är det lite bristande bildmaterial, tex i affischen ovan så är det en riktigt lågupplöst bild som inte ens tål utskrift i A4, och det finns ingen naturlig plats att skriva till sig själv på! Nu är det ju svårt i en PDF, men hade affischen funnits tillgänglig som word-fil, eller som jpeg/png så hade man ju kunnat skriva in sitt eget namn, klass och startnummer och fått lite mer lokal koppling. Om det nu hade funnits en naturlig ruta/område att sätta det på.

Bra bildmaterial kan ju inte vara svårt att få tag på idag, och det borde vara grymt enkelt att lägga in ett naturligt område för att kunna göra den lite mer personlig, och släppa den i ett editerbart format. Som det är nu känns det mer som det är för arrangörens skull, inte för vår skull, man sätter upp den :(

Vad tycker ni andra?

Jag håller med! :)

SO-affischen är helt okej men de borde göra den som en PNG (eller ännu hellre tex PSD) utan bakgrundsbilden (genomskinlig), dvs bara med texten. Då skulle man enkelt i tex Photoshop, kunna lägga in en bild på sig själv och hänga upp på mataffären osv.

Jag skulle lätt printa ut ett gäng på vanligt A4 och hänga upp i min lilla by! :banana

Jag håller med! :)

SO-affischen är helt okej men de borde göra den som en PNG (eller ännu hellre tex PSD) utan bakgrundsbilden (genomskinlig), dvs bara med texten. Då skulle man enkelt i tex Photoshop, kunna lägga in en bild på sig själv och hänga upp på mataffären osv.

Jag skulle lätt printa ut ett gäng på vanligt A4 och hänga upp i min lilla by! :banana
Ja, ännu bättre! :tummenupp Nackdelen är väl att alla inte har Photoshop, eller är så hemma på det, Paint har ju dom flesta, vare sig dom vill eller inte :)

Jag får inte ens upp länken!
Nån som kan fixa den till jpg? så kan kan ha på hemsidan tack :)

Skit kan inte öppna nån pdf sida från deras hemsida. Va behöver jag för att kunna öppna?

Jag la också ut en affisch på hemsidan och på Fb,kanske nån som nappar å kommer å kikar iaf :)

Hur gjorde du på facebook? Går inte bara länka sidan då kommer inte bilden upp, måste jag spara den o lägga in som bild? Tänkte oxå göra lite mer reklam, gör redan för de ja har som vänner på min sida. :)

Ja, ännu bättre! :tummenupp Nackdelen är väl att alla inte har Photoshop, eller är så hemma på det, Paint har ju dom flesta, vare sig dom vill eller inte :)

PDF är ju det accepterade format man trycker från. PNG går ju fetbort, rasterisering är bara dumt, PSD är svårt för då måste man veta att den man skickar till har samma typsnitt installerade som de man använder.

PDF is the way to go. Skaffa en Mac eller Acrobat Pro om ni vill kunna redigera.

Jag tycker absolut inte man ska göra den med genomskinlig bakgrund, det måste finnas ett samband mellan affischerna och man vet aldrig vad för skit folk sätter i där om de får göra det själva. Inget varumärke med lite självaktning skulle tillåta det. :tungan

Sen kanske man i framtiden ska tillverka A2- eller A3-posters istället för A5 men jag gissar att SO hade nån tanke med A5-storleken, den är trots allt i printupplösning.

Däremot är det ju inga problem att göra en liten editable region i PDF:en där man bara kan skriva in sitt namn, klass och nummer under rubriken "Kom och stöd
#... ... i ...600/1000
i helgen"

Hur gjorde du på facebook? Går inte bara länka sidan då kommer inte bilden upp, måste jag spara den o lägga in som bild? Tänkte oxå göra lite mer reklam, gör redan för de ja har som vänner på min sida. :)

Det är en PDF, ladda ner och exportera som JPG (File-->Export-->Image-->JPEG) och lägg upp på fejsan.

Last edited:

Jag vet inte hur jag gjorde.
Jag hade uppe den på min hemsida,å där kopierade jag bara "www" adressen. klistrade in den som vanligt i statusfältet på FB:) Kolla på min sida så ser du hur det blev.

PDF är ju det accepterade format man trycker från. PNG går ju fetbort, rasterisering är bara dumt, PSD är svårt för då måste man veta att den man skickar till har samma typsnitt installerade som de man använder.

PDF is the way to go. Skaffa en Mac eller Acrobat Pro om ni vill kunna redigera.

Jag tycker absolut inte man ska göra den med genomskinlig bakgrund, det måste finnas ett samband mellan affischerna och man vet aldrig vad för skit folk sätter i där om de får göra det själva. Inget varumärke med lite självaktning skulle tillåta det. :tungan

Sen kanske man i framtiden ska tillverka A2- eller A3-posters istället för A5 men jag gissar att SO hade nån tanke med A5-storleken, den är trots allt i printupplösning.

Däremot är det ju inga problem att göra en liten editable region i PDF:en där man bara kan skriva in sitt namn, klass och nummer under rubriken "Kom och stöd
#... ... i ...600/1000
i helgen"

Det är en PDF, ladda ner och exportera som JPG (File-->Export-->Image-->JPEG) och lägg upp på fejsan.

thnx! :tummenupp sparade bilden, går tydligen att lägga upp den som den är. :)

tar tillbaka det jag sa, var visst inte så lätt. :( o ja kan inte göra så som du skriver, finns inte det som val när jag öppnar upp den i adobe.

Last edited:
Jag vet inte hur jag gjorde.
Jag hade uppe den på min hemsida,å där kopierade jag bara "www" adressen. klistrade in den som vanligt i statusfältet på FB:) Kolla på min sida så ser du hur det blev.

okej, jag länkar från din sida på min sida. hoppas det är ok?! :)

såååja, nu gör ja reklam för din sida genom länken + #111, #96, #66, #21 och #92 :D :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...