Affärsidé bolagsbildande.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Halloj.

Har en affärsidé, men vet inte/är inte så insatt i vilken bolagsform man skulle kunna tänka sig.

Min affärsidé, som jag inte vill gå in på närmare detaljer då det bara är på "fundera" stadiet, bygger på att man erbjuder en tjänst mot privatpersoner ev företag för att det skall vara bekvämt, enkel, kräver ingen lång utbildning, kräver inget kontor mer än man har en dator, telefon med synkad mail el framför allt bokningskalender, jag kommer inte behöva ta några dyra lån, inte köpa på mig någonting alls i princip, och finns bara klientel så skulle detta kunna starta upp i morgon dag, då jag inte tror detta finns i Sverige iaf inte vad jag sett hittils vad jag sett. Är man bara noggrann, proffsig och strukturerad, och är van jobba mot kunder och människor och finns kunder så skall det gå vägen :)

Frågor för mig är bl a hur man skall ta betalt av kunderna, hade tänkte mig mer el mindre ett fast pris för tjänsten, faktuerering lär ju kosta, kontant eller ha med sig "betalterminal" med kort(lär väl kosta också....)

Rotavdrag är inget kunden kan nyttja i detta, om man arbetar mot företag så vill nog de kunna lyfta moms, men tror inte det är möjligt i detta fall..(?) Om ex någon åker taxi så kan man väl knappast lyfta av moms? Även om inte jag erbjuder taxiverksamhet.

Det som behövs från min sida, är att se om det finns tillräckligt underlag för att testa detta, en billig bolagsform, redovisning för detta kommer bli väldigt enkel och rak, moms och inbetalning av skatt? Vad krävs för försäkringar när man är näringsidkare för ens egen del?

Detta är något man kan prova pararellt med nuvarande jobb med minimal arbetsinsats och ingen igentlig risk om det inte skulle fungera.

Låt oss säga om jag skulle ta 500 kr för tjänsten isig, med minimala andra omkostander för utom telefon, dator, självklart bolagsbildande, försäkring man behöver, ingen lokal. Om man skulle kunna kränga 3 st sådanna per dag(med schema och tur så skulle man kunna hinna med uppemot 6 st per dag) dvs 500x3x5x4= 30 000 kr/månad. Vad skulle då skatt, moms, arbetsgivaravgift(om man är själv, behövs det?)

Farhågor, om man faktuerarar och inte får inte pengar, för mycket kostnader som man inte "tänker" på försäkringar, skatter, avgifter mm..

Någon som har erfarenhet eller synpunkt:)
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Man bör kunna lära sig debit och kredit hyfsat på några timmar.
Bokföring och fakturering finns väll webbaserat för runt 100kr/mån?
Du bör ha någon som hjälper dig med bokslut och finns att tillgå för råd. Kostar mig runt 4000kr/året.

Tar du 500 så går 100 i moms.

400 kvar.
Minus egenavgift http://www.skatteverket.se/foretago...navgifter.4.233f91f71260075abe8800020987.html
Minus kommunskatt.

Med 31% kommunalskatt har du kvar 196kr.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Man bör kunna lära sig debit och kredit hyfsat på några timmar.
Bokföring och fakturering finns väll webbaserat för runt 100kr/mån?
Du bör ha någon som hjälper dig med bokslut och finns att tillgå för råd. Kostar mig runt 4000kr/året.

Tar du 500 så går 100 i moms.

400 kvar.
Minus egenavgift http://www.skatteverket.se/foretago...navgifter.4.233f91f71260075abe8800020987.html
Minus kommunskatt.

Med 31% kommunalskatt har du kvar 196kr.

Så 400 -29% i egenavgift=284-196 kr som du säger. Uträkningen skulle göra ca 12 000 kr netto i månaden på 3 tjänster per dag, vilket är för lite...

Försäkring när man "jobbar" eller en privat olycksfallsförsäkring kanske räcker då? Bolagsform enskild firma?
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Räknade på enskild firma. Försäkringen är inte jätte dyr men klart det blir lite pengar.
Men nej 3 jobb om dagen blir för lite.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man inte gör som hon kvinnan i lyxfällan som hade "salong"

Tusen spänn in i kassan, då gick hon och shoppade för en tusenlappp på väg hem från jobbet...

Lyckligtvis hade hon ju en obeskattat sidoverksamhet så hon fick in pengar när det blev dags för momsen...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Räknade på enskild firma. Försäkringen är inte jätte dyr men klart det blir lite pengar.
Men nej 3 jobb om dagen blir för lite.

Tackar för input :) Får man klientel tillräckligt för detta(jag själv bor nog på för liten ort..) så gör man tjänsten på ca totalt 1 timme, min egen arbetsinsats, av denna timme så kommer jag vara styrd av andra dessutom, så mitt eget arbete är på detta ca 30-40 minuter max. Och på den övriga tiden så kan man "jobba" boka upp mer kunder etc. Men man är styrd av ett visst "flyt" att få allt att stämma och klaffa, skulle "allt" flyta med uppbokningar av kunder, tider mm så skulle man dagar hinna med 10-15 kunder(med stress förståss), och då gör det inget om man bara hinner någon kund någon annan dag, eller rent av ingen kund alls någon dag på månadsbasis. Min fysiska arbetsinsats är så minimal, oavsett om man har jobb hela dagen, men för minst 6 tjänster per dag om man visste om detta är hållbart så skulle man kunna lätt köra på

Fördelen med denna tjänst är att den är 7:00-16:00, aldrig jobba helg, övertid med själva arbetsinsatsen, man kan styra sig själv och sina dagar, tjänsten är "Mobil" så man kan jobba på närliggande och några större orter under dagar.

Man kan i tjänsten om kunden gör en del själv ta summan jag tänkt, men man skulle kunna ta en del admistrativt av kunden som denna måste ordna med själv, mot ersättning med, men då oavsett att man jobbar mot eller fast pris, en timkostnad så man får ta betalt lite mer isåfall.

Nackdelen då är ju om det skulle gå så bra så man inte hinner med, så man måste anställa..;)

Bokföringen är inte inte värre om det är 2 eller 12 kunder en dag kan jag tänka mig om man kör en fast avgift. Och det admistrativa gör man lätt på kvällar/helger eller spilltid mellan kunderna!
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Om man inte gör som hon kvinnan i lyxfällan som hade "salong"

Tusen spänn in i kassan, då gick hon och shoppade för en tusenlappp på väg hem från jobbet...

Lyckligtvis hade hon ju en obeskattat sidoverksamhet så hon fick in pengar när det blev dags för momsen...

Obeskattad sidoinkomst, hyrkärring?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Om man inte gör som hon kvinnan i lyxfällan som hade "salong"

Tusen spänn in i kassan, då gick hon och shoppade för en tusenlappp på väg hem från jobbet...

Lyckligtvis hade hon ju en obeskattat sidoverksamhet så hon fick in pengar när det blev dags för momsen...

Såg ett annat avsnitt av lyxfällan, äldre modell av programmet, hon som startade en till skobuti, men i grannkommunen, och konkurrerade med sig själv, sålde inte fler skor, men satt på dubbla hyror..smart:hihi
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
* EF är kanske enklast, men all vinst blir automatiskt beskattningsbar inkomst vid årets slut vilket kanske inte är önskvärt.

* AB idag tycker jag e bättre eftersom det 'bara' behövs 50 lax i aktiekapital som du kan investera i det du behöver. Du kan även jämna ut företagets resultat i periodiseringsfonder vid årets slut. Dessutom behöver du inte en dyr revisor om omsättningen understiger 3 miljoner.

* Kommanditbolag = rykte som bluffbolag (har ingen bra koll på den bolagsformen faktiskt) och Handelsbolag kräver att ni är 2 pers.

* Faktureringen sköter du själv i Excel till att börja med, alternativ ett proggy från Hogia eller Visma.

* Betalterminal kostar 1000 kr / månad från BBS + en mindre avgift per transaktion på nån spänn. Tänk på att inte ge kredit (faktura) till nån som inte är kreditvärdig.

* Jo man lyfter momsen om man åker taxi i tjänsten.

* Du behöver ingen företagsförsäkring. Det är frivilligt. Jag kan inte avgöra hur nödvändigt det är när jag inte vet din affärsidé.

* Om du fakturerar och inte får pengar finns knappt. Scenariot är att du ansöker företaget i konkurs till slut, alternativt privatpersonen i personlig konkurs.

/ RoLLER - Kan allt om allt.
 

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
ta betalt med i zettle, gör det under the radar. omsätter du inte mer än 15k per år går det som hobbyverksamhet.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Börja med det billigaste om du inte vill investera i början. Enskildfirma. Se bara till att du håller isär vad som är företagets och dina egna uttag. Kan ju alltid byta bolagsform när/om du lyckas bra.

Komanditbolag är inte bluffbolag. Det har man till pengatvätt. Ångrar inte en sekund att jag har det vid sidan om mitt AB.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Komanditbolag är inte bluffbolag. Det har man till pengatvätt. Ångrar inte en sekund att jag har det vid sidan om mitt AB.

Ok. Tack för att du klargjorde mitt misstag ang. syftet med Kommanditbolag. Hur kunde jag ha så fel?
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Du kan väl periodisera resultatet i EF också?

Stora nackdelen med EF är att du är företaget, om du fukkar till det. Du blir personligt ansvarig.

Försäkring: ring Trygghansa eller Länsförsäkringar och prata med någon som kan. Svårt när man inte vet vad som skall göras.

Annars säger jag "kör". Att du inte tjänar 100 lax från första månaden är väl inte hela världen. Du verkar sitta inne med en bra ide ... ge det en ärlig chans. Du kanske kan lära dig något annars? Eller att det är roligt? Då startkostnaden verkar låg kan det vara värt en chansning?
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Börja med det billigaste om du inte vill investera i början. Enskildfirma. Se bara till att du håller isär vad som är företagets och dina egna uttag. Kan ju alltid byta bolagsform när/om du lyckas bra.

Komanditbolag är inte bluffbolag. Det har man till pengatvätt. Ångrar inte en sekund att jag har det vid sidan om mitt AB.

Kommanditbolag har jag hört att man inte få bilda längre?
I det flesta fall fick väll nån alkis stå som ansvarig för bolaget medans nån annan drev, ägde och sköte om det? :va
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Du kan väl periodisera resultatet i EF också?

Stora nackdelen med EF är att du är företaget, om du fukkar till det. Du blir personligt ansvarig.

Försäkring: ring Trygghansa eller Länsförsäkringar och prata med någon som kan. Svårt när man inte vet vad som skall göras.

Annars säger jag "kör". Att du inte tjänar 100 lax från första månaden är väl inte hela världen. Du verkar sitta inne med en bra ide ... ge det en ärlig chans. Du kanske kan lära dig något annars? Eller att det är roligt? Då startkostnaden verkar låg kan det vara värt en chansning?

Det jag är inne på, har själv jobbat i 24 år som löneslav/anställd.., de sista 5 åren i ledande befattning i 2 olika bolag, och med ekonomiskt ansvar i ett par resultatenheter, hållt i anbudsförfarande, sköter löpande all "min" faktuering, inköp mm mm mm. Så jag är lite inne på detta, det är minimala omkostnader för att "komma igång" Det jag behöver är som jag sagt tidigare, en dator(finns redan)mobil(får nog skaffa en bättre privatmobil då..) Och fordon(finns) på hemmaplan kan jag t om gå/cykla mellan kunder. Kundkontakten för ett uppdrag kan vara 5 minuter totalt..sen sköter jag, mitt jobb i det hela är i princip övervakning under 20 minuter, jag behöver inte ens det då jag får ettkvitto på utfört arbete som jag vidareförmedlar till kunden:)

Enkelt de luxe vill jag ha, får jag betala in massa skatt så gör det inget bara man har underlag för att starta detta och med tillräckligt kvar i slutändan, skulle det inte fungera så kan man lägga ner detta. Hinner jag inte med något uppdrag själv så kan man jag lätt skicka någon vän eller bekant att utföra uppdraget :) Ingen indroduktion krävs annat än proffsigt, trevligt kundbemötande :)

Bara känslan då man idag ger 100% och alltid gör sitt bästa att ha något eget och styra sina dagar är lockande:)
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
* EF är kanske enklast, men all vinst blir automatiskt beskattningsbar inkomst vid årets slut vilket kanske inte är önskvärt.

* AB idag tycker jag e bättre eftersom det 'bara' behövs 50 lax i aktiekapital som du kan investera i det du behöver. Du kan även jämna ut företagets resultat i periodiseringsfonder vid årets slut. Dessutom behöver du inte en dyr revisor om omsättningen understiger 3 miljoner.

* Kommanditbolag = rykte som bluffbolag (har ingen bra koll på den bolagsformen faktiskt) och Handelsbolag kräver att ni är 2 pers.

* Faktureringen sköter du själv i Excel till att börja med, alternativ ett proggy från Hogia eller Visma.

* Betalterminal kostar 1000 kr / månad från BBS + en mindre avgift per transaktion på nån spänn. Tänk på att inte ge kredit (faktura) till nån som inte är kreditvärdig.

* Jo man lyfter momsen om man åker taxi i tjänsten.

* Du behöver ingen företagsförsäkring. Det är frivilligt. Jag kan inte avgöra hur nödvändigt det är när jag inte vet din affärsidé.

* Om du fakturerar och inte får pengar finns knappt. Scenariot är att du ansöker företaget i konkurs till slut, alternativt privatpersonen i personlig konkurs.

/ RoLLER - Kan allt om allt.

Bra input här, 50 000 kr behöver jag inte, då jag inte behöver investera i direkt något förutom då proper klädsel;) Och personlig investering i form kundkontakt genom kursverksamhet finns redan i bagaget:) Kontor och prylar behövs inte. Det admistrativa kan jag fixa hemma i favvofotöljen och mobilen i fickan:)
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Tre tips vad gäller bokföring, fakturering, inkasso osv:

Speedledger, speedledger och speedledger.

Samt tre ord vad gäller kortbetalning:

iZettle, iZettle och iZettle.
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
AB är jäkligt smidigt ur fler aspekter än redan nämnda. Eftersom du då anställs av bolaget behandlas du som en anställd av t.ex. försäkringskassan vid sjukskrivning, VAB osv. Har själv både AB och HB. I handelsbolaget kladdas ens egen ekonomi ihop med bolagets, skiljda konton men sambeskattas. I EF så gäller det verkligen att hålla isär pengarna.

I AB är du inte personligt ansvarig men vill du tex låna pengar i AB så brukar bankerna ta personlig borgen och göra dig ansvarig ändå.

Om du ska fakturera privatpersoner, använd dig av en faktureringstjänst som tex. klarna för att eliminera ditt risktagande.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vill du komma igång snabbt för att "testa", och har ett minimalt investeringsbehov så kör igång med enskild firma. Absolut enklast!

Om det visar sig vara en bra idé och du vill köra vidare så apporterar du in bolaget+resterande av det krävs för att få ihop 50´ AK och kör AB från det. Finns flera fördelar med AB, men för en osäker idé du vill "testa" är det onödigt mkt runtomkringande. Framförallt vid likvidation..
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Det låter som att du enbart ska sälja tjänster? Det finns ett mellanting mellan eget företag och att vara anställd, som bl.a. www.frilansfinans.se erbjuder. Du blir anställd i det företaget när du har jobb att utföra, letar upp kunder själv, gör jobbet själv, knappar in uppgifterna på företagets hemsida så fakturerar dom kunden och när fakturan är betald får du ut det som blir över efter moms, skatt etc. som lön. Kanske ingen lösning om man vill kunna driva det som större företag med det som krävs för att bli känd och få gott rykte, men t.ex. ett alternativ för att prova på i liten skala innan man tar ett djupt andetag och hoppar in i eget företagande...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top