aerodynamik?

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
jag har kört hoj i 12 år nu och är fortfarande lika förbryllad över vad som händer när jag möter lastbilar. Ibland flyger jag nästan av hojen och ibland händer ingenting. Det märkliga i det hela är att det verkar inte ha någonting att göra med hur eller på vilket håll det blåser. Jag har till och med varit med om flera lastbilar efter vara andra där jag fått en rejäl "luftsmäll" av typ en av dom men inte av nästa. Kan någon vara snäll och förklara för denne något korkade men ganska charmiga skåningen?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46771

Med en sådan så är problemet ur värden

Nä allvar nu.. jag tror faktiskt det har med att göra att en stor massa rör sig frammåt och skapar en stor "luftkudde" omkring sig,
Om du tycker det är obehagligt med hoj, då ska du testa att möta en långtradare med tex en husbil.
Fyfan då gäller det att ha tungan rätt i munnen :tungan

tja, den skiljer sig ju inte markant från den jag har :tungan
jo, visst blir det en luftkudde, så långt är jag med men den borde rimligtvis vara i förhållande till hastighet och kanske storlek men det är det som inte får ihop.

Lasson skrev:
tja, den skiljer sig ju inte markant från den jag har :tungan
jo, visst blir det en luftkudde, så långt är jag med men den borde rimligtvis vara i förhållande till hastighet och kanske storlek men det är det som inte får ihop.

Har väl även göra med täthäten av massan kan jag tänka mig. Om en lastbil är väldigt solid i den höjd som du med hoj åker, och en annan är mer luftig och kanske dämpar det som du sedan känner av. Fast vad vet jag.

jo, du har nog rätt där, om jag fattar dig rätt, dvs att lastbil nr2 knäcker luftströmmen från nr1 och känns därför inte lika mycket, eller? Men oavsett vilket så förklarar det inte varför en ensam lastbil kan nästan flytta en av vägen ena dagen men nästa dag känns det inget alls.

Har för mig att det beror på vilket håll det blåser åt.

En lastbilsfront är utformad som en vägg ungefär. Om man då tar den här "väggen" och pressar fram den i 80 - 100 km/h så bildas det ett övertryck framför lastbilsfronten. Denna luft måste ta vägen någonstans och precis som vatten så tar den givetvis den lättaste vägen. I detta fallet pressas luften runt lastbilshytten på sidorna samt över hyttens tak. Fördelningen anses vara lika stor på respektive sida om man inte har någon sidvind.
Om man däremot tillför en sidvind så är givetvis den lättaste vägen för luften att ta sig på lä-sidan av lastbilen vilket leder till en angenämare färd som motorcyklist om man befinner sig på motsatt sida då "vindpuckeln" inte är alls så stor där.

En annan effekt man får av övertrycket framför lastbilsfronten är det undertryck som skapas BAKOM. Det är minst lika farligt som den där "luftsmällen" du beskrev tidigare. Detta har jag erfarit då en släkting till mig sögs in under lastbilen (under pågpende omköring) av just det här undertrycket. Han finns ej längre vid livet.

Last edited:
Olika lastbilar skapar olika luftströmmar. Var det inte Mercedes som fick pris när deras nya Actros-klass inte längre piskade upp vattenmassor från vägen vid regn. När bilisterna kör om har de fri sikt vid sidan av lastbilen, jämfört med det vanliga "ser ingenting".

Lasson skrev:
jag har kört hoj i 12 år nu och är fortfarande lika förbryllad över vad som händer när jag möter lastbilar. Ibland flyger jag nästan av hojen och ibland händer ingenting. Det märkliga i det hela är att det verkar inte ha någonting att göra med hur eller på vilket håll det blåser. Jag har till och med varit med om flera lastbilar efter vara andra där jag fått en rejäl "luftsmäll" av typ en av dom men inte av nästa. Kan någon vara snäll och förklara för denne något korkade men ganska charmiga skåningen?

Sen så är det väl så oxå att det "sug" som bildas bakom dig själv när du skär igenom luften flyttas åt sidan när det blåser från sidan eller kommer lastbilar. Dvs, man sugs åt sidan oxå.

Att stå still på ett öppet fält när det blåser kastvindar från sidan känns knappt alls i jmnförelse när du kommer i 200km/t.

Var ngn som bidrog hit med en länk en gång i tiden till ngt examensarbete i motorcykelaerodynamik....orkar inte leta.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing