AEC:n Suzuki RG 250 Gamma 1987

Casanova

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Nagu
Hoj
Suzuki RG 250 Gamma
Finns de någon som har haft problem med AEC:n på sin RG?

Jag köpte just min och tyckte redan vid provkörningen att den verkade lite underligt slö på lågt varvtal och sen jävligt snabb när den kom upp till cirka 6000-7000 varv, tänkte inte mera på de då trodde att de kanske berode på att den var kall eller att ackun var dålig eller så tändstiften, så jag köpte den. Men när jag kom hem och hade byt tändstiften, laddat ackun, och kört den varm så var det ingen skillnad. Då kom jag och tänka på AEC:n, kan de vara den som är sönder?
 
låter precis som när expantionskammaren kickar in på en rd 125 lc.. för den sköt iväg vid 6500 varv om man inte hade effektkrök för då gick det vid 5500 istället.. :D
 
Perkidde skrev:
låter precis som när expantionskammaren kickar in på en rd 125 lc.. för den sköt iväg vid 6500 varv om man inte hade effektkrök för då gick det vid 5500 istället.. :D


Effektkrök flyttar upp registret, iaf på tvåtakt.

Om den gick igång på 5500 så borde inte den kröken ha gett mycket på topp, tvärtom, den skulle ha tagit från toppen o lämnat på mellanregistret.
 
Är det någon som vet om RG:n ens har AEC eller är det något som jag bara tror, letade lite efter den igår men, såg ingen, orkade inte skruva bort kåpan, men kanske jag måste göra det om jag inte får något svar.
Och ja jag vet att den är slö på låga varv men så slö som den e så kan den inte vara frisk.
 
Last edited:
Perkidde skrev:
låter precis som när expantionskammaren kickar in på en rd 125 lc.. för den sköt iväg vid 6500 varv om man inte hade effektkrök för då gick det vid 5500 istället.. :D

Expantionskammaren kickar in? Du menar när hojen har effekt, expantionskammaren finns alltid där och gör inget mer än att finnas.
 
Det som jag fundera är om RG har något sånt i stil med TZR:ns YPVS eller inte? Tänkte i så fall att det var den som kan ha krångla, t.ex fastnat i fult läge.
 
Casanova skrev:
Det som jag fundera är om RG har något sånt i stil med TZR:ns YPVS eller inte? Tänkte i så fall att det var den som kan ha krångla, t.ex fastnat i fult läge.


RG 125 har ju det så din har nog också det, kolla in i avgasporten om du ser nån.
 
Solid snake skrev:
RG 125 har ju det så din har nog också det, kolla in i avgasporten om du ser nån.

Du råkar inte veta hur den skall fungera? Är den elektronisk eller mekanisk? skall den rör sig när man lägger på strömen?
 
Casanova skrev:
Du råkar inte veta hur den skall fungera? Är den elektronisk eller mekanisk? skall den rör sig när man lägger på strömen?


Jag TROR den är elektronisk, iaf så var den det på min tzr från 87, men nu har ju du sukka så, hmm njaeee, kolla efter vajrar o sånt skit vid cylindrarna.

Elmotorn som driver det brukar sitta under tanken, kolla om du hittar en motor där med varjrar till.
 
Nu vet jag hur de ligger till, jag har inte ventil. Jag hade bort avgasrören igår och skulle byta packningar (som inte passade :mad: ), och märkte att jag inte hade någon avgasventil.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top