Vad jag egentligen är ute efter är att flytta min Montana 700i från styret till ovanför mätarna. Hade den på styret på skotern men det funkar inte alls på snöskoter där man vrider runt med styret betydligt mer än på en hoj så då är det. Dock funkar det bättre med GPS:en på mätarhuset då avståndet och placeringen också blir bättre med synen som inte är lika bra på nära håll som förr. Skulle kunna göra detta utan att göra nån ny kåpa men då skulle GPS:en sitta på kåpan runt lyset och vara väldigt oskyddad då den är det första som får ta smällarna.
Kommer att bygga ett enklare fäste som skruvas fast i övre skruvhålen för kåpan ocn skruvarna till lyset och kommer bara att ha GPS och USB-uttaget montera på deg hela. Vad jag främst är ute efter är skydd för GPS:en om man är ute bland träd och grenar och sen märkte jag att gummilocken till kontakterna på GPS:en blåste upp på skotern med GPS:en på styret.
Ska åka om glasmästaren imorgon och kolla vad han har på plastfronten köpte 2 mm lexan till skotern för att göra en ruta som skyddar GPS:en då den nu sitter på mätarhuset. Biltemas medan verkade ju intressant då den bara behöver 180 grader för att formas. Ska kolla med glasmästaren hur varm den han har behöver vara för att formas.
Om jag nu skulle få för mig att gjuta så är jag inne på en plugg av plåt just för att man kan passa in pluggen på hojen då plåten är 1 mm tjock, tycker att plåt har en bra egenskap och det är lätt att bocka och blir nåt fel så svetsar man på nytt material, har också krymp och sträckmaskin och engelskt hjul om det ska börjas göra tjorvigt former. Att göra en lös plugg av trä, fogskum eller så kräver ju mycket noggrann mätning.
Just turbulens är väl det värsta man kan råka ut för i detta fallet och er är väl svårt att veta innan man testat.
Fortsatte att tejpat och klippa och drog bak kanten lite mer, sen åkte tiggen fram och jag började göra fästet för GPS:en, tanken är att det ska bli en plastskiva mellan Ram-kulan och fästjärnet visst hamnar den skivan lågt men då blir ju USB-uttaget mer skyddat. Fick bli 3 mm plattjärn blir det bra så kanske jag lyxar till med ett nytt fäste i aluminium för att vinna några gram vikt, eller kanske snarare att träna att svetsa aluminium.
Tror ändå det kan bli hyfsat