Adsl/telefon-problem

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
Hmm... bytte mitt Adsl från Telia 0,5 till Eurobell 8 och själva bredbandet funkar skitbra. Nu är problemet att nummerpresentation inte funkar.
Ibland kan det funka någon enstaka gång och ibland visas ofullständiga nummer, men till 90% visas inget.

Jag har konstaterat att om jag tar bort "mellanproppen" som går till modemet via den så kallade "splittern" (heter det va? som fixar så man kan ringa och surfa samtidigt) och kör telefonen endast i jacket så funkar det.

Kan det hjälpa med en ny splitter? Om inte, hur fan ska jag lösa detta? Jag kan inte komma på något alternativt sätt att koppla det...

Detta upplägg funkade perfekt innan jag bytte operatör (jag flyttade även det fasta abbonemanget till Eurobell)

Skanova säger tydligen att det inte ska spela någon roll, men detta hände ju direkt när jag bytte.

Eurobell ska skicka en ny splitter till mig, men det känns bara som en gissning att det kan hjälpa. Även om chansen verkar liten att någon känner igen sig kanske det finns någon tele-expert här?

*bump*

Jaha, nu har jag min nya DSL-splitter.

Ingen link till adsl blir det. Av någon jävligt outgrundlig anledning kan jag inte ens få min GAMLA splitter att funka längre som har funkat perfekt i 2 år?

Nu kör jag den gamla pluggen direkt i jacket utan filter.
Det enda som verkar funka.

Den nya splittern är en Excelsius Z-blocker CP-421SE om det säger någon nåt.
Jag har ett D-link DSL 300i modem.

Supporten har inte öppet förrän i morgon.
Men jag hyser större tillit till kunnandet hos folk här faktiskt...
Någon som har några tips man ska testa åtminstone.
Någon teori åtminstone?

Ialf för min del så krånglade allt när jag hade kvar den vita "piggen" ifrån min trådlösa som jag pluggade in på splittern.Jag klippte väck den å lät splittern ha kvar sin "pigg"(pigg=den lilla plastbit som sitter i mitten på jacket) funka glasklart efter det,kanske kan va nåt?

Du har en poäng där och det kan ha viss betydelse ibland, men jag har provat alla kombinationer.
Faktum är att jag måste ha piggen i efter splittern till telefonen.
Annars går det inte att surfa.

Jag kan nu enbart surfa med vanlig plugg direkt in i modemet.
Som inte har något stift.
Med splittern funkar det ej oavsett om jag pluggar in telefonen eller ej, med eller utan plast-stift.

Märkte en sak nu.
Det sitter bara två kontakt-stift i den nya splittern.
Alla mina gamla telefonpluggar har fyra. Spelar roll?
Förklarar ändå inte att mitt gamla upplägg inte funkar heller...

Bara två stift??Verkar märkligt,jag har par styckna liggandes här hemma alla har fyra stift!?

Jag låter förvirrad men med två stift menar jag de pyttesmå millimeterbreda stiften alltså. De som man pluggar in den lilla telekabel-kontakten i.

Hur som helst, det ska vara så, ringde supporten i dag.
Han sa att jag kopplat rätt. (ganska svårt att koppla fel)
Han skickar ännu en likadan splitter om mot förmodan det skulle vara fel
på denna. Vilket ju inte händer så ofta, men det händer...

Vad jag fortfarande inte fattar är varför den gamla inte funkar.
Varför ska allt jävlas just nu så man inte ens kan verifiera att ursprungsproblemet är löst...

Jaa... problemet kommer väl att lösas som det alltid gör, de får väl skicka hit dyra teknikern och felsöka i värsta fall.
Nu kan jag ju fan inte ha telefonen och adsl inkopplat samtidigt.

Min router dog häromdagen, antagligen av åskan/en strömspik.
Kanske den gamla splitter tog stryk också? Även om den funkade 1 dag efteråt, kanske den dog nu med.
Alltid kul om nya fel på den gamla utrustningen dyker upp precis när man ska testa den nya, så uteslutningsmetoderna sabbas totalt...

EDIT: Nu har Internet varit nere i 5 dagar för mig också, men i dag funkar allt perfekt.

Även nummerpresentationen funkar nu. Den förra splittern de skickade var uppenbarligen trasig men en ny likadan funkade. Vissa äldre splitters verkar ha problem med nummerpresentation beroende på hur snabbt ADSL man har.

Bara lite information om någon annan skulle råka ut för samma problem någon gång och hittar denna tråd.
:)

Last edited:
Back