ADSL-router, går det att använda den som ren router?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag beställde tydligen fel router till en kompis som skulle ha hjälp med att få sitt nya Tele2-internet-grejs igång.
Problemet är som sagt att jag, klantarslet, beställde denna och vid installationen så strular det mesta.
Någon som vet om det brukar vara problem att använda en sådan bara som router och inte som modem samtidigt?
Körde igång medföljande skivan för att installera skiten och i wizarden som är med så går det inte att komma vidare utan att den känner av en RJ45-kabel från telejacket :huvet
Jag kan logga in i den och ställa in skiten MEN jag hittar den inte på nätverket av nån jävla anledning.

Har ingen koll på routern i fråga. Men om den kräver kontakt med telenätet, går det inte att koppla in det medans du konfar routern?

Funkade inte för mig, men han har numera endast ip-telefoni via tele2 dessutom. Ingen signal i gamla telejacket, det som gör det kanske?

Behöver du routing möjligheten? Annars kan du väl använda den som en w-lan switch? Om du bara vill åt trådlösa dvs.

du kan logga in i den men hittar den inte i nätverket, hur går det ihop?

Glömde säga att jag loggade in på den via kabel :näsblod

Det står ju att den har WAN också, samt att jag beställde just denna för att man fick med en trådlös "dongle" eller vad de kallas, då han trodde att hans dator saknade inbyggt trådlöst kort vilket den såklart inte gjorde.

Behöver du routing möjligheten? Annars kan du väl använda den som en w-lan switch? Om du bara vill åt trådlösa dvs.

Precis, vill bara att han ska komma åt sitt internet trådlöst via sin laptop, Tele2 kunde inte erbjuda någon dosa med trådlös lösning.

Last edited:
Glömde säga att jag loggade in på den via kabel :näsblod

Det står ju att den har WAN också, samt att jag beställde just denna för att man fick med en trådlös "dongle" eller vad de kallas, då han trodde att hans dator saknade inbyggt trådlöst kort vilket den såklart inte gjorde.

Precis, vill bara att han ska komma åt sitt internet trådlöst via sin laptop, Tele2 kunde inte erbjuda någon dosa med trådlös lösning.

Brukar gå att avända routrarna så, testa att koppla in Wan kabeln på en av utgångarna.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg