Coola Ola
Progressiv klassicist
Snubblade förbi en artikel om ett företag som lanserat en metod för bränsleinsprutning där man förvärmer bränslet till flera hundra grader och som därmed hamnar i ett "superkrtiskt" läge mellan gas och vätska. Ska ge enorma effektivitetsförbättringar på framförallt dellast, som jag fattar. Allt jag har hört annars är ju att bränslet ska vara så kallt som möjligt men här gör man alltså tvärtom men här ska man alltså kunna köra så magert som A/F 80:1 utan att det rasar.
Tydligen så finns det något gammalt nummer av svenska Hot Rod Magazine med en artikel (länkad nedan)om en amerikan vid namn "Smokey" Yunick som gjort just detta nån gång på åttiotalet som kan köra på en halv bars laddtryck och bränslet förvärmt till 230°. Dock avslöjar han inte vissa delar av installationen som tydligen ska vara avgörande för hur det funkar. Är det någon som känner till mer om detta?
http://thekneeslider.com/archives/2...jection-improves-efficiency-50-to-75-percent/
http://schou.dk/hvce/ (med schema för hur "Smokeys" installation ser ut)
Tydligen så finns det något gammalt nummer av svenska Hot Rod Magazine med en artikel (länkad nedan)om en amerikan vid namn "Smokey" Yunick som gjort just detta nån gång på åttiotalet som kan köra på en halv bars laddtryck och bränslet förvärmt till 230°. Dock avslöjar han inte vissa delar av installationen som tydligen ska vara avgörande för hur det funkar. Är det någon som känner till mer om detta?
http://thekneeslider.com/archives/2...jection-improves-efficiency-50-to-75-percent/
http://schou.dk/hvce/ (med schema för hur "Smokeys" installation ser ut)