Adiabatisk (förvärmt bränsle) turboinstallation, hur sjutton funkar det?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Snubblade förbi en artikel om ett företag som lanserat en metod för bränsleinsprutning där man förvärmer bränslet till flera hundra grader och som därmed hamnar i ett "superkrtiskt" läge mellan gas och vätska. Ska ge enorma effektivitetsförbättringar på framförallt dellast, som jag fattar. Allt jag har hört annars är ju att bränslet ska vara så kallt som möjligt men här gör man alltså tvärtom men här ska man alltså kunna köra så magert som A/F 80:1 utan att det rasar.

Tydligen så finns det något gammalt nummer av svenska Hot Rod Magazine med en artikel (länkad nedan)om en amerikan vid namn "Smokey" Yunick som gjort just detta nån gång på åttiotalet som kan köra på en halv bars laddtryck och bränslet förvärmt till 230°. Dock avslöjar han inte vissa delar av installationen som tydligen ska vara avgörande för hur det funkar. Är det någon som känner till mer om detta?

http://thekneeslider.com/archives/2...jection-improves-efficiency-50-to-75-percent/
http://schou.dk/hvce/ (med schema för hur "Smokeys" installation ser ut)
 
Smokey var en legendarisk NASCARprofil, mest känd för att fuska. "Hot Vapor" motorn tror jag var ett försök (lyckat) att få biltillverkare att köpa in sig på ett patent som i stort sett var turboladdning. "Skillnaden" var att han påstod att turbon bara användes som backventil och övertrycket sköttes via värmeutvidgning. Ren bluff anser jag. Charmig snubbe, anser jag också. http://www.smokeyyunick.com/
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top