AdBlue

På en av mina tidigare bilar pajade AdBluepumpen på autobahn.

Avgasreningslampan började lysa, jag körde till Österrike och lämnade in bilen i Spittal där det fanns en verkstad.

Motorförsäkringen tog det men pumpen kostade 1350€ plus arbete, och verkstadschefen sade att det var 50/50 om partikelfiltret hade klarat sig, men det visste man inte förrän senare. Det kostade - om jag minns rätt - nästan 3500€.

En av anledningarna till att inte fortsätta köra dieselbil även om jag var väldigt nöjd med bilen i övrigt.
 
På en av mina tidigare bilar pajade AdBluepumpen på autobahn.

Avgasreningslampan började lysa, jag körde till Österrike och lämnade in bilen i Spittal där det fanns en verkstad.

Motorförsäkringen tog det men pumpen kostade 1350€ plus arbete, och verkstadschefen sade att det var 50/50 om partikelfiltret hade klarat sig, men det visste man inte förrän senare. Det kostade - om jag minns rätt - nästan 3500€.

En av anledningarna till att inte fortsätta köra dieselbil även om jag var väldigt nöjd med bilen i övrigt.
Låter som en verkstad som vill sälja ett DPF snarare än ett tekniskt behov av det. Dessutom sprutas väl adblue in efter DPF?
1648577991498.jpeg
 
VAD går sönder om man kör utan, och att det mäts NOx kan man ju programmera bort ur styrboxen tillfälligt om det blir sopslut AdBlue på marknaden.
Alternativen är 1) Använd AdBlue 2) Använd inte AdBlue. Att använda något annat än urea kan fucka upp katalysator/partikelfilter Procenten urea ska vara 32.5% och inget annat.
 
Det är enkelt att tillverka "AdBlue" men det blir nog lite dyrare än att få det från Ukrainas billiga el från de sex kärnreaktorerna. Det går sönder saker om du kör utan AdBlue och det mäts NOx så det går inte att bluffa med annan vätska än 37.5% urea och avjoniserat vatten.
Alternativen är 1) Använd AdBlue 2) Använd inte AdBlue. Att använda något annat än urea kan fucka upp katalysator/partikelfilter Procenten urea ska vara 32.5% och inget annat.
Frågan kom ju efter att du påstod att saker går sönder om man kör utan adblue. Det gör det icke. Att man inte kan hälla i vad som helst kan nog de flesta räkna ut.
 
Låter som en verkstad som vill sälja ett DPF snarare än ett tekniskt behov av det. Dessutom sprutas väl adblue in efter DPF?
View attachment 470288

Tja, grejen var ju att han INTE ville sälja det, men bad mig hålla koll framöver.

Jag har faktiskt ingen aning om vad/hur/varför, det kopplas väl dessutom ur om det är kallare än -11 grader?

Men jag gissar att motorelektroniken i så fall kompenserar för det och om den tror att den får AdBlue men inte får det kan NOx bli fel…

Poängen är att avgasreningssystem till moderna dieselbilar är dyra, känsliga och beroende av flera olika delsystem och substanser. Känns sådär när de börjar bli äldre…
 
Tja, grejen var ju att han INTE ville sälja det, men bad mig hålla koll framöver.

Jag har faktiskt ingen aning om vad/hur/varför, det kopplas väl dessutom ur om det är kallare än -11 grader?

Men jag gissar att motorelektroniken i så fall kompenserar för det och om den tror att den får AdBlue men inte får det kan NOx bli fel…

Poängen är att avgasreningssystem till moderna dieselbilar är dyra, känsliga och beroende av flera olika delsystem och substanser. Känns sådär när de börjar bli äldre…
Alright, låter som en tekniker utan koll på läget. Verkstadsgubbar kan ha fel de med.

Poängen i ditt sista stycke håller jag med om. Man sminkar en gris med väldigt dyrt smink.
 
Gamla Mercedesar hade en luftpump som blåste in ren luft i avgassystemet, mängden skit var densamma men procentuellt sett såg det bra ut längst bak i avgassystemet....

Jag frågade på besiktningen om jag kunde göra samma sak med min saab med Weberförgasare som aldrig gick att få tillräckligt "ren" på tomgång, och han sa att tekniskt sett var det okej, eftersom Mercedes hade fått det godkänt, men han sa att enklast är det väl om jag justerar upp tomgången tills den går igenom.
Så med nästan 2000 varv i tomgång fick jag rent papper
 
Gamla Mercedesar hade en luftpump som blåste in ren luft i avgassystemet, mängden skit var densamma men procentuellt sett såg det bra ut längst bak i avgassystemet....

Jag frågade på besiktningen om jag kunde göra samma sak med min saab med Weberförgasare som aldrig gick att få tillräckligt "ren" på tomgång, och han sa att tekniskt sett var det okej, eftersom Mercedes hade fått det godkänt, men han sa att enklast är det väl om jag justerar upp tomgången tills den går igenom.
Så med nästan 2000 varv i tomgång fick jag rent papper
Appropå detta.
Min gamla Mitsubishi ville inte krypa under gränsvärdena för HC när den gick på tomgången.
Gasade man upp den till strax över 2000 vpm gick HC ner till noll.
Jag skruvade upp tomgången och fick en tvåa på för hög tomgång.
Skruvade ner tomgången till normalt och fick godkänt på ombesiktningen eftersom de inte kollade HC då...

För övrigt är jag glad att min snåldiesel är sista modellen utan AdBlue.
 
Luftpump hade många bilar mellan 1976 och 1982 ca. Det som händer är inte att avgaserna ”späds ut” utan att det tillförda syret orsakar en extra förbränning i avgassystemet och på så sätt minskar halterna av oförbrända kolväten. EGR gör något liknande.
 
Luftpump hade många bilar mellan 1976 och 1982 ca. Det som händer är inte att avgaserna ”späds ut” utan att det tillförda syret orsakar en extra förbränning i avgassystemet och på så sätt minskar halterna av oförbrända kolväten. EGR gör något liknande.
Mja, jag skulle nog syna den förbränningen, då luften pumpades in så långt bak och i sådan mängd att avagassystemet i det närmaste gick kallt bakom...

Hursomhelst låg remmen bara på tur och retur besiktningen, för att pumparna nöttes ut annars.
 
Gamla Mercedesar hade en luftpump som blåste in ren luft i avgassystemet, mängden skit var densamma men procentuellt sett såg det bra ut längst bak i avgassystemet....

Jag frågade på besiktningen om jag kunde göra samma sak med min saab med Weberförgasare som aldrig gick att få tillräckligt "ren" på tomgång, och han sa att tekniskt sett var det okej, eftersom Mercedes hade fått det godkänt, men han sa att enklast är det väl om jag justerar upp tomgången tills den går igenom.
Så med nästan 2000 varv i tomgång fick jag rent papper

KTM SAS
 
Är glad att min Diesel (som jag haft sen den var ny) inte har AdBlue. På den tiden jag skaffade den minns jag att jag tänkte tanken att det lät som en väldigt dålig idé att ha en dieselbil som var beroende av en extra tillsats för att fungera.

Hursomhelst, det lär ju gå att relativt enkelt lösa problemet i teorin. Problemet i praktiken (även om man bortser från lagstiftningen som knappast lär spela någon roll om det krisar) är väl hur man skall lyckas åtgärda så många fordon på relativt kort tid. Kan nog bli tufft även om alla märkesverktäder, oberoende verkstäder och "nisses chiptrip" skulle köra dubbla skift och enbart fokuserat på detta.
 
Är glad att min Diesel (som jag haft sen den var ny) inte har AdBlue. På den tiden jag skaffade den minns jag att jag tänkte tanken att det lät som en väldigt dålig idé att ha en dieselbil som var beroende av en extra tillsats för att fungera.

Hursomhelst, det lär ju gå att relativt enkelt lösa problemet i teorin. Problemet i praktiken (även om man bortser från lagstiftningen som knappast lär spela någon roll om det krisar) är väl hur man skall lyckas åtgärda så många fordon på relativt kort tid. Kan nog bli tufft även om alla märkesverktäder, oberoende verkstäder och "nisses chiptrip" skulle köra dubbla skift och enbart fokuserat på detta.
Om det är något som går att lösa i ecu så borde det ju inte vara värre än vinter/sommardäcksskiftet. Det verkar ju gå att lösa ett par gånger per år, med iofs ganska styva arbetsdagar, men ändå lösbart.
 
Om det är något som går att lösa i ecu så borde det ju inte vara värre än vinter/sommardäcksskiftet. Det verkar ju gå att lösa ett par gånger per år, med iofs ganska styva arbetsdagar, men ändå lösbart.
Förhoppningsvis, men skulle tro att kapaciteten ändå är betydligt lägre för att lösa en sån här sak än att lösa ett däckskifte. Krävs att man har rätt utrustning (div grovt sett kan vi nog främst räkna med de som är antingen auktoriserad verkstad eller firma specialiserad på tuning). Dessutom är det väl långtifrån alla som ens åker in på däckverkstad för hjulskiftet.
 
Jag har faktiskt ingen aning om vad/hur/varför, det kopplas väl dessutom ur om det är kallare än -11 grader?

Men jag gissar att motorelektroniken i så fall kompenserar för det och om den tror att den får AdBlue men inte får det kan NOx bli fel…
Det finns regler på hur långt tid bilen får vara utan adblue vid kyla från kallstart.
Samtliga fördon med adblue lär då ha värmeelement (och isolering) eller liknande uppvärmning i/runt behållaren.

Med det sagt så fungerar bilen antagligen utmärkt utan adblue utan det är en lag/regel som biltillverkarna måste förhålla sig till för att undvika att kunderna inte fyller på.
 
Förhoppningsvis, men skulle tro att kapaciteten ändå är betydligt lägre för att lösa en sån här sak än att lösa ett däckskifte. Krävs att man har rätt utrustning (div grovt sett kan vi nog främst räkna med de som är antingen auktoriserad verkstad eller firma specialiserad på tuning). Dessutom är det väl långtifrån alla som ens åker in på däckverkstad för hjulskiftet.
ÅAS så är det ju långt ifrån alla bilar som är diesel, och långt ifrån alla dieslar som har AdBlue.

Det går att lösa sedan fixen är framtagen, mest bråttom är det ju för tunga sidan som kör långt och har stora törstiga motorer, sen kanske AdBlue räcker till privatbilismen.
 
Det finns ju Urea som används till annat som t ex dessa:

Undrar om de är rena nog för att gå att använda till att blanda egen adBlue?

Mvh,
Ingvar
 
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top