Adaptiv kurvbelysning pågång!

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Man kan ju hoppas vi får se denna smarta lösning på sporthojar också :tummenupp

[YOUTUBE-ID]Qsn2uijyNa0&p[/YOUTUBE-ID]

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article2482183.ece

"Även motorcyklar ska få strålkastare som hänger med i svängarna. Världens första adaptiva kurvbelysning för tvåhjulingar kommer på marknaden under 2011.

När man kör rakt fram i mörkret ska halvljuset på en motorcykel lysa upp vägbanan minst 40 meter framför fordonet. När man lägger ner ekipaget genom en kurva däremot så tenderar ljuset bokstavligen att gå åt skogen. För att inte tala om vad som händer när man bromsar och hojen niger till: det upplysta området krymper allt närmare framgaffeln.

Med hjälp av en motordriven spegel har nu några ljushuvuden på det österrikiska företaget ZKW löst problemet. Spegeln sitter ovanför en xenonlampa, och balanserar motorcykelns rörelser så att ljusbilden från halvljuset hålls konstant på vägbanan.

De första motorcyklarna med adaptiv kurvbelysning tillverkas av BMW och lanseras under nästa år."

"...några ljushuvuden på det österrikiska företaget..."

Det här med ordvitsar i seriösa tidningar ställer jag mig en aning tveksam till.

På bilar tycker jag det är en fantastisk funktion i synnerhet när man som jag bor där det luktar hästskit!

Koolt, hoppas bara de får något vettigt ljus ur linsstrålkastarna då de är ett skämt på många av biltillverkarnas jämfört med en vanlig reflektor.

Finns det behov av detta?
Jag har kört väldigt mycket den mörka årstiden men aldrig tänkt på att ljuset försvinner så mycket i kurvorna som det visas i filmen.
Kanske effekten är lite överdriven i filmen av "affärstekniska själ".

btw kul teknik, undrar hur det fungerar rent praktiskt, hur känns lutningen av t.ex.? gyroskop (känns dyrt och tungt)? :va

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti