Adapter till broms

adapterhomemadeyg8.jpg

har fixat nu, nu återstår bara att se hur det funkar :tungan
 
marcus_136 skrev:
2608780 Vet inte riktigt hur det ser ut på rm 250 pumpen, men ta bort adaptern som går med en slang till oljebehållaren och svetsa dit ett rör med gängor i (m10x1.25 tror jag en vanlig banjobult har som gänga).

DSC00751.jpg

men vart har du slangen som går upp till oljebehållaren då?
 
Slappa skrev:
2662796 Nej det är väl därför en del kör med dubbla ok istället:tummenupp

fats ja har nog tänkt fel ifrån början gick ut i garaget idag å kollade påbromscylindern å både fram å bak borde funka efter som båda e kopplade till samma bromscylinder å har lika mycket olja å samma tryck.
 
Så här kan man oxå göra :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_1837 (Large).JPG
    IMG_1837 (Large).JPG
    74.3 KB · Visningar: 1,524
Bruno skrev:
2665218 hur plockar man ur innehållet ur bromsen så at man kan svetsa??

på min tog man bort gummi överdraget, sedan sitter det en låsring som man tar bort, sedan ploppar allt ut :)

är en bromscylinder från -95 så borde gå att göra på de flesta
 
marcus_136 skrev:
2608780 Vet inte riktigt hur det ser ut på rm 250 pumpen, men ta bort adaptern som går med en slang till oljebehållaren och svetsa dit ett rör med gängor i (m10x1.25 tror jag en vanlig banjobult har som gänga).

DSC00751.jpg

jag har funderingar på om man har som på bilden funkar fotbromsen då?
 
Jag tillverkar adaptrar till bromscyldrindrar(pumpar) i aluminium.
Mycket bättre en att svetsa sönder pumpen!

Referenser. Anders.a : Micke.s

Funkar kanon! Plug & Play :)
 
swunge skrev:
2668998 Jag tillverkar adaptrar till bromscyldrindrar(pumpar) i aluminium.
Mycket bättre en att svetsa sönder pumpen!

Referenser. Anders.a : Micke.s

Funkar kanon! Plug & Play :)


På min f4i så läckte bromsadaptern. Även om jag slängde på en massa slangklämmor och skit. Därför kan det vara nödvändigt att svetsa.
 
marcus_136 skrev:
2669482 På min f4i så läckte bromsadaptern. Även om jag slängde på en massa slangklämmor och skit. Därför kan det vara nödvändigt att svetsa.

Konstigt! Då måste det ha vart dålig passform på den. Adaptern måste stämma på 100-dels millimetern för bästa resultat, Dumt när det läcker, bromsvätskan är ju inte rolig och få på hojjen. Men satt du dit en ny o-ring när du monterade adaptern?
 
Last edited:
swunge skrev:
2670679 Konstigt! Då måste det ha vart dålig passform på den. Adaptern måste stämma på 100-dels millimetern för bästa resultat, Dumt när det läcker, bromsvätskan är ju inte rolig och få på hojjen. Men satt du dit en ny o-ring när du monterade adaptern?


Inget fel på adaptern, däremot var inte bromspumpen 100% rak där adaptern ska sitta. Testade med nya o-oringar, två olika adaptrar, massor av olika sorters slangklämmor (icke rostfritt funkar bäst då den formar sig efter bromscylindern).

Men så länge adaptern inte läcker så behövs det nog inte svetsas.
 
Altså... jag fattar ingenting.. va menar du me slangklämmor och grejjer?!
Har du nån bild på hur din adapter ser ut?!
 
Adaptrarna ser lite olika ut från hoj till hoj. På hondorna ser dom ut såhär:

DSCF0656.JPG


101_0116.JPG


Som du ser på bilderna så sitter dom endast fast med en skruv, vilket inte är tillräckligt för det tryck som det blir när man trycker på handbromsen. Därför brukar man sätta en slangklämma som trycker fast adaptern emot fotbromspumpen.


På Kawasaki, Yamaha osv så ser adaptern annorlunda ut, och då kanske man inte behöver en slangklämma.
 
tjena hade tänkt att skaffa en sån adapter till min derbi senda nån som vet vad det är för pump på dom?
 
skulle gissa att det inte finns någon adapter som är gjord till Sendor.

Du får ta och göra som jag, leta upp någon som kan TIG:a och be dem svetsa dit ett alu rör med gängor :)
Eller snarare en stång som dom borrar upp och gängar.

Vanligste gängan är M10x1,25 som Marcus skrev tidigare :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top