Acrapovic som skjuter ELD?

studenten

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Tävlingskittad R!
Jag blir riktigt orolig. Äger en 98as R1a som har en Accra burk (ej helsystem)
Varvar man den på tomgång (rycker med gasen). Knallar den och kan till och med skjuta eld :confused: Är detta normalt? Eller är det något allvarligt fel på min hoj?

studenten skrev:
Varvar man den på tomgång (rycker med gasen). Knallar den och kan till och med skjuta eld :confused: Är detta normalt? Eller är det något allvarligt fel på min hoj?

jäklar, det låter som om den går för fett. :)
Skämt åsido. Jag hade ett liknande problem till min hoj då jag bytte slutrör. När jag varvade stillastående alternativt vi nedväxling ibland kunde den smälla på rätt bra (efter ommapning av bensninpump). Det löste sig efter att jag kollat över CO halten. I mitt fall höjde jag CO värdet en bra bit.
Detta är en ganska bra gissning. :tummenupp

studenten skrev:

Då är hela skiten kass....

... eller går den bara lite magert (eller så tar den tjyv luft i kopplingen mellan dämparen och grenröret)

Äsh, de e många hojar som gör, även bilar som är mappade för tiotusentals kronor.

/ Hannes

Asfränt juh!!! :tummenupp

Ska inte va nån fara enligt de jag talade med när jag hade liknande beteende på min gamla ZX9:a

Du har säkert läck nånstans i avgasröret, då får du det här fenomenet vid avslag (oförbrända kolväten i avgaserna blandas med frisk luft och självantänder). Det i sig är inte nån fara för motorn, är du orolig så bänkkör den hos nån som har en bromsbänk med air/fuel-probe, för att se att du ligger rätt i munstycken.

Anders

Jag har ett yoshi med tillhörande gixxer som kan skjuta eld! Rock'n'roll!

I princip alla hojar med CV-förgasare får en för klen blandning vid gasavslag från höga varvtal. En klen blandning brinner långsamt, ibland så långsamt att de oförbrända inte ens tänds i förbränningsutrymmet utan åker ut oförbrända under avgascykeln. När sen nästa förbrännningscykel antänds - och brinner långsamt, så långsamt att det fortfarande brinner när avgasventilen öppnar, antänds även det oförbrända i avgassystemet. Poff poff. Inget att bry sig om.

andersbrink skrev:
I princip alla hojar med CV-förgasare får en för klen blandning vid gasavslag från höga varvtal. En klen blandning brinner långsamt, ibland så långsamt att de oförbrända inte ens tänds i förbränningsutrymmet utan åker ut oförbrända under avgascykeln. När sen nästa förbrännningscykel antänds - och brinner långsamt, så långsamt att det fortfarande brinner när avgasventilen öppnar, antänds även det oförbrända i avgassystemet. Poff poff. Inget att bry sig om.

Gäller samma sak för hojar med insprutning? Min har den tendens att smälla lite vid avslag/motorbroms....men de verkar ju så gott som alla hojar me slipon göra. Borde man lämna in för justering?

Principen är densamma. Originalmappningen är ju inställd att ha mycket mottryck, med öppnare avgassystem bör tomgång/lågvarv fettas upp lite.

andersbrink skrev:
Principen är densamma. Originalmappningen är ju inställd att ha mycket mottryck, med öppnare avgassystem bör tomgång/lågvarv fettas upp lite.

Ok....de får ordnas upp till nästa år. Nu e de dags för avställning. :( :( Men vafan då blir de ju mer tid över till :fyllisar :fyllisar

andersbrink skrev:
Då måste jag fråga en sak om min hoj. Jag har samma beteende det här med eld och smällar om man "juckar" lite med gasen men jag har även ett annat problem och det är att den har en tendens att dö efter att man "juckat" med gasen...
Om man åker iväg med hojen och måste dra in kopplingen precis när man börjat rulla (typ när bilen framför vid rödljuset segar sig iväg) då stannar den ofta, jag trodde att det var för att den går för fett men det beror alltså på att den går för snålt?!?
Dessutom brukar varvtalet höjas under hård inbromsning...

raukroland, om blipp-testet gör att tomgången hänger kvar vid ett lite högre varvtal innan det återgår till det normala är din tomgångsblandning för klen. Om du blippar med gasen och varvtalet sjunker under normalt tomgångsvarv är den för fet. Detta gäller bara med en fullt uppvärmd motor och bara med förgasare. EFI? You're on your own.

andersbrink skrev:

Har samma fenomen på min Fazer med effektpipor vid avslag från höga varv. De ställde in sprutet något vid service och det har blivit bättre men förekommer då och då. Tycker det är rätt ballt och eftersom det inte skadar motorn så why not??

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...