Acewell hastighetsmätare problem

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Har problem med min nyinstalerade acewell hastighetsmätare.

Problemet är som sådant att om jag ligger o kör i uppskattningsvis 60 km/h så kan mätaren mycket väl visa 60 men rätt som det är visar den 40 och kör jag fortare så kan mätaren hoppa allt i mellan 140 och 40.

Givaren sitter monterad på en liten vinkel på svinget och makneten sitter kängad i bakdrevet (Se min hemskt fula bild i paint)

Avståndet mellan givare och magnet är mindre är 4 mm (Max enligt acewell är 8 mm)

Någon som har en lösning på mitt problem?

garage.php

Har problem med min nyinstalerade acewell hastighetsmätare.

Problemet är som sådant att om jag ligger o kör i uppskattningsvis 60 km/h så kan mätaren mycket väl visa 60 men rätt som det är visar den 40 och kör jag fortare så kan mätaren hoppa allt i mellan 140 och 40.

Givaren sitter monterad på en liten vinkel på svinget och makneten sitter kängad i bakdrevet (Se min hemskt fula bild i paint)

Avståndet mellan givare och magnet är mindre är 4 mm (Max enligt acewell är 8 mm)

Någon som har en lösning på mitt problem?

garage.php

Kan det vara så att givaren inte är nog stadigt monterad? Svingen rör sig rätt mycket under färd.

Jag har en Acewell på VTR:en o har monterat givare o magnet på en bromsskiva fram. Limmade dit en neodynmagnet ( mkt starkare ) från Clas Ohlson istället.... Funkar kanon !

Låter som ett "glapp" fel. Testa som Folkezx9r förklarade.
Om inte så byt ut den hos den du köpt den av. (Kan vara fel på givaren).

Jag har fått förklarat från lqt(åf) att det är viktigt att magneten centrerar mitt för ett av de två strecken på givaren, kommer den för nära båda blir det dubbel signal ibland.
Jag har haft dubbel hastighet mellan 70 och 90 (den visade alltså 68,69,140,141osv).
Monterade givaren enligt anvisningar och simsalabim.

Jag har fått förklarat från lqt(åf) att det är viktigt att magneten centrerar mitt för ett av de två strecken på givaren, kommer den för nära båda blir det dubbel signal ibland.
Jag har haft dubbel hastighet mellan 70 och 90 (den visade alltså 68,69,140,141osv).
Monterade givaren enligt anvisningar och simsalabim.

Fan va bra SH.com är, så mycket info att hämta.
Denna tråden räddade min dag, hade exakt samma prob efter bromskivebyte.
:tummenupp

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...