Aceton i soppan?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Sant eller sånt, vad säger hobbykemisterna här? (Proffsen får gärna säga sitt också, såklart...)

En liten mängd aceton i soppan ska få soppan att förångas lättare => minskad bränsleförbrukning, högre effekt(?, min tolkning iofs), minskade kolavlagringar etc. Allt som låter för bra för att vara sant, brukar ju vara just det...

http://www.pureenergysystems.com/news/2005/03/17/6900069_Acetone/

/S. Keptiker

Aceton och Xylen brukar man använda som oktanbooster i dragracing. så som bränsleadditiv är det ju inget nytt. Huruvida det är miljövänligt vet jag inte. Dessutom är det ju för oss privatpersoner betydligt durare än bensin.

/J

Last edited:
Aceton och Xylen brukar man använda som oktanbooster i dragracing.

/J
OK, inte något helt okänt alltså. Men oktanbooster? För att minska knacktendenserna? I artikeln talar man ju om en massa andra fördelar, men inte just det, men det är kanske en följd av att bränsleblandingen blir mer "perfekt"? Det låter ju som att det är värt att pröva i alla fall, gäller bara att akta lacken.

Man löser ett icke problem.....

Idén om att förbättra förångningen av soppan genom att tillsätta kemikalier är iof tilltalande men i dagens motorer är det snarare så att vi vill att soppan skall ha med sig så mycket "latent heat of vaporization" dvs det åtgår mycket energi för att få den att förångas. Poängen med detta är att man därmed kyler gasblandningen i cylindern (för den stiger när man börjar komprimera soppan) och därmed kan man åka med mer komp/tändning innan det spikar och man får därmed ut mer effekt/bättre bränsleekonomi. Ur denna synvinkel är alkohol utmärkt då etanol har väldigt högt latent heat of vaporization och vi har ju som bekant redan 5% sprit i vår BF95 s att tillsätta Aceton ger inget förutom möjligen hål i plånboken.

Sen finns där en oktanmässig poäng i att hälla i Aceton men för att få någon effekt är det flera procents inblandning som krävs och då börjar det bli dyrt.

Last edited:
OK, inte något helt okänt alltså. Men oktanbooster? För att minska knacktendenserna? I artikeln talar man ju om en massa andra fördelar, men inte just det, men det är kanske en följd av att bränsleblandingen blir mer "perfekt"? Det låter ju som att det är värt att pröva i alla fall, gäller bara att akta lacken.

Jag orkade inte läsa hela artikeln, det luktar mytomani lång väg bara av grafiken. Startegenskaper, vinterkörning och låglast brukar bli bättre av tex högt ångtryck. Och aceton samt xylen har högre ångtryck än de naftener som bildar basen i bensin. Men aceton och Xylen är ju dyyrt jämfört med bensin. Dessutom ger ämnen med högt ångtryck ett större bidrag till atmosfären av polyaromatiska kolväten.

Nja. Jag vet inte om jag ska prova faktiskt. I alla fall xylen är nog olämpligt att hålla på med. Dels för att det står med på C-listan, dvs är starkt cancerframkallande och dessutom tas upp genom huden. Inget som är mysigt att greja med direkt. Sen är det ett väldigt bra lösningsmedel. Vilket ska läsas som att det faktiskt kan förstöra packningar och slangar.

Aceton däremot är väl inte direkt akut giftigt. Däremot är det också ett mycket bra lösningsmedel och löser upp fetter, oljor, plaster och organiska ämnen i allmänhet. Det finns med andra ord en viss risk för att även det förstör diverse packningar eller slangar på hojen.

Just för motorns drift i sig är det säkert bra men jag skulle avstå på grund av risken att sabba något. Inte minst lacken som kan lösas upp eller förstöras av minsta lilla spill.

Nja. Jag vet inte om jag ska prova faktiskt. I alla fall xylen är nog olämpligt att hålla på med. Dels för att det står med på C-listan, dvs är starkt cancerframkallande och dessutom tas upp genom huden. Inget som är mysigt att greja med direkt. Sen är det ett väldigt bra lösningsmedel. Vilket ska läsas som att det faktiskt kan förstöra packningar och slangar.

Jepp Xylene är giftigt och trist att handskas med men det är det bästa additivet för att höja oktantalet. Att det skulle vara elakt mot slangar och packningar har jag inte märkt något av men det är säkert inte omöjligt.

Ang. priset, man säger i artikeln att det ska vara en väldigt liten blandning, 1 på 3 - 5 000.

Men OK Mythbusters...

Myth busted då!

:tummenupp

Ang. priset, man säger i artikeln att det ska vara en väldigt liten blandning, 1 på 3 - 5 000.

Men OK Mythbusters...

Myth busted då!

:tummenupp

Nja. Dom svamlar ju lite upp och ner i den där artikeln. Enligt den så ska man ha i upp till 3 oz i en 1 gallon tank. dvs 3*29 ml i en knappt 40liter tank.
Så med andra ord ska man enligt den ha i ca 1 dl aceton i 40 liter bränsle. Det motsvarar 1 - 400. Det är dock max vad dom rekommenderar. Minimum var 1 oz vilket motsvarar 29 ml i 40 liter. Vilket är ca 1 - 1000. Optimum enligt kurvorna låg dock vid deras rekommenderade maximum.

Med andra ord. Enligt artikeln ska man tillsätta aceton för ca 4 kr till 40 liter bensin (eller 2 kr per fulltank i hojen). Ekonomiskt sett finns det med andra ord inte så mycket man har att förlora. Förutom det faktum att om du spiller på lacken på tanken så kanske du får lacka om den.

Jag vill inte lacka om min tank i tid och otid. case closed

jag har körd en del på aciton... 10% Kan väl tänkas att den gick lite bättre men inte värt det... Luktade som kvinnor som tar bort nagelack när man gasade:)

Häll i en deciliter nitrometan istället.
Ger mer, luktar godare, och ger mer "street cred" poäng!

En gång för längesedan skulle jag till bussen på morgonen, med moppen alltså. Givetvis hade jag bara runt 2dl soppa i tanken och visste att det inte skulle räcka, så jag satte igång att leta brandfarliga ämnen! Det blev aceton, T-röd, någon annan acetonliknande vätska, K-sprit, gammal bensin osv osv. På detta lade jag på ca: 5% olja och körde iväg. Moppen gick som en potta skit men höll! :D

Vad detta har med topic att göra vet jag inte riktigt, men det går tydligen att köra på lite allt möjligt hehe..

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025