Aceton i bensinen - Lägre förbrukning

Aceton används bl.a. för att lösa upp plaster. Dina flottörer och mycket annat i förgasarna är gjorda av plast. En modern motor med bra squish lär du inte märka mycket effekt av med hjälp av en skvätt Aceton.

Nu har jag iof bara lästa 5 poäng organisk kemi men med dem kunskaperna kan jag säga att det kommer inte att sänka bränsleforbrukningen.

Om man vill uppnå de egenskaper som de säger på hemsidan så finns det betydligt bättre saker att hälla i soppan (valfritt kolväte som brinner bra och har kokpunkt så nära rumstemp som möjligt) men det måste hällas i betydligt större mängder. Om man skall bryta (kraftigt minska) ytspänning permanent så behövs det troligtvis flera %enheter av det avikande ämnet.

Om man tar vatten och skräddare som går på det som exempel, alla barn tyckte det va kul att droppa på yes diskmedel för att bryta ytspänningen och få skräddaren att drunkna. Tillsatsen av yes är dock endast temporärt verkande i de fall koncentrationen är så låg som den är när man leker i detta fall, skräddaren kommer att kunna gå igen då vattnet blandat ut diskmedlet.

Samma sak i din tank. Tlilsätter du aceton kommer detta att sänka ytspänningen temporärt då du tilsätter det men det krävs hög koncentration för att effekten skall bli bestående.

Sen kan man också ställa sig frågan hurvida ytspänning är ett problem i motorer, jag kan inte föreställa mig att så skulle vara fallet.

"..Complete vaporization of fuel is far from perfect in today's cars and trucks. A certain amount of residual fuel in most engines remains liquid in the hot chamber. ."

Stämmer i alla fall så långt (tror jag i alla fall) .

Man borde lätt se om det funkar med en lambdasensor (bredband och i open loop) Funkar det så bör den visa rikare.

Att ett bränsle inte är 100% förångat beror på att molekylerna attraherar varandra och därmed är svåra att skilja åt. Detta kallas populärt ytspänning och nedan har jag försökt förklara fenomenet.

Ytspänningen i en vätska är bensinmolekyler som attraherar varandra då de pga asymetrisk elektronpositionering bildar mikroskopiska magneter. För att förhindra dessa megneter att haka i varandra kan man göra flera saker

Magneter= polära bensinmolekyler
Magnetism= Dipolärkaraktär

1. Spä ut vätskan med ett opolärt ämne så att magneterna hamnar länge ifrån varandra
2. Påverka vätskan med ett magnetfällt (ja den där mirakelmojängen med magneter i insuget är ingen dum ide men magneterna i den är absolut inte starka nog)
3. Med fysiskt eller kemiskt våld förändra strukturen på bensinmolekylen så att magnetismen avtar.

Av dessa alternativ så verkar helt klart alt 1 bäst men då behövs det betydligt mer än någon tiondels procent för att det skall spela någon roll.

Sen kan man också undra om man verkligen vill att det skall vara lätt att skilja molekylerna åt, jag är långt ifrån säker på detta...
Skall utreda det sen måste bara äta middag först....

Hittade ingen kemitabell så jag kan inte gräva fram acetonets egenskaper så jag skippar en djupare analys.

Dock har jag nu läst hela sidan och är väldans övertygad om att det är fejk och gjort av ett företag som försöker sälja bränsleförbrukningsmätare.

Man kan ju bla läsa detta stycke

"In contrast, alcohol has been shown to be corrosive in an engine, yet they put THAT into gasoline. Alcohol in general is anti-mileage. Alcohol is no good in fuels. In Brazil, millions of engines and fuel systems were ruined by alcohol. Yet they are talking of doubling the amount of alcohol in gasoline.

Furthermore, alcohol increases surface tension, producing the opposite effect from acetone. Alcohol in fuel attracts water. This hurts mileage because water acts like a fire extinguisher. Some cars may run badly and even quit due to the incombustible nature of the water-laden fuel. We know of a dozen cars that recently stopped running due to water in the alcohol and gas mixture. In my Neon, it frequently has cut the MPG in half on trips when I take pot luck at the pump.

In below-zero weather, the water and alcohol can form abrasive, icy particles that may damage fuel pumps and clog injectors."

Sen kan man undra varför etanol är så farligt efterssom alla talar om att köra på E85. Eller och om turbonördarna är idioter som sprutar in vatten i motorerna eller om nu sprit är så farligt då det attraherar vatten och orsakar ispropp varför k-sprit huvudsakligen inehåller sprit. :3freak

Än en gång ett Amerikanskt företag som försöker tjäna pengar på kunskapsbrist hos konsumenterna.

Borsiin JR skrev:
Nu har jag iof bara lästa 5 poäng organisk kemi men med dem kunskaperna kan jag säga att det kommer inte att sänka bränsleforbrukningen.

Om man vill uppnå de egenskaper som de säger på hemsidan så finns det betydligt bättre saker att hälla i soppan (valfritt kolväte som brinner bra och har kokpunkt så nära rumstemp som möjligt) men det måste hällas i betydligt större mängder. Om man skall bryta (kraftigt minska) ytspänning permanent så behövs det troligtvis flera %enheter av det avikande ämnet.

Om man tar vatten och skräddare som går på det som exempel, alla barn tyckte det va kul att droppa på yes diskmedel för att bryta ytspänningen och få skräddaren att drunkna. Tillsatsen av yes är dock endast temporärt verkande i de fall koncentrationen är så låg som den är när man leker i detta fall, skräddaren kommer att kunna gå igen då vattnet blandat ut diskmedlet.

Samma sak i din tank. Tlilsätter du aceton kommer detta att sänka ytspänningen temporärt då du tilsätter det men det krävs hög koncentration för att effekten skall bli bestående.

Sen kan man också ställa sig frågan hurvida ytspänning är ett problem i motorer, jag kan inte föreställa mig att så skulle vara fallet.

du måste ändå medge att du säkner bensinförbrukningen! :tomten

Aceton

Påverkar inte effekten eller minskar förbrukninmgen men gör en hoj mer lättstartad vintertid samt höjer oktanen lite. Aceton löser inte upp plastdelar avsedda att tåla bensin.

Jag roade mig med att räkna på deras siffror. De anger tillsatsen till:
o,78 cl / liter = 0,78%
1/5000 = 0,02%
4 oz / 10 gal = 0,3%
between 0.0003 % to 0.0025 %

Inte en enda gång lyckades de anga samma siffra två gånger.

Världen bensinbolag och biltillverkare lägger ner miljarder på forskning och borde ha upptäckt denna enkla lösning om den verkligen fungerade.

KjellF

kjellf skrev:
Jag roade mig med att räkna på deras siffror. De anger tillsatsen till:
o,78 cl / liter = 0,78%
1/5000 = 0,02%
4 oz / 10 gal = 0,3%
between 0.0003 % to 0.0025 %

Inte en enda gång lyckades de anga samma siffra två gånger.

Världen bensinbolag och biltillverkare lägger ner miljarder på forskning och borde ha upptäckt denna enkla lösning om den verkligen fungerade.

KjellF

Det står väll 0,78cc aceton per liter bensin
en liter är 1000cc så det blir 0,078% iofs fortfarande inte samma som de påstår men iaf.

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!