Hallå mina vänner.
Det är så att jag köpte en lv-reggad wr426 2001 för ett halvår sen och då var den avställd och utan blinkers, så har den varit fram tills nu då jag tänkte besikta den och motardifiera den lite. Men så har jag ett fockings problem med likriktningen...
Till att börja med så har jag kopplat ur hela elhärvan så bara tändsystemet och AC regulatorn sitter kvar på hojen. Detta för att hela elsystemet såg ut som helvete och för att orginal elsystemet gav för hög voltantal ut till blinkersa och jag felsökte som fan men hittade inte felet så jag rev ner hela kablaget och tänkte göra om det.
AC regulator fungerar fin fint, den ger runt 12vac oavsett varv. Än så länge bra. För att få likström till mina blinkers så har jag därför kopplat in en likriktare (från en gammal husa650) efter ac regulatorn. MEN den ger för hög volt antal beroende på belastningen och varvtal. MEN när jag använder en gammal transformator till nån gammal skrivare som ger 12vac och kopplar in likriktaren och lampor och blinkers så funkar allt perfa, 12vdc straight up! Jag har också provat med en 24vac transformator och det funkade bra det med. Varför funkar det då inte med de 12ac som hojen ger ifrån sig!?
Jag har funderat lite och kommit fram till lite olika alternativ.
1. Jag kör allt på AC vilket resulterar i att när jag kör på blinkersna så blinker alla andra ljus också, jobbigt!
2. Jag kopplar in ett stort klumpigt batteri för att utjämna det hela, men bara så jävla onödigt!
3. Jag använder mig av någonslags kondensator för att jämna ut det hela? Hur, vilken? går det?
Eller om man kan köpa en likriktare och regulator i samma enhet någonstas om någon vet?
Sen finns det ju inte ett enda elschema på blinkersna, jag har kollot på en auktoriserad yamaha dealer och dom hade inte med blinkers bara typ enduro modellen utan. Jag har själv en workshop manual men där är inte blinkersna med någonstans. Finns det ens lv-reggade wr426 01or? Killen jag köpte den av sa att den var lvreggad men vaffan den kanske är enduroreggad, hur ser jag det? allt i reggbeviset ser ut som vanligt iallfall...
Sen är det ju sådär kul att vara instängd i en liten bod med stängd dörr för att grannarna inte ska klaga på att man står och varvar. Och ingen elsatart så kicka, prova, kicka, prova, kicka, prova, koka, vänta, kicka prova, kocka, .
Själv är jag elektriker men ingen magiker, så snälla hjälp mig!
Det är så att jag köpte en lv-reggad wr426 2001 för ett halvår sen och då var den avställd och utan blinkers, så har den varit fram tills nu då jag tänkte besikta den och motardifiera den lite. Men så har jag ett fockings problem med likriktningen...
Till att börja med så har jag kopplat ur hela elhärvan så bara tändsystemet och AC regulatorn sitter kvar på hojen. Detta för att hela elsystemet såg ut som helvete och för att orginal elsystemet gav för hög voltantal ut till blinkersa och jag felsökte som fan men hittade inte felet så jag rev ner hela kablaget och tänkte göra om det.
AC regulator fungerar fin fint, den ger runt 12vac oavsett varv. Än så länge bra. För att få likström till mina blinkers så har jag därför kopplat in en likriktare (från en gammal husa650) efter ac regulatorn. MEN den ger för hög volt antal beroende på belastningen och varvtal. MEN när jag använder en gammal transformator till nån gammal skrivare som ger 12vac och kopplar in likriktaren och lampor och blinkers så funkar allt perfa, 12vdc straight up! Jag har också provat med en 24vac transformator och det funkade bra det med. Varför funkar det då inte med de 12ac som hojen ger ifrån sig!?
Jag har funderat lite och kommit fram till lite olika alternativ.
1. Jag kör allt på AC vilket resulterar i att när jag kör på blinkersna så blinker alla andra ljus också, jobbigt!
2. Jag kopplar in ett stort klumpigt batteri för att utjämna det hela, men bara så jävla onödigt!
3. Jag använder mig av någonslags kondensator för att jämna ut det hela? Hur, vilken? går det?
Eller om man kan köpa en likriktare och regulator i samma enhet någonstas om någon vet?
Sen finns det ju inte ett enda elschema på blinkersna, jag har kollot på en auktoriserad yamaha dealer och dom hade inte med blinkers bara typ enduro modellen utan. Jag har själv en workshop manual men där är inte blinkersna med någonstans. Finns det ens lv-reggade wr426 01or? Killen jag köpte den av sa att den var lvreggad men vaffan den kanske är enduroreggad, hur ser jag det? allt i reggbeviset ser ut som vanligt iallfall...
Sen är det ju sådär kul att vara instängd i en liten bod med stängd dörr för att grannarna inte ska klaga på att man står och varvar. Och ingen elsatart så kicka, prova, kicka, prova, kicka, prova, koka, vänta, kicka prova, kocka, .
Själv är jag elektriker men ingen magiker, så snälla hjälp mig!
Last edited: