ABUS-lås, Keyed Alike

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Tjena Sporthoj.
Dags för inköp av ett extra lås till hojen. Funderar starkt på Abus Detecto 8000 eller dess nyare variant. Vet att abus erbjuder "keyed alike", dvs att man kan beställa låset med samma nyckelkod som man har till sitt andra ABUS-lås (förutsatt att det är samma typ av cylinder...)

Min fråga är, var kan jag göra detta? Många handlare och webshoppar erbjuder ju sjävla låset nyckelfärdigt, men ingenstans, inte ens på ABUS hemsida hittar jag info om hur jag beställer ett lås med "min" nyckel.

Hoppas någon här har en aning. Kanske t.o.m. en handlare som har möjlighet att svar? :)

Tjabba :)

Jag jobbar som återförsäljare av bl.a. Abuslås. Det är väldigt vanligt att folk vill ha hänglås med samma delningar som sina tidigare lås, men just bromsskivelåset har jag personligen inte hört om det går på. Jag ska försöka ta reda på det under morgondagen och återkommer så fort jag får svar :tummenupp

Fy bubblan va dyrt o besvärligt det blir när man tappar bort den nyckeln...

Fy bubblan va dyrt o besvärligt det blir när man tappar bort den nyckeln...

Varför det? En nyckel mindre att tappa bort och en nyckel mindre att kopiera upp... Iaf jag har båda nycklarna på samma nyckelknippa! Borde snarare bli billigare då.

???

Varför blir det besvärligare och dyrare i detta läget?

Att byta alla lås är besvärligare än att bara byta ett.

Nyckelknippa har man för att tappa bort alla nycklarna samtidigt.

Jag lyckades en gång med mästerstycket att tappa bort båda nycklarna till det nyinköpta abuslåset innan jag ens kom hem från affären!

Måste vara ett rekord.

För oss andra som är intresserade då? ;-)

Sorry, tänkte inte så långt :D

Den gamla varianten av bromsskivelås (Detecto 8000) går ej att beställa med en specifik låsning längre, men däremot den nya varianten (Detecto 8077, se länk nedan) går att beställa med en specifik låsning så att det passar din befintliga nyckel. Leveranstiden för detta är på ett ungefär tre veckor. Förslagsvis går man till närliggande låssmed och beställer. Se till att ha ditt "Code Card" med dig, där den aktuella nyckeldelningen står. Kostnad vet jag inte exakt, men skulle gissa på 1700-2000 kr. Detta får du kolla upp. Lite special eftersom det är beställningsvara.

Låset (8077): http://www.abus.com/eng/Mobile-Secu...r/Brake-disc-locks/Granit-Detecto-X-Plus-8077

Sorry, tänkte inte så långt :D

Den gamla varianten av bromsskivelås (Detecto 8000) går ej att beställa med en specifik låsning längre, men däremot den nya varianten (Detecto 8077, se länk nedan) går att beställa med en specifik låsning så att det passar din befintliga nyckel. Leveranstiden för detta är på ett ungefär tre veckor. Förslagsvis går man till närliggande låssmed och beställer. Se till att ha ditt "Code Card" med dig, där den aktuella nyckeldelningen står. Kostnad vet jag inte exakt, men skulle gissa på 1700-2000 kr. Detta får du kolla upp. Lite special eftersom det är beställningsvara.

Låset (8077): http://www.abus.com/eng/Mobile-Secu...r/Brake-disc-locks/Granit-Detecto-X-Plus-8077

Tack så mycket! :D

min detecto 8000 e jag inte så jättenöjd med. Den svarta plastkronan har koksat och ramlat av efter 3 år, den äter batterier som fan på vintern och skruven till batteriluckan e så mjuk så man drar alldeles för lätt sönder luckan. Rekommenderar en annan modell ..

min detecto 8000 e jag inte så jättenöjd med. Den svarta plastkronan har koksat och ramlat av efter 3 år, den äter batterier som fan på vintern och skruven till batteriluckan e så mjuk så man drar alldeles för lätt sönder luckan. Rekommenderar en annan modell ..

Någon fan försökte sno min hoj, larmet var väldigt lätt att pajja, dom hade tagit en skärbrännare eller dylikt och värmt låset till den grad att det pajjade, var med nöd och näppe jag fick in nyckeln och låst upp det.
Inget mer detecto 8000, köpte det nya 8012 eller vad det kallas, får se om det duger bättre.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2