Abus Detecto 8000 Alarmlås?

Är också besviken på Abus låset.

Har haft ett annat xena med larm och den lät högt ,tyvärr inte godkänd av FF bolagen.

Någon som vet vart det skulle kunna gå att handla detta lås under morgondagen i/runt Sthlm?

mcvaruhuset har...

Köpte ett sånt lås för någon vecka sedan med kedjan som passar till låset... Kan säga att låset varken låter högt eller lågt. Kanske lite lågt för att faktiskt vara alarm.. men det väcker uppmärksamhet i alla fall och det är väl det man är ute efter.

Kättingen som passar till låset verkar inte vara någon höjdare däremot... Tycker det känns lite osäkert med tanke på hur kättingen sitter fast i låset. Dessutom så passade skiten tillsammans med kätting på mina hjul. Fäljarna på motardhjulen är precis för breda/nära bromsskivan så låset blir för klumpigt... Lämnade in kättingen och kommer att köpa en separat kätting senare.

Det skönaste med låset tycker jag är att eftersom min hoj står 30cm utanför mitt sovrumsfönster vaknar jag antagligen om någon är där och nallar när jag sover.

de flesta har väl... vet inte vilka som har öppet idag men avamc-center lär ju ha. Köpte mitt själv på lelles

Vill bara klargöra en liten sak, kan man ta sitt numera 1-2 år gamla lås och få ett nytt som låter högre? Verkar ju strålande faktiskt. Synd att "min" butik kursat bara :(

Hur mycket mer låter det då? Var intresserad av låset tills jag hörde att det pep tämligen lågt.

Oxford ska ju också ha ett larmlås:
oxford-Boss.jpg

Vet dock inte om det är godkänt i Sverige, så har jag inte hittat det någonstans heller. Ser ut som en leksak gör det med... :)

Det här gula larmet låter betydligt mer än Abus Detecto 8000.

Jag blev oxå besviken.

Införskaffade mig ett exemplar även jag häromdagen, en film med lite test av dB och lite annat kommer snart under "Filmer och bilder" :tummenupp

Har ett detecto larm och ljudvolymen är inte särskilt hög. Dock så är den tillräcklig för att folk inom ca 100 meters radie ska vända på huvudet och undra vad som låter. Har egen "pinsam" erfarenhet av detta :D

Personligen så är jag glad att ljudet är "lagomt" efter att ha löst ut larmet när jag skulle stoppa i nyckeln i låset. Hade det varit högre ljud från larmet så hade jag riskerat hörselskador. Som det blev nu så ringde de i öronen men slutade relativt snabbt.

Även jag har detta lås.
har det främst för att slippa glömma låset i skivan när man kör iväg. Förväntar mig inte att det ska skrämma någon tjuv direkt.

//Andreas

Efter ett stöldförsök med rejält trasig hoj så tänkte jag uppgradera och införskaffa nytt lås samt kätting. Är det någon som vet om man kan låsa ett Detecto 8000 utan att aktivera larmet?

Jag tvivlar nämligen på att det får plats i cutsen och lurar då lite på hur man får med sig klumpen när man ska ut och köra. Funderade på om man skulle kunna ordna nåt liknande den här hållaren

http://www.emscooters.se/abus-lashallare--skivbromslas-p-358-c-225.aspx

Efter ett stöldförsök med rejält trasig hoj så tänkte jag uppgradera och införskaffa nytt lås samt kätting. Är det någon som vet om man kan låsa ett Detecto 8000 utan att aktivera larmet?

Jag tvivlar nämligen på att det får plats i cutsen och lurar då lite på hur man får med sig klumpen när man ska ut och köra. Funderade på om man skulle kunna ordna nåt liknande den här hållaren

Det sitter väl en brytare eller liknande i bygeln som aktiverar larmet när den trycks in. Annars skulle ju larmet tjuta när du inte låst fast någonting och det skulle väl vara lite halvt opraktiskt :rolleyes:

första jag provade när (innan) jag köpte Detecto låset ... gick ner i B-kingens minimala utrymme bakom sadeln , så det blidde köp ..... så prova innan vettja :tummenupp

Nej, det går inte att låsa utan att aktivera larmet.
Men prova som sagt, det funkar bra i kutsen på min blade t.ex.

Larmet går inte igång av att ligga "stängt" utan att låsa runt någonting. Har mitt i kutsen varje gång jag är ute, och larmet har aldrig gått under färd. Däremot behöver man inte gunga cykeln mycket när den är låst för att larmet skall gå igång.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!