Abs

När jag övningskörde förra året så försökte vi att inte få ABS att kicka in allt för hårt vid bromstesten. Vi fick naturligtvis prova hur det kändes så vi fick veta vart gränsen går. Fick också bromsa från 90-0 i regn (tur eller otur?), kan lova att ABS kickade in där!

På uppkörningen när jag hade bromsat så sa han att det inte gör något om ABS kickar in, då han anser att det är optimal bromssträcka. Jag vet iaf vad jag kommer att göra om det plötsligt uppenbarar sig något framför nyllet, stå på bromsen. Jag har bromstestat så pass många gånger under övningskörningen så jag anser att jag har koll på cykeln ifall det nu skulle behövas.

Nita i kurvan är nog mindre bra och inget många ABS tar hänsyn till, bromsgrepp har du nog så länge däcken ligger mot backen, men om balansen går åt pipan och du välter eller om bakdelen kommer flygande så finns det inte så mycket att göra.

Själv har jag både ABS och Traction Control på min metallhäst, perfekt i paniksituationer som redan nämnts samt att TC är förebyggande (olja, grus, is).
 
Last edited:
Använde ABS på mitt första Endurance/stafettrace för att lära mig bromsa senare och längre in i kurva och få ner varvtiden. Aldrig behövt varken före eller efter.

Har väl haft "tur" eller nåt i 30+ år. Har nog inte blivit mer än 20000 mil så är ju inte så mycket än.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Så, hur mycket fortare gick det?
Jag kapade 3 sekunder under racet. Men det berodde nog också på att jag körde in mig på hojen. Senare sänkte jag relativt enkelt 4 till med egen ABS-fri hoj.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Ja det är ju det här allting handlar om. ABS ersätter på intet sätt bromsteknik. ABS träder in när din bromsteknik inte räckte till av någon anledning.

Som med all teknik måste man öva för att den skall finnas kvar och det räcker inte med en gång maxbroms under en säsong.

Fördelen med avrostningarna är att man gör om inte hundratals maxbromsningar under en övning så i vart fall kanske 30.

Den viktigaste faktorn - blicken - och den näst viktigaste - förankringen - har inte ens nämnts i tråden trots att det borde stå i första svaret i alla trådar som handlar om bromsteknik.

På avrostningarna får MC-förare prova på var GRÄNSEN går till att ABS går in, oavsett om det är regn eller torrt. De får öva på att maxbromsa med endast höger hand på styret (förankring) och de får öva med olika blickpunkter (balans) och själva uppleva skillnaden.
Om det sedan är kombibromsar eller inte spelar ju ingen roll, man har den hoj man har och det är stor skillnad på en R-hoj och en Goldwing med passagerare och släpvagn när det kommer till såväl dosering som bromskraftsfördelning.

Det absolut viktigaste är att man övar med sin hoj. Har man rätt blick och förankring kan man köra ganska långt med låsta hjul utan att vurpa. ABS hindrar föraren att lägga omkull pga bristande körteknik vare sig det handlar om nybörjaren som behöver utforska gränsen eller den erfarne som inte såg brunnslocket när man bromsade för den där jäkla bussen som i regnet svängde vänster utan att blinka...


Buy quality, cry once.
 
Back
Top