ABS tendens? slitage?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
När man trycker på frambromsen så hackar hojen frammåt ungefär som om det hade varit ABS bromsar. Vad jag vet så sitter det flytande skivor på hojen, tror det heter så när skivan är "lös". Tänkte om det kanske är dags att byta dedär ringarna som håller skivan kanske?. Eller så är allt kanske som det ska. Någon kunnig?. :)

philsson skrev:
När man trycker på frambromsen så hackar hojen frammåt ungefär som om det hade varit ABS bromsar. Vad jag vet så sitter det flytande skivor på hojen, tror det heter så när skivan är "lös". Tänkte om det kanske är dags att byta dedär ringarna som håller skivan kanske?. Eller så är allt kanske som det ska. Någon kunnig?. :)

När det skakar eller hackar så är det väl mer pga att skivan eller skivorna är skeva

philsson skrev:

Pulserar det hela tiden, med olika frekvens beroende på hastighet, men alltså jämnt = skivan antagligen skev.

Pulserar det då och då, typ som resonans vid vissa hastigheter... så hmmmm... då kan det vara riktigt spännande att ta reda på vad det är!

Det händer alltid i alla farter och oavsätt hur hårt jag bromsar. Fast om jag bromsar hårdare så känns det mer. Det känns inte som vibrationer utan mer som om bromsverkan skulle pulsera. Precis som en ABS. Vid något tillfälle har någon försökt bända bort ett skivbromslås från hojen men detta före jag köpte hojen. Syns dock inga skevheter på skivan... skivan utan på den inre "ringen som håller skivan om ni förstår. kanske kan vara skev ändå?

philsson skrev:
Det händer alltid i alla farter och oavsätt hur hårt jag bromsar. Fast om jag bromsar hårdare så känns det mer. Det känns inte som vibrationer utan mer som om bromsverkan skulle pulsera. Precis som en ABS. Vid något tillfälle har någon försökt bända bort ett skivbromslås från hojen men detta före jag köpte hojen. Syns dock inga skevheter på skivan... skivan kanske kan vara skev ändå?

Det låter som om skivan är skev. Jag har inte gjort det själv, men man kan tydligen upptäcka detta om man lägger skivan på ett mycket platt underlag, t.ex en glasskiva.

Det behövs inte mycket för att bromsverkan ska pulsera... tänk själv, det räcker med någon tiondels milimeter som diffar så skiljer det mycket i tryck mellan skiva och belägget.

Tydligen kan man rikta skivor, med vilken framgång vet jag inte. Sen kan man alltid köpa nytt / begagnat.

Pejo skrev:
Det låter som om skivan är skev. Jag har inte gjort det själv, men man kan tydligen upptäcka detta om man lägger skivan på ett mycket platt underlag, t.ex en glasskiva.

Det behövs inte mycket för att bromsverkan ska pulsera... tänk själv, det räcker med någon tiondels milimeter som diffar så skiljer det mycket i tryck mellan skiva och belägget.

Tydligen kan man rikta skivor, med vilken framgång vet jag inte. Sen kan man alltid köpa nytt / begagnat.
finns det någon risk med att köra såhär då?. förutom att det pulserar så är bromsverkan kanon och jag har inget att anmärka på över huvudtaget. bromsskivor är dyra. någon som vet något ställe i jkpg som kan rikta?:(

brytning av lås.? jo, då har du säkert en skevhet, som sagt, behövs bara lite.

någon med tillräckligt stor svarv och en indikator klocka kan fixa tillbaks den lilla skevheten du har. det står ett min mått på hur tjock skivan ska vara, dit kan man svarva ner den. lycka till.

tassen skrev:
brytning av lås.? jo, då har du säkert en skevhet, som sagt, behövs bara lite.

någon med tillräckligt stor svarv och en indikator klocka kan fixa tillbaks den lilla skevheten du har. det står ett min mått på hur tjock skivan ska vara, dit kan man svarva ner den. lycka till.
aja.. det var ju synd. :(
Tack grabbar nu vet man i alla fall vad det beror på. :tummenupp
Tills jag fixat felet så undrar jag om det finns några risker?. det har fungerat bra hittils att bromsa trots pulserna.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!