ABS på Kawasaki ZZR1400?

ht49

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
gsx
Hej,

Är lite sugen på skaffa en ZZR1400. En säljare på blocket skriver om sin hoj (-07):
"har INTE ABS, vilket innebär att du slipper oroa dig för spökande ABS-sensorer"

Undrar bara... är detta verkligen nåt förekommande/frekvent problem på denna modell?
Eller är det bara tomt "säljsnack"/dravel?

Nån här som har koll?

Last edited:
Ingen aning men om det var så har dom haft ca 5 år på sig att lösa det problemet. Kört mycket och många hojar med ABS och det är sällan ett problem rent tekniskt, sen så finns det alltid tycke och smak hurvida man gillar dess egenskaper eller tycker det är läbbigt (inget som en karl erkänner dock) när systemet kliver in och arbetar.

Bästa är väl att googla lite på det annars, inte särskilt avancerat system och givarna är i regel en rätt smal sak, värre om styrenhet strular eller så. Kan dock skilja kännbart i bromseffekt mellan bromsar med/utan ABS p.g.a. olika sorters bromsok mellan de två, inget givet men kan vara som så.

När jag funderade på ZZR1400 så googlade jag en hel del, vill inte minnas att jag såg något om ABS-problem då...

HAHA, jotack abs ökar ju värdet på hojen så klart han inte vill berätta att de fungerar felfritt och att folk borde köpa en med abs :P

På en Kawasaki ZZR1400 av 2007 års modell borde ju en fungerande ABS vara ganska självklar.Köparen av hojen som ny har ju valt bort detta system och som begagnad visar det sig nu att de versioner med ABS säljer bättre vilket säljaren knappast är vidare intresserad att prata högt om.

Om inte annat så kan man ju pruta på hojen en aning med tanke på det uteblivna ABS systemet.

Man läser så jävla mycket dumt i annonser. Grabben tyckte när han köpte den att det det ska fan inte vara ABS på hojar, det har jag läst på SH. Nu flera år efteråt inser han att han hade fel, och att i stort sätt de flesta faktiskt föredrar ABS.

finns apselut ingen anledning att köpa en hoj utan ABS om modellen ifråga finns med ABS för några kronor mera ....... å varför skulle systemet strula :va
har funnits på bilar i 20+ år ... och handen på hjärtat NÄR abs lampant tänts på bilfan så är det (oftast) efter typ 12 år och 23tusen mil ..... varför skulle hojjars abs system vara sämre ?

Han tyckte väl det lät bättre än "tyvärr har inte hojen abs så du kommer köra ihjäl dig diREkt och den kommer vara snudd på omöjlig att sälja när du tröttnat"

Det första som kommer börja spöka är ABS:en men då snackar vi om 15-20 år beroende på hur långt du kör. Men känn dig inte tvingad av sporthojsmaffian att köpa hojen med ABS, går lika bra utan!

Jag har Abs på min hoj, systemet har aldrig gått in när jag har bromsat hårt eller liknande, men det känns ganska skönt att veta att det finns där om ett barn skulle springa ut framför. Skulle jag byta hoj så blir det en med abs igen.

Men känn dig inte tvingad av sporthojsmaffian att köpa hojen med ABS, går lika bra utan!

Hade det gått "lika bra" utan hade ABS inte haft så många förespråkare.
Däremot håller jag med dig om att det går bra att köpa en hoj utan ABS. "Lika bra" är däremot önsketänkande när man pratar om moderna landsvägshojar.

Hade det gått "lika bra" utan hade ABS inte haft så många förespråkare.
Däremot håller jag med dig om att det går bra att köpa en hoj utan ABS. "Lika bra" är däremot önsketänkande när man pratar om moderna landsvägshojar.

Dock klart bättre att köpa en effektsvagare hoj utan ABS, än en 200hk hoj med ABS om det nu är säkerheten man är ute efter.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti