ABS - något att ha på grussprättare typ KTM LC4, BMW G650, Husky 610?

1,5 Kg och avstäningsbar. Skulle du välja en sådan ABS till 150kg grussprättare?

• Antal röstningar
    0

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
BMW har ABS-bromar som tillval till sin nya G650 Xchallenge. Ca 145kg torrvikt. ABS-funktionen är avstängningsbar och väger bara 1,5 Kg extra (dock osäker på om det bara är ABS-styrenheten eller med slangar, sensorer och allt).

Tycker du att det är en bra idé på den här typen av hoj? Själv funderar jag på om det inte bara är onödigt... på grus lär man inte använda ABS ändå. Det skulle vara under vinterkörning då i så fall om man ska ge sig ut i trafiken kanske.

Roligt 3 st har röstat NEJ men inte orkat motivera svaret. Jo jag skulle kunna tänka mig att ha det då jag kör asfalt efter grustur om den ingår i priset.

vet inte men efter ett tag på min gammla xr börja man få hyffsad känsla på o bromsa.. efter mycke framhjulsträning lärde man sig o sätta gränserna :tummenupp

Nej !!!

1% viktskillnad, det är ju inte mycket.

Dock, om varningslampan skulle börja lysa så är det en sak till besiktningen kan gnälla på.

O min erfarenhet är att ABS inte är billigt o laga. Gäller dock bilar, så måhända är mc prylar åtminstoned i något fall billigare, vem vet.

Har aldrig kört med ABS, så vet väl inte vad jag missar helt enkelt.

ABS hindrar föraren från att göra vissa kontrollerade saker. T.ex. som att kunna låsa upp bakhjulet och tvinga fram en sladd eller att känna exakt var greppgränsen går. Ju fler system som kopplas in och tar över, desto sämre känsla för vad som försigår, får man. Ungefär lika illa som t.ex. Hondas kombinerade bromssystem (bromsar både fram och bak samtidigt).

Bra för touringlok som används för nytto/slapp-körning, men för att aktivt kunna köra och hantera vissa situationer krävs att det är föraren som har kontrollen och att hojen beter sig på ett förutsägbart sätt.

WebGringo,

Jag är inne på ditt spår. ABS:en kommer man ju ändå inte använda på off road-körning vilket är vad hojen är till för. Däremot får man ytterligare något som kan krångla eller gå sönder när man vurpar (vilket lär hända).

Skulle vi tala om en "adventure"-hoj som ska gå långa stunder på asfalt också så är det ju en helt annan sak...

Jag är tveksam, har aldrig känt ett behov av ABS ens vid vinterkörning, jag vill ha kontrollen. Var sitter den extra vikten? Är det ofjädrad vikt går det ju bort rätt ordentligt.

ABS funkar inte bra på grus, på asfalt är det däremot att föredra ur säkerhetssynpunkt enl mig.
För vinterkörning med bra däck är ABS knappast bra men om man vill ta sig fram med sommardäck trots ett par cm nysnö är det en klar fördel. (även om jag inte rekomenderar att köra i halka med sommardäck)

Var sitter den extra vikten? Är det ofjädrad vikt går det ju bort rätt ordentligt.

Nej, den är inte ofjädrad.

Last edited:
Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!