ABS- lampan tänds vid gaspådrag?!?

Isse-68

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Hoj
Kawasaki ER6-n 2011
Hej alla
Jag är ny på sporthoj. Jag har ett klurigt problem med min Kawasaki ER6-n 2011, ca 300 mil ABS Lampan tänds då man gasar till (ökar varvtalet från tomgång till 2000rpm och uppåt) först trodde jag det var micro kontakten i handbromsen, för när jag provbromsade med koppling och handbromsen indragen och motorvarvet gick ner på tomgång släcks ABS lampan och allt fungerar! Men så fort man gasar till tänds den igen samma fenomen när man står still? Tycker inte ABS lampan borde höra ihop med motorvarvtal? Har någon varit med eller hört något liknande? Jag har provat med att göra mc'n strömlös genom att ta bort polerna från batteriet.

Låter som om vibrationerna orsakar något glapp någonstans.
Kontrollera givare, kablar, kontakter. Börja ifrån hjulet och arbeta dig uppåt.

När ABS-lampan lyser så fungerar bromsarna som vanligt men utan ABS-funktion bara så du vet.

MVH Phille

Mät spänningen över batteripolerna med en multimeter och se om den sticker iväg över säg 16V när du gasar. Eller sjunker under c:a 13V. Då har du något fel i regulatorn. ABS modulen gillar inte om det är problem med batteri/laddning och tar det säkra före det osäkra och stänger av ABS funktionen.

Kolla att laddningen fungerar korrekt. Vid gaspådrag bör spänningen inte gå över c.a 14 v. Om spänningen rusar upp kraftigt vid gaspådrag och följer varvtalet kraftigt, då måste laddningsregulatorn kollas ordentligt. Om man inte åtgärdar ett sådant fel, då förstörs batteriet och det finns en stor risk att lampor och motorelektronik går sönder.

Tack för alla svar hittills,
Nu har jag mätt strömmen, 19.6V!! Lite mycket för tomgång! vid gaspådrag och ner på tomgång pendlade det mellan ca 17 -19.8v. Det måste vara något fel!! jämförde med bilen och den maxade 14,4v och pendlade mellan 11 - 14,4v.
För övrigt så smällde lampan fram.... Inte så konstigt!

Garantin gick ut den 8:e mars, men jag hoppas att Kawasaki har överseende med detta eller vad tror ni?

Last edited:
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...