ABS-lampan lyser så gott som konstant.

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Ja, till att börja med har den lyst konstant. Oavsett väder & vind, stillastående som i fart.

Efter att ha skruvat bort kontakten till den bakre & dragit i kontaktspray, så gör den som den ska. Lyser men slocknar efter några 100 m.
Problemet är bara att efter (vad jag tror) att kontaktsprayen torkat, då börjar den lysa igen.

Jag har upptäckt också att när det regnat ute, då funkar den också som den ska tills jag förmodligen kört så den blåsts ur & torkat.

Så här fungerar det alltså först EFTER att jag lossat kontakten, innan lyste den konstant.

Någon som känner igen det här fenomenet?

Någon som vet ganska omg vad som är fel?

Kan tillägga att jag kopplat bort batteriet i samband med åtgärden för att den ska nollställa sej, men det har alltså inte hjälpt.

Tacksam för svar, första besiktningen hänger runt hörnet.

// Ullis
Kawasaki Z750-10
 
Nja,på en bekants Kawasaki ER-6 -06 så va det hela kontaktstycket i styrenheten som ärgat sönder... Kolla om du kan ta bort det och få i lite spray även där...
 
Låter som att polerna i kontakten ärgat, och då hjälper det inte med kontaktspray, den löser bara smörja.
Det går kanske att skrapa rent stiften med en liten flat skruvmejsel beroende på hur kontaktdonet ser ut. Problemet kommer dock att återkomma när stiften ärgat igen.
Om det är kris och det går att komma åt, peta på lite koppar- eller aluminiumpasta på stiften för att får bättre kontakt, men kladda inte runt och kortslut något!
 
Om du har Trygg Hansa eller Bilsport och MC så har du minst 5år / 5000mil ( det som inträffar först ) motor och elektronik garanti via försäkringsbolaget. Din hoj är från 2010, om den är svensksåld och servad på verkstad så kan du bara lämna in den på en verkstad och då har du en självrisk på 1000kr på Bilsport och MC iaf.
Det är lätt värt 1000 kr!
Hoppas att du nu har någon av ovannämnda försäkringsbolag.
 
Att betala 1000 spänn för att få reda på att ABS-kontakten eventuellt glappar är inte prisvärt :hihi
 
Nu har jag inte 100% koll på Kawasaki men på BMW är det vanligt att givaren hamnar lite långt från ABS-kransen, kan vara värt att kolla.
 
Kontakterna ser ut som nya, ingen ärgning någonstans. Har testat kopparpasta på stiften, detta efter att kontakten blåstes helt torr med tryckluft. Funkade igen i typ en mil, sen börjar den lysa igen.
Polarn hade en idé om att varför den funkar ett tag, är för att man på något sätt nollställer ABS-enheten och efter en stund så är det något som går fel. Min bensinmätare började också bete sej konstigt efter de två sista gångerna jag lossat den bakre kontakten.

Jag har Moderna Trygghetsförsäkringar, det hette något annat tidigare och var dotterbolag till Bilsport Mc när jag tecknade den. Ska kolla villkoren.

Om det skulle gå på en tusenlapp är det billigt, då bara felsökningen går på 1000 kr/tim. Är båda givarna paj, då är det 2300 kr eller dryga 1000 kr styck. Är det ABS-enheten, då pratar vi en 11000kr & sitter felet i kontakten till kabelhärvan 5000 kr. Jag pröjsar mao gärna 1000 kr.

Josef - OM den hamnat för långt ifrån kransen, hur ser man det & hur åtgärdar man det?

Foppa - ER6 har jag hört att det funnits problem med fukt i kontaken som gjort att det ärgat, då har de slipat bort det. Mina kontakter ser fan flångnya ut.

Det här suger :huvet
 
Josef - OM den hamnat för långt ifrån kransen, hur ser man det & hur åtgärdar man det?

BMW skickar med en tolk att mäta med. Justeras genom att böja lite på fästet eller schimsa givare/krans beroende på modell. Kawa har jag som sagt ingen koll på men kolla om den går att justera på något sätt och sätt den lite närmare än den sitter nu om det går utan risk att den går emot.
 
Du vet inte hur den beter sej om det är just det som är felet?

Varningslampan brukar tändas direkt när man rullar iväg om det är mycket fel (typ när jag hade två set fälgar med olika kransar på) eller efter en stund om det är på gränsen. Hur lång tid det tar varierar gärna med temp, väder och slump.
 
Alltså, jag har fått veta att den ska lysa när man startar & står stilla, sen efter man kört en 100 m så ska den släckas. Gäller inte samma system för alla hojar? Det verkar ju märkligt isf :confused:

Inget konstigt att det varierar mellan olika fabrikat, det är olika på olika BMWs tom. Den jag har nu släcker lampan när motorn startar men hade tidigare en där lampan lös med fast sken till man rullade iväg men blinkade vid felindikering. Finns även varianter med gemensamma varningsampor för alla system och en display som talar om VAD som är fel.
BMW har ju haft ABS på MC sedan 80-talet så det är inte så konstigt att det varierar lite.

Kravet är väl bara att lampan ska lysa vid tändning på/motor av så man ser att den funkar, resten gör nog tillverkarna som dom vill med.
 
Alltså, jag har fått veta att den ska lysa när man startar & står stilla, sen efter man kört en 100 m så ska den släckas. Gäller inte samma system för alla hojar? Det verkar ju märkligt isf :confused:

På Hondan så aktiveras ABS när man kommer över 10km/h har jag för mig, till dess lyser lampan.
 
Kontakterna ser ut som nya, ingen ärgning någonstans. Har testat kopparpasta på stiften, detta efter att kontakten blåstes helt torr med tryckluft. Funkade igen i typ en mil, sen börjar den lysa igen.
Polarn hade en idé om att varför den funkar ett tag, är för att man på något sätt nollställer ABS-enheten och efter en stund så är det något som går fel. Min bensinmätare började också bete sej konstigt efter de två sista gångerna jag lossat den bakre kontakten.

Jag har Moderna Trygghetsförsäkringar, det hette något annat tidigare och var dotterbolag till Bilsport Mc när jag tecknade den. Ska kolla villkoren.

Om det skulle gå på en tusenlapp är det billigt, då bara felsökningen går på 1000 kr/tim. Är båda givarna paj, då är det 2300 kr eller dryga 1000 kr styck. Är det ABS-enheten, då pratar vi en 11000kr & sitter felet i kontakten till kabelhärvan 5000 kr. Jag pröjsar mao gärna 1000 kr.

Josef - OM den hamnat för långt ifrån kransen, hur ser man det & hur åtgärdar man det?

Foppa - ER6 har jag hört att det funnits problem med fukt i kontaken som gjort att det ärgat, då har de slipat bort det. Mina kontakter ser fan flångnya ut.

Det här suger :huvet
Gör hojen strömlös i 20 minuter. Det kan vara ett sporadiskt fel som kan försvinna då om du har tur. Mäta motståndet i den, jämför mätvärden med den bakre sensorn.
 
Last edited:
Att motorn startar betyder inte att spänningen är rätt för ABS, jag har skruvat ett antal ABS men inte Kawasaki. De första metrarna ska den göra en självtestet som flera beskriver och är spänningen för låg från batteriet under testen fallerar den -den drar hyfsat med ström.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top