ABS eller inte?

LittleFriend

(._.(._.)._.)
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Sverige
Hoj
HD XL883R
Håller på att ta mitt mc-kort och ska köpa min första hoj inom kort. Hade egentligen tänkt köpa en mc med ABS-bromsar då det så vitt jag förstått är säkrare, tills en person jag känner sade åt mig att inte gör det. Anledningen enligt honom var att jag aldrig kommer lära mig att bromsa ordentligt då och att det blir problem om jag längre fram köper en ny mc utan ABS, eller om jag lånar en annan hoj någon gång.

Har någon här erfarenhet i frågan?
 
Håller på att ta mitt mc-kort och ska köpa min första hoj inom kort. Hade egentligen tänkt köpa en mc med ABS-bromsar då det så vitt jag förstått är säkrare, tills en person jag känner sade åt mig att inte gör det. Anledningen enligt honom var att jag aldrig kommer lära mig att bromsa ordentligt då och att det blir problem om jag längre fram köper en ny mc utan ABS, eller om jag lånar en annan hoj någon gång.

Har någon här erfarenhet i frågan?

Hej,

Hmm jag förstår hur han som råder dig har tänkt! Å andra sidan så lär inom några år dem flesta "nyare" hojar ha ABS som standard!

Jag byter nu till en hoj med ABS då jag känt skillnaden på bromsträcka mellan ABS och inte! Och då kan man ju tänka sig att när olyckan är framme och där ABS verkligen gör skillnad så lär risken vara stor att du som nybörjare panikbromsar! Det ända som kommer hjälpa dig då är ABS!

Visst kan det vara bra att öva utan så du får upp lite känsla utan ABS men vid körning!

KÖP ABS! :-)
 
Lär dig köra på en MC utan ABS, köp sedan en hoj med ABS (i alla fall som första hoj).

Om du du sedan väljer att gå broms och kurvkurser och sporthojskurser för att börja åka bana så blir det en annan diskussion.
 
Håller på att ta mitt mc-kort och ska köpa min första hoj inom kort. Hade egentligen tänkt köpa en mc med ABS-bromsar då det så vitt jag förstått är säkrare, tills en person jag känner sade åt mig att inte gör det. Anledningen enligt honom var att jag aldrig kommer lära mig att bromsa ordentligt då och att det blir problem om jag längre fram köper en ny mc utan ABS, eller om jag lånar en annan hoj någon gång.

Har någon här erfarenhet i frågan?

Även om ingen på jorden kommer klara mäta dina faktiska risker, med eller utan ABS -- så är resonemangen helt korrekta. Samtidigt, om man är medveten om riskerna, så har just detta ett reellt värde, ofta större än de ursprungliga riskerna. Så är t ex fallet med ABS för bil -- vilket bedöms ha en negativ effekt för säkerheten.
 
Tack för de snabba och utförliga svaren, ska fundera lite. Skriv gärna mer om ni har ytterligare tankar om ämnet.
 
Köp en med ABS, e gott o ha när det blir panik, dyker det upp en älg på vägen så hjälper det nog inte hur snyggt man bromsa på övningsbanan, tror att åtminstone jag skulle låsa upp hjulen gansak så rejält vid ett sådant tillfälle.:huvet

Skulle du om något år byta till en hoj utan ABS så er det ju inte värre än att du får lära dig o bromsa då.:)
 
Håller på att ta mitt mc-kort och ska köpa min första hoj inom kort. Hade egentligen tänkt köpa en mc med ABS-bromsar då det så vitt jag förstått är säkrare, tills en person jag känner sade åt mig att inte gör det. Anledningen enligt honom var att jag aldrig kommer lära mig att bromsa ordentligt då och att det blir problem om jag längre fram köper en ny mc utan ABS, eller om jag lånar en annan hoj någon gång.

Har någon här erfarenhet i frågan?

Du kan sammanfatta det han säger med ett ord: SKITSNACK.

Jag vågar påstå att det är prexis tvärtom. Du KAN bromsa en hoj med ABS lika hårt som en utan. Om du ligger precis innan ett modern ABS-system slår till (alltså runt 17% låsning) så bromsar du överjävligt mycket.

Om du däremot går över det så låser sig framdäcket på en vanlig hoj men på en ABS-hoj så tar elektroniken över.

Det är avsevärt mycket enklare att lära sig hitta ett perfekt bromansättning med ABS:ens säkerhet än utan. Det är iaf min erfarenhet, så mycket BMW jag nu kör...
 
Tycker iofs att man ska kunna bromsa utan ABS. Med hoj är det mkt lättare att bli "bra" på att bromsa jämte ex. bil.

Antingen svävar bakhjulet lite (motardfenomen) eller så piper det lite om framhjulet. Frågan är vad syftet med din körning är? Ska du bara "glida" och sen råka ut för en älg, go ABS.. För aktiv körning känns det som att segla på autopilot, tar en hel del från sporten!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top