ABS bromsar, för eller emot?

whitesnake skrev:
2602064 Man får störst bromsvärkan när man har 20%slip (enligt min skolbok) och ABS system bryter in när man har slip på mellan 15-19% slip på bilar, borde ju vara typ det samma på mc. Det betyder att om man är riktigt bra på att bromsa så kan man bromsa lite fortare utan ABS än med.

Är för ABS om det funkar lika på som på bilar, bara man kan stänga av det så det går att köra grus :tummenupp

Men hur kan ABS sytemet skilja på grepp och slip?
 
för....... om det går att koppla bort när så önskas.
 
Dawe skrev:
2602218 Men hur kan ABS sytemet skilja på grepp och slip?
Det tror jag inte det kan egentligen. Däremot kanske det kan gissa/höfta till slip genom
att mäta hur rotationen förändras. Fast det kräver att hjulet släpps upp till fullt grepp antar jag.
Annars vet ju inte abs:en hur fort hojen rör sig.

Bilar har väl lite andra givare oxå, som visar hur den rör sig. Annars kan man väl inte göra
anti-sladd-system värda namnet.

Ang. väggrepp så är hojar gjorda för friktion runt 1, kanske lite mer. Dom har mao en viktfördelning
som inte tål mer grepp utan att hojen slår runt vid max.broms resp ax. Det är därför som alla
vassa hojar ligger runt 3 s till 100. Mer effekt hjälper inte, greppet räcker inte iaf.
Dragracing har ett helt annat grepp, kanske upp till ca 3 i extremfall. Men så är viktfördelningen
rätt annorlunda oxå.....

Slip har man alltid, så fort nån kraft överförs via däcket. Vid konstant fart rakt fram är
slipet väldigt litet normalt. Men vid 400 km/t så skulle det vara klart märkbart på en hoj.
Kräver sisådär 4-500 hk, så problemet drabbar inte så många.
/u
 
Last edited:
För

Om man gör flera bromsningar på samma ställe då kan man korta ner bromsträckan något om man bromsar "på gränsen", med eller utan abs spelar ingen roll.

Det man skall tänka på är att "när det gäller" så är det svårt att prestera en maximal bromsning. Det är lätt att ta i förmycket i en skarp situation vilket kan resultera i låsning.

Självklart skall man kunna bromsa både med och utan abs när man kommer från trafikskolan, ser det mer som ett hjälpmedel för att förmedla var gränsen ligger.

/trafikläraren
 
Man blir inte mycket klokare efter att ha läst den här tråden :D

Ska man våga köra med ABS eller inte, man kanske behöver träna en del hur det funkar innan man hamnar i skarpt läge...
 
Mmmm, som med allt annat, något nytt som man inte riktigt vet hur det funkar, har kört ett antal mil på motorväg, skog osv. utan ABS och vet hur bromsarna har fungerat då, helt enkelt bara lite osäker på grejen.
 
Man blir inte mycket klokare efter att ha läst den här tråden :D

Ska man våga köra med ABS eller inte, man kanske behöver träna en del hur det funkar innan man hamnar i skarpt läge...

Men tänk så här.
Om du bromsar för hårt med en hoj utan ABS går du omkulll.
Om du bromsar för hårt med en hoj med ABS får du längre broms sträcka men du är kvar på hojen vilket minskar skade risken.

Sen kan man ju ta nytt grep men det gäller ju både med och utan ABS.

Men jag skulle vilja ha ABS bara fram.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top