ABS överskattat?

När reptilhjärnan tar överhand vilket händer även den bäste i en paniksituation i en okontrollerad miljö. Då är man tacksam för moderna hjälpmedel som ABS, antispinn och antisladd.
 
Det här är ju samma troll som startade abs tråden på facebook "sporthoj of sweden" det räckte tydligen inte att bli hånad där....
 
Nackdelen med TCS, ABS, döda vinkel sensorer, autobroms, Oncall osv är att vi skärmar av oss från körningen och om nåt går fel finns det alltid någon annan som löser situationen för oss...

Det håller jag med om till 100%:tummenupp[/QUOTE]

Jag uppfattar det som att dessa system går in och hjälper till när jag av någon anledning har misslyckats att hantera situationen.
 
Älskar ABS, bästa som finns på min Tenere när man befinner sig i långa nedförbackar bestående av grus och sand......
 
Jag uppfattar det som att dessa system går in och hjälper till när jag av någon anledning har misslyckats att hantera situationen.

Ja, men det finns en gräns för vad dessa kan göra åt dig.. kan de bryta mot fysikens lagar?

Ta en titt på denna video så får du se hur viktigare det är att använda rätt teknik och förnuft istället
https://www.youtube.com/watch?v=TZQXuWzBC18
 
Last edited:
Det håller jag med om till 100%:tummenupp

Jag uppfattar det som att dessa system går in och hjälper till när jag av någon anledning har misslyckats att hantera situationen.[/QUOTE]

Absolut, inte det jag menar. Faran är att det kan invagga folk i en känsla av falsk trygghet. "Jag kan åka lite fortare och bromsa lite senare för jag har ju alla elektroniska system som räddar mig". Tänker man så har man flyttat fram gränserna till en potentiell krasch och status quo har uppnåtts.
 
Att kategoriskt säga att ABS är bättre än ingen ABS vet jag inte om man kan..
ABS är ett samlingsnamn på en funktion vars förmåga hela tiden förändras från produktgeneration.

Har under mina +20kmil på R1 aldrig bromsat omkull mej, inte ens varit nära.
På t,ex en bil där man inte gärna kan bromsa omkull sej är huvuduppgiften att fortfarande ha styrbarhet vid panikbroms.
Är inte 100% men rakt fram på torr asfalt borde låsta hjul ge väl så kort stoppsträcka som ABS blippande och hoppande bromsar.

Ska det ge någon fantastisk fördel för en hoj är det någon form av modern kurvABS som gäller :tummenupp

Jag är såklart fullt för all adekvat teknologi som kan hjälpa mej i trassliga situationer men framför allt mindre erfarna förare, vilket vi alla varit en gång.
 
Last edited:
Att kategoriskt säga att ABS är bättre än ingen ABS vet jag inte om man kan..
ABS är ett samlingsnamn på en funktion vars förmåga hela tiden förändras från produktgeneration.

Har under mina +20kmil på R1 aldrig bromsat omkull mej, inte ens varit nära.
På t,ex en bil där man inte gärna kan bromsa omkull sej är huvuduppgiften att fortfarande ha styrbarhet vid panikbroms.
Är inte 100% men rakt fram på torr asfalt borde låsta hjul ge väl så kort stoppsträcka som ABS blippande och hoppande bromsar.

Ska det ge någon fantastisk fördel för en hoj är det någon form av modern kurvABS som gäller :tummenupp
Låsta hjul ger skitdålig bromsförmåga. Prova så får du se.
 
Aldrig kört mc med abs men på bilen är det rätt skönt nu när det är halt . Men en kul grej att testa med mc på grusväg är att låsa framhjulet så att man nästan går omkull sen när man släpper bromsen så reser den sig så fint igen pga gyroeffekten
 
Jag uppfattar det som att dessa system går in och hjälper till när jag av någon anledning har misslyckats att hantera situationen.

Absolut, inte det jag menar. Faran är att det kan invagga folk i en känsla av falsk trygghet. "Jag kan åka lite fortare och bromsa lite senare för jag har ju alla elektroniska system som räddar mig". Tänker man så har man flyttat fram gränserna till en potentiell krasch och status quo har uppnåtts.[/QUOTE]

Ah du tänker så.
Men man ska nog inte blanda ihop medeltrafikanten med dom som kör "aktivt" med sina fordon.
På motorcykel kan jag nog känna igen mig lite i att våga liiiite mer med hjälpmedel, men bil kör jag inte för att det skoj utan för att ta mig nånstans.
 
Absolut, inte det jag menar. Faran är att det kan invagga folk i en känsla av falsk trygghet. "Jag kan åka lite fortare och bromsa lite senare för jag har ju alla elektroniska system som räddar mig". Tänker man så har man flyttat fram gränserna till en potentiell krasch och status quo har uppnåtts.

Ah du tänker så.
Men man ska nog inte blanda ihop medeltrafikanten med dom som kör "aktivt" med sina fordon.
På motorcykel kan jag nog känna igen mig lite i att våga liiiite mer med hjälpmedel, men bil kör jag inte för att det skoj utan för att ta mig nånstans.[/QUOTE]

Hehe, jag kan ana din fördomsfulla inställning till en "gubbe med äventyrshoj". Jag kör mer "aktivt" än du kan ana. Vad jag menar är att jag generellt märkt en attitydförändring hos väldigt många "förare" av motorfordon. Alla dessa elektroniska hjälpsystem är bra. Inget att diskutera. Vad som däremot är värt att diskutera är vad dessa gör med vår attityd och inställning till engagemanget och ansvaret i trafikmiljön.
 
Jag kan skryta med att ha bromsat omkull på Sveavägen. Kan ha varit 1982.
Det har gått bra sedan dess trots avsaknad av ABS.
 
Ah du tänker så.
Men man ska nog inte blanda ihop medeltrafikanten med dom som kör "aktivt" med sina fordon.
På motorcykel kan jag nog känna igen mig lite i att våga liiiite mer med hjälpmedel, men bil kör jag inte för att det skoj utan för att ta mig nånstans.

Hehe, jag kan ana din fördomsfulla inställning till en "gubbe med äventyrshoj". Jag kör mer "aktivt" än du kan ana. Vad jag menar är att jag generellt märkt en attitydförändring hos väldigt många "förare" av motorfordon. Alla dessa elektroniska hjälpsystem är bra. Inget att diskutera. Vad som däremot är värt att diskutera är vad dessa gör med vår attityd och inställning till engagemanget och ansvaret i trafikmiljön.[/QUOTE]

Absolut. Håller med.
Och nä jag har inga fördommar mot farbröder på äventyrshoj då jag själv är i farbrorsålder och åker mycket ihop med andra farbröder på äventyrshojar som kör ifrån mig och mitt monster utan problem :)
 
Vad som däremot är värt att diskutera är vad dessa gör med vår attityd och inställning till engagemanget och ansvaret i trafikmiljön.

Tror inte det påverkar ens körstil ett skit om man har ABS eller ej. När kördjävulen far i en så händer det oavsett om man har ABS eller ej. Det är ju inte mycket särskilt rationellt tänkande i den situationen, då hade man ju suttit hemma framför xboxen istället för att bomba på livsfarliga allmänna vägar... Det enklaste är ju att kolla på olycksstatistik och försäkringspremier för hojar med ABS. Har inte sett något om att de skulle vara mer olycksdrabbade än andra, om något så har jag bara hört det motsatta.
 
Last edited:
Låsta hjul ger skitdålig bromsförmåga. Prova så får du se.
Har haft tur och inte behövt kolla men absolut, bättre faktakoll från min sida hade varit på sin plats.
Fast det hävdas att i snö och på grus är låsta hjul effektivare än ABS, inget jag testat själv.

Är uppväxt på den tiden då ABS var en tanke och bromsning lärde man sej under spontan buskörning på isiga parkeringar (bil), märker därför aldrig av att mina bilar har ABS öht.

Känner dock att exemplet är dåligt gällande MC då låsta hjul får några andra konsekvenser än på en bil vilket ställer fler krav på tekniken om man vill få "full valuta" av det som säkerhetssystem :tummenupp

abs braking.jpg
ca 100km/h.
Kul, en duktig bromsare är effektivare än ABS (torr asfalt, rakt fram).
 
Last edited:
Ännu en som missförstår mig. Tror jag... Jag kan ha helt fel och vara riktigt ute och cykla. Mina erfarenheter när jag har diskussioner om detta och närliggande är att folk i gemen litar alltför blint på den nya tekniken. Goda vänner som inte är motorintresserade har en övertro på tekniken och ser den som en ursäkt till att inte ha riktig koll på läget. Ser inga nackdelar med alla oss "aktiva" förare, oavsett fordon, med dessa system. Däremot ser jag en otäck attitydförändring hos många andra.
 
Slutdiskuterat, Glenning har talat. :D

 
Last edited:
Jag fegkör inte direkt, men jag har aldrig lyckats få ABSen att gå in på någon hoj jag har kört :va Och då har jag ändå bromsat rejält hårt, framförallt med min BMW. Det känns som att man måste ha lite sämre bromsteknik om ABSen går in med jämna mellanrum?
 
Jag fegkör inte direkt, men jag har aldrig lyckats få ABSen att gå in på någon hoj jag har kört :va Och då har jag ändå bromsat rejält hårt, framförallt med min BMW. Det känns som att man måste ha lite sämre bromsteknik om ABSen går in med jämna mellanrum?

Jag har faktiskt lyckats ett par gånger på en Z1000SX. Båda gångerna kändes bakhjulet lite luftburet. Men jiz vad jag fick bromsa hårt för det på torr, varm asfalt. :hihi
På asfalt med dåligt fäste där det faktiskt kan rädda en, så bör den ju lösa ut tidigare, men vid sådana förhållanden tenderar jag att köra lite lugnare, och har inte behövt hitta den gränsen iaf.
 
Back
Top