AAARGH! SÖMNPROBLEM (på klockslaget)

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag har sen min ryggskada haft lite lurigt att sova.
Men Efter en fylla, en rejäl utedag, tom efter läkarns ordinerade sovpiller har det gått bra.
Nu vaknar jag varenda natt ganska exakt 04.20!!!!
Spelar ingen jävla roll vilken tid jag lagt mig, var så knäckt att jag testade sova runt 22, samma sak; 04.20.
Håller jag på att bli sjuk i huvvet eller vad är det frågan om? :kocko
Kan tillägga att jag inte är den enda som undrar, och nej, jag sover inte på dagen.
Jag är sjuskriven pga mystiska lungsymptom, men det kan ju föfaan inte bero på detta??
Har hållit på i snart 2 veckor, jag blir fan knäpp!

Har faktiskt ett liknande problem till och från. Det krävs en riktig heldag för att jag ska kunna sova, du ser ju vad klockan är nu när jag skriver detta. På skoldagarna hinner jag inte ta ut mig tillräckligt. Man sitter på en stoljävel och hänger fram till kl 16, då drar man hem, lagar mat, åker till gymmet. Sen hinner man inte mer. Och det är inte tillräckligt för att jag ska kunna somna. Går inte en natt där klockan inte passerar 03.00 framför öppna ögon. Brukar somna vid 4-4.30, ibland något tidigare, ibland senare. Men periodvis kan det faktiskt hända, att jag vaknar när klockan slår --.30. Kommer inte ihåg vilken tid det är för tillfället, men det är alltid när det slår just 30 minuter, och jag har ingen väckarklocka som går igång då :näsblod

Sen att man går upp när man vaknar, istället för att somna om, det är en annan sak :hihi
Snooze-knappen är så att säga välanvänd, och sena ankomster är ju inte ovanliga :tungan

Citat från filmen "Den bästa sommaren": -Jag brukar vakna när moraklockan slår sex

Last edited:
jesseboy skrev:
Jag har sen min ryggskada haft lite lurigt att sova.
Men Efter en fylla, en rejäl utedag, tom efter läkarns ordinerade sovpiller har det gått bra.
Nu vaknar jag varenda natt ganska exakt 04.20!!!!
Spelar ingen jävla roll vilken tid jag lagt mig, var så knäckt att jag testade sova runt 22, samma sak; 04.20.
Håller jag på att bli sjuk i huvvet eller vad är det frågan om? :kocko
Kan tillägga att jag inte är den enda som undrar, och nej, jag sover inte på dagen.
Jag är sjuskriven pga mystiska lungsymptom, men det kan ju föfaan inte bero på detta??
Har hållit på i snart 2 veckor, jag blir fan knäpp!

Vet flera som har/haft samma problem och även jag, brukar hålla på i 2-4 veckor. Inget man kan göra åt vad jag vet.
Håller med om att man blir knäpp men men det är bara att bita ihop, det går över.

ja har också problem med sömnen, jobbar 4-skift på mitt jobb så de kanske beror på det..
Det har hänt mig flera gånger att jag ligger vaken hela natten till klockan 0500 då ja måste upp och göra i ordning mig till jobbet :mad:...

jesseboy skrev:

Vad är det för lungsymptom?

Jag ägnade själv mer än ett halvår åt att ligga vaken huvudelen av veckans nätter.. Jag sov oftast bra natten till lördag och söndag men alla nätter mot arbetsdagar var en pest. Låg vaken till 03-05 flera nätter i sträck..

Det har sagts i tidiagare trådar, mot insomnia hjälper onani mycket bra, tillslut somnar man - lycka till!

Det är väl något nationellt. Jag har också skitsvårt att sova, oberoende när jag lägger mig. Svårt att gå upp har jag inte, men svårt att somna.
Lägger jag mig 22 somnar jag 01. Lägger jag mig 03 somnar jag 06 :(

Är det fullmåne är det bara och glömma att man kan sova. Men så är det nog inte i det här fallet.

Ett litet försök..
gå inte o lägg dig på en natt o kör på dagen efter men GÅ INTE O LÄGG DIG förren "normal tid" o se om de får klockan o ställa om sig

Släng ut alla klockor, då vet du inte när du vaknar!

Lider också av något liknande, dock har jag inget problem att somna, men jag vaknar alltid precis innan väckarklockan ringer!

Starfighter skrev:
Släng ut alla klockor, då vet du inte när du vaknar!

Lider också av något liknande, dock har jag inget problem att somna, men jag vaknar alltid precis innan väckarklockan ringer!
låter som mig då, ungefär varannan kväll så har jag svårt att somna in. sen så vaknar jag alltid 20 sekunder innan klockan ringer, oberoende av vad jag har ställt den på.

ibland har jag nånting konstigt med att jag måste somna före 00:00 och sen vakna 00:00. Typ blir skittrött klockan 17:00 och tar en tupplur, vaknar klockan tolv och är pigg, eller så håller jag ut till 6,7,8,9,10,11 och somnar, vaknar klockan tolv och är pigg. Skitskumt. Det var oftare när jag jobbade skift och hade ångest över jobbet än nu däremot.

Det är inte för att din granne startar bilen kl 05.20 och att du precis hinner vakna för att inte märka nåt. :hihi

Tänk på vad du äter o dricker.

Finns många ämnen i mat som folk inte tänker på men som stimulerar nervsystemet. Det finns ju en massa självklara saker som kaffe, tea, cola men även doldisar som energidrycker, lightdrycker mm.

Många chokladbitar och godisbitar har tillsatser som kan ha effekt. Har hört att man skall undvika ostprodukter innan sänggående men hur sant det är vet jag inte (brukar ju alltid finnas någon besserwisser som gillar att Googla saker här på SH så de kan ju leta upp en länk ;))

Värsta faktorn för sömnstörningar är stress..och det behöver inte vara stress som man tänker "helvete hur skall jag hinna" utan dold stress.

Hoppas det löser sig snart..vet hur jobbigt det kan vara :pannkyss

Mr o skrev:
Är det fullmåne är det bara och glömma att man kan sova. Men så är det nog inte i det här fallet.

Japp, fullmån e de bara glömma att sova, men det är inte det nu.

Nursey skrev:
Tänk på vad du äter o dricker.

Finns många ämnen i mat som folk inte tänker på men som stimulerar nervsystemet. Det finns ju en massa självklara saker som kaffe, tea, cola men även doldisar som energidrycker, lightdrycker mm.

Många chokladbitar och godisbitar har tillsatser som kan ha effekt. Har hört att man skall undvika ostprodukter innan sänggående men hur sant det är vet jag inte (brukar ju alltid finnas någon besserwisser som gillar att Googla saker här på SH så de kan ju leta upp en länk ;))

Värsta faktorn för sömnstörningar är stress..och det behöver inte vara stress som man tänker "helvete hur skall jag hinna" utan dold stress.

Hoppas det löser sig snart..vet hur jobbigt det kan vara :pannkyss

Tack, vännen! :pannkyss

Starfighter skrev:
jag vaknar alltid precis innan väckarklockan ringer!

Det är ju skitbra. Men skulle gissa att det är kroppens inbyggd klocka. Har hört att man ska tänka på tiden man ska gå upp så vaknar man vid den tiden. Och då kan man ju stänga av klockan innan den ringer. HATAR Väckarklockor.

Jag skyller på det här jävla mörkret som är i det här jävla landet. För lite ljus och man blir konstig till slut. :gnissla

AleX skrev:
Ett litet försök..
gå inte o lägg dig på en natt o kör på dagen efter men GÅ INTE O LÄGG DIG förren "normal tid" o se om de får klockan o ställa om sig

Det har inte funkat för mig. Jag skippade att sova en natt när jag hade råkat ställa om mig rejält (gick och la mig kl 05-06 under en hel vecka i somras). När jag sedan somnade kl 23 kvällen efter så sov jag till kl 17 dagen efter :tungan. De timmarna jag missade natten innan tog jag ut här också...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg