A2 till A övergången

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Hoj
Suzuki gs500f
Hej!
I och med att de ändrade reglerna för körkorten, att man behöver göra en ny uppkörningen efter 2 år med A2 kortet för att få sin A-behörighet så tänkte jag kolla med er som har A2 kort som ska gå över till A-behörighet hur ni tänkte förbereda er inför uppkörningen? Visst man har ju kört en del mc men samtidigt oroas man över lågfarten då man inte direkt att krypkört ute i trafiken. I år blir det 2 år med A2 kortet och tanken är att jag ska köra upp nu i sommar till A kort. Nu kanske det är för tidigt och fråga någon hur denne person gjorde då jag antar att ingen har kört upp än. Men ska man ta några lektioner? Ni får gärna dela med er av tips!

Jag skulle säga Öva på banorna om du kan ställa upp dom själv på parkering, öva öva öva. sedan känner du dig osäker ta en avrostnings lektion med trafikskolan och kolla av hur bra dom tycker du klarar banorna, samt kanske få till några 70 och 90 tvärnitar så dom sitter (om du inte vill öva själv på lämplig väg)) annars så kan du ju öva på allt det andra själv i trafiken, placering, med mera. Du får ju faktiskt köra motorcykel o köra en tung hoj resp en A2 hoj (om du har sådan som du har) är inte så stor skillnad när man ändå kör helt lagligt och accelererar måttligt.

Om du ska låna körskolans hoj vid uppkörningen så kan det ju vara värt att ta en lektion bara för att bekanta sig med hojen (förutsatt att du får köra på den som ska användas). Din gs500f är ju inte godkänd för uppkörning för obegränsat.

Lite struligt med mellansteget där. A2 hojarna måste strypas av, vilket ger att man inte får köra den ensam till uppkörningen. Och i många fall kommer den inte att vara godkänd ändå pga begränsningar i kubik eller effekt.

ska nog ta en avrostningslektion för att testa banorna igen och för att lära känna uppkörningshojen lite bättre. Tack för tipsen!

hur funkar det isåfall? antar att man inte kan köra upp men sin 35kw hoj då? hur tar man då dit "nya" tunga hojen? åka bakom nån och hoppas man får köra den hem? haha :va

när jag tog A2 efter jag hade lätt kort så tyckte jag det var rätt lätt att lära sig banorna igen, jag såg bara till att nöta in dem som första gången och sedan gick det lätt som en plätt. Tänker nog göra samma sak från A2 till A :tummenupp

hur funkar det isåfall? antar att man inte kan köra upp men sin 35kw hoj då? hur tar man då dit "nya" tunga hojen? åka bakom nån och hoppas man får köra den hem? haha :va

Ja det finns väl 3 rätt givna alternativ.
1. Som du säger, åka bakpå med nån vänlig själ till provet.
2. Ta hojen på släpvagn.
3. Helt enkelt övningsköra till provet, med körskolan och deras hoj eller med godkänd handledare och egen hoj.

Vad du absolut inte ska göra är att överskatta din egen förmåga! När man kört själv ett tag så utvecklar man beteenden som inte nödvändigtvis är helt kosher enligt examinatorn, så precis som med alla andra prov är det viktigt att på förhand öva på själva provet och inte bara materialet, så att säga. Nöt lågfart, högfart och bromsprov, kolla igenom teorin, osv. Uppkörningar är tokigt dyra numer, så det är lika bra att komma beväpnad till tänderna med kompetens. :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti