A2 MC köpråd

vill du ha fet offroad så funkar ju hojar som xrv750, xtz750, 1150GS eller DR800

De passar alla fullvuxna män :tummenupp
 
Last edited:
vill du ha fet offroad så funkar ju hojar som xrv750, xtz750, 1150GS eller DR800

De passar alla fullvuxna män :tummenupp

Dessa hojtyper är ju klockrena för stora män.. Tex även xt660 som är ok att köra med A2 utan att strypa då den precis klarar sig effektmässigt.

Sen har du tex nya Kawa 650 versys. Aldrig provkört men den ser schysst ut och har för mig att den bar ca 78 hk original = går att strypa ner till 35kw. Max effektgränsen original måste väl vara 95hk har jag för mig för att man ska få strypa ner till A2?

Edit: Japp, ursprungseffekten får vara Max 70kw/95,2hk om man ska få lov att strypa till 35kw och köra på A2-körkort.
 
Last edited:
Dessa hojtyper är ju klockrena för stora män.. Tex även xt660 som är ok att köra med A2 utan att strypa då den precis klarar sig effektmässigt.

Sen har du tex nya Kawa 650 versys. Aldrig provkört men den ser schysst ut och har för mig att den bar ca 78 hk original = går att strypa ner till 35kw. Max effektgränsen original måste väl vara 95hk har jag för mig för att man ska få strypa ner till A2?

Edit: Japp, ursprungseffekten får vara Max 70kw/95,2hk om man ska få lov att strypa till 35kw och köra på A2-körkort.

Versys är dessutom rätt hög vill jag minnas.

Triumph Tiger 800 ligger också på precis 70 kw. Den äldre Tiger 900 (93-98) funkar också, men den nya modellen är så jäkla mycket snyggare :)
 
Tänker du skaffa en ny eller begagnad lite äldre hoj?
Om du tänker skaffa ny kan du alltid se om du hittar bikes katalog för 2015, där alla A2hojarna är markerade med A2.
 
Tack för alla tips! Jag har kollat igenom dom och har några jag kan tänka mig där :)
 
En BMW 800 gs är en offroad/ äventyrshoj som går fint att strypa till 35 kw. Den ser dessutom kaxig ut och det finns mängder av touratech prylar som passar utmärkt. Då blir det en riktig äventyrshoj..
 
En Yamaha XT660Z är registrerad på 35kW original. Klart värd att titta på.

Från internet:
2013-Yamaha-XT660Z-Tenere-ABS-EU-Matt-Grey-Action-001.jpg
 
Man skall nog fundera lite innan man väljer encylindriga långfärdshojar. Det är rätt mycket vibrationer som blir jobbiga pä längre färder.

Det finns även vissa xt660 som har 35,3 kw i pappren tyvärr..
 
Last edited:
Köper du en Honda 500 X och tror det är en offroad kommer du att bli gruvligt besviken. Samma och du köper en F 800 GS och sedan provar en Tiger 800.

Eftersom du är en större gosse vill du inte ha en av de hojar som är A2 original utan strypa en riktig hoj om uttrycket tillåts. Triumph Tiger 800 XR (mer gata) eller XC (mer grus) är mycket fina alternativ. Eller kanske Kawasaki Z800e för enbart gata. En annan Triumph som är mycket fin är Street Triple men den är inte lika rymlig som Tiger.
 
Cb 500 x eller vfr800x är inga grushojar, det är rena asfaltsmotorcycklar med ett kaxigt utseende. Ett viktigt kännetecken är däcksvalet fram med ett 120/ 70 17 " däck. Offroadhojarna har ofta 90/ 90 21 " fram, hybriderna har 19 " fram. Även Kawasaki versys har 120/70. 17". fram.
 
Jag har en Honda NX 650 från 1999 till salu.

Finns vissa märken som visar att den verkligen går som offroad.
Går att åka långt på allt om man är envis.
 
9972993967.jpg

Nu vet jag inte vilken budget du har, men ktm 1050 kanske kan vara nåt? Denna går att regga som A2. http://www.blocket.se/skaraborg/KTM_1050_Adventure_ABS_57132854.htm?ca=13&w=1&last=1

Jag hade en 1190, dvs storebror till denna hojen och man sitter riktigt skönt. Chassiet känns smidigt och tight. Hojen känns väldigt sportig och inte alls klumpig för att vara en äventyrshoj. Styrhöjare är ett måste dock, men det kostar ju max 500kr.

Jag har inte kört 1050:in så kan ej uttala mig om motorn, men hojen överlag är en riktigt trevlig maskin:-)
 
Back
Top