A2 Körkort! Behöver svar på en fråga

Ack ack ack... A begränsat finns inte längre idag. Det heter A2. Dock har jag begränsningen 25kw.

Har själv fått svar från transportstyrelsen. :såjaponken

Jo. Eftersom du kunde ta A med begräsning fram till "när-det-nu-var" i somras så finns A med bergärnsning i ca 1,5 år till. Däremot finns inte längre möjligheten att ta ett A med begränsning. :fakta

Självklart gäller ursprungseffekten fortfarande. Kvittar ju fullständigt NÄR hojen ströps, det är ju exakt samma hoj ändå.

Det är fortfarande lagligt att strypa en +70 kw till 25/35 kw, men ingen med A2 får köra den.

Ack ack ack... A begränsat finns inte längre idag. Det heter A2. Dock har jag begränsningen 25kw.

Har själv fått svar från transportstyrelsen. :såjaponken

Om ett begränsat A-kort juridiskt sätt är att betrakta som ett A2-kort ger det dig också möjligheten att följa A2-kortets regler då uttrycket juridskt sätt innebär att rätta sig efter just det juridiska områdets regler.
Dock kommer bekymret att A2-kortet enligt Transportstyrelsen är att betrakta som en högre körkortsbehörighet än det begränsade A-kortet och úppgraderingar får inte ske retroaktivt.

Om det nu skulle juridiskt sätt vara ett A2-kort innebär det också att om du skulle beställa ett nytt körkort skulle du också få körkortsklassen A2 istället för A och på så sätt kunna få köra fordon som uppfyller A2-kortets regler då ett A2 alltid ska vara ett A2.

Så du har antingen misstolkat svaret du fått eller så har du råkat på en okunnig respresentant på Transportstyrelsen då tolkningen är felaktig.

Själv tycker jag mitt kort är stämplat med märkliga behörigheter. Längst ner står det AM/A1/A2/A/B. Trodde A skulle trumfa över de andra klasserna. Lite off topic, men kul ändå.

Så du har antingen misstolkat svaret du fått eller så har du råkat på en okunnig respresentant på Transportstyrelsen då tolkningen är felaktig.

Jag fick svaret från Transportstyrelsen att A-begränsad heter idag A2. Sen sa de att juridiskt sett har jag A2 fast är fortfarande begränsad till 25kw.

Ge fan i å säg annat! För jag kan "strypa" fler hojar än de kan med 35kw reglerna :D

Om ett år så är denna diskussion ändå inget att ha. :fakta

PS! Det nya körkorts utseendet ser förjävligt ut :(

Jag fick svaret från Transportstyrelsen att A-begränsad heter idag A2. Sen sa de att juridiskt sett har jag A2 fast är fortfarande begränsad till 25kw.

Ge fan i å säg annat! För jag kan "strypa" fler hojar än de kan med 35kw reglerna :D

Personen på transportstyrelsen pratar i nattmössan, har du tagit en behörighet byts den inte ut mot en ny. A2 är ny, och du tog inte den. A2 innebär 35kw max, och 70 kw ursprungseffekt, de två begränsingarna gäller inte för dig...

Personen på transportstyrelsen pratar i nattmössan, har du tagit en behörighet byts den inte ut mot en ny. A2 är ny, och du tog inte den. A2 innebär 35kw max, och 70 kw ursprungseffekt, de två begränsingarna gäller inte för dig...

Var det inte så jag sa? :crash

De sade även att jag behövde göra en uppkörning för att vara behörig att köra med 35kw.

Det blir inte mera rätt bara för någon som arbetar på Transportstyrelsen inte förstått de nya reglerna och gett dig ett felaktigt svar. Men men jag har inga problem med att du drar runt på A2-hojar om du så vill :tungan

Det blir inte mera rätt bara för någon som arbetar på Transportstyrelsen inte förstått de nya reglerna och gett dig ett felaktigt svar. Men men jag har inga problem med att du drar runt på A2-hojar om du så vill :tungan

Drar runt på A2 hojar? Nänä, håller mig till KTM 990n ibland :)

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!