A2 hoj med billig försäkring, är 20 år gammal.

Äldre FZR600 (jag hade en -92) har 92 hk=68kW som /2 blir 34kW så det går hästmässigt.

"Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg"
Väger den över 170kg är det lugnt verkar det...

EDIT: Svarade "Den återfödde" vars inlägg tydligen försvann...
 
Och sista som så många önskar inte fanns.

Om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW (70 Kw = 95.2 Hk)
Alltså är en fzr600 med 68kw original klart godkänd.

Men om TS hade tänkt köra med hojen strypt så är en stånka eller twin bra mycket vettigare än en rad4, som kommer bli riktigt tråkig när han inte kan varva ur den.
Bättre att gå på en twin som sv650 eller kawa er6 som iaf har lite mer tryck vid lägre varv.
Billiga att köpa och försäkra, kawan har dessutom abs vilket sänker försäkringen ytterligare.
 
Tack, de ska jag komma ihåg.

En snabb fråga. När är den bästa tiden på året att skaffa hoj, då både utbudet är stort och priserna lägre än andra tider på året? Har läst runt lite och de flesta säger sen höst. Vad säger ni? Blir ju svårt att köra hem hojen om man köper när det har snöat.

Det största problemet om det snöat är inte och få hem hojen. Bara lasta in i hyrd flyttbuss eller upp på kärra efter vanlig bil.
Det största problemet är att det inte går att provköra som vanligt. Utan man får lägga allt krut på att inte vurpa.
Om man överhuvudtaget vågar sig på nått mera än starta hojen, lyssna på den och kontrollera att strålkastare, bak och bromsljus, skyltbelysning , blinkers och tuta funkar.

Om man sedan ska ha trafik, halv eller hel beror ju på hur stor effekt en stöld eller krasch har på ekonomin.
Och hur stor risken är för tex stöld.
Är hojen billig och gammal, dvs litet stöldintresse, och man förvarar den i eget låst garage med bra tjuvlarm eller längst in , innanför familjens bil på vintern. Har dubbla skivbromslås och kapell över den på jobbet eller i skolan. Trafik.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Skivbromslas-2000034293/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Laspaminnare-2000020751/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Kapell/Helkapell-for-MC-2000017431/
Är det uppenbar risk för stöld, gemensamt garage eller står ute på parkering hemma, halv.
Är det en ekonomisk katastrof om den försvinner/kraschar, stöldbegärlig nyare hoj, minst halv, kanske hel.
En nackdel med helförsäkring är att man har ingen aning om när hojen blir åtgärdad vid skada. Efter vält vid start skadat vänster kåpa, vänster motorkåpa, vänster styrhandtag och vänster backspegel behövde Bike Göteborg 7 månader (från oktober 2015 till maj 2016) för att fixa det hela.
Under lågsäsong.
Händer det nått under säsongen så är hojen i värsta fall inte fixad förrän ett år senare. Och Folksam som jag hade har ingen ersättning eller liknande för att tiden lider i väntan på att hojen blir klar.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top