A2 hoj för längre sträckor

Cheb

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2016
Ort
Lund
Hoj
2006, Yamaha MT-03
Halloj!

Jag äger nu en Yamaha mt 03 från 2006. Världens roligaste mc på alla sätt och vis. Dock har jag märkt att den inte är optimal för att köra längre sträckor. Det är en nakenhoj vilket ger dåligt vindskydd, 5-växlad och encylindrig motor (går på tokhöga varv vid motorvägskörning i 110-120 knyck) vilket är några av anledningarna till att längre resor tenderar att bli ganska obekväma. Dessvärre behöver jag köra resan mellan Lund och Stockholm (ca 60 mil) ett par 2-3 gånger om året.

Därför går jag med tankarna om att sälja den och plocka upp en annan typ av mc som passar mitt A2 körkort (max 35 kw). Någon som har några bra tips på specifika modeller jag kan kolla på som är roliga motorcyklar men som även är någorlunda bekväma vid längre resor? Har bland annat kollat lite på Kawa ER-6F och Yamaha mt-07. De är båda tvåcylindriga och har 6 växlar vilket får mig och tro att de kanske är något bättre lämpade för motorvägspendling.

Har ni någon erfarenhet av dessa hojar eller andra modeller för den delen när det kommer till längre resor får ni gärna dela med er!

Tack på förhand!

/Sebbe
 
Köp vilken som helst lite större hoj (+750cc) som är nedstrypt till A2 om du skall få dräglig landsvägskomfort. Kåpa (om än liten) är nästan grundkrav om du skall åka långt utan att planera vädret... De jag känner med MT-07 håller på att storkna redan efter 15 mil på landsväg så jag tror faktiskt inte att du byter upp dig så mycket med den typen av hoj.

Vad är "rolig" hoj då? Ja, gå inte efter utseendet i alla fall. En tumregel är att skitfula eller märkliga hojar oftast är roliga som fan (annars hade de ju aldrig sålts alls). :mattias

Tydliga exempel i helt olika klasser är ju Speed Triple och BMW F650 Scarver. Speed Triple skapade en hel klass för snart 20 år sedan, Scarvern gjorde det... inte.

Effekten är given, du får jobba med andra parametrar. Vidga blicken! :tummenupp
 
Hej jag körde en honda cb 500x i 2 år mkt bra maskin går att sätta högre kåpa på... MVH MICKE
 
MT-07 är en underbar hoj med mycket kraft från botten, även om den är strypt till A2. En vindruta på den så kör Du långt.
 
Härda ut!
Lidande kommer av erfarenheter, erfarenheter bygger karaktär.

Eller åk tåg tills prövotiden går ut och bara fantasin sätter gränserna. 2-3 gånger per år är väl inget. :tummenupp
 
Av egen erfarenhet vet jag att er6 n går att köra långt på. Så er6f borde nog klara det.
För övrigt så är min inställning den att de flesta väghojar går alldeles utmärkt att köra långt på. Det är mer en mental inställning.
Kåpa kan vara skönt.... Men naket funkar också i 100 + mil.
Kubik i pendling är nog inte det viktigaste..... Det finns flera stycken som kör ironbutt på 125:or.

Att åka långt är oftast (inte alltid) en fråga om inställning och erfarenhet /rutin att köra längre. Dock finns det hojar som är helt olämpliga att köra långt på.
 
Jag har tuffat på ca 1500 mil på min er6-n med lilla vindrutan på varav några längre körningar. Motorkraft finns så det räcker och blir över för motorväg (förstår inte ens varför man ska behöva uppgradera) men nakenhoj är alltid nakenhoj. Jag har inte provkört er6-f själv, men den mer aggressiva ställningen på en riktig sporthoj borgar väl inte direkt för långåkningskomfort?

Om du gillar er6 så har du ju ett vettigt alternativ i Versys som är väldigt lik, men något högre och bättre vindruta i orginal. Jag personligen skulle annars kika på f650-700-800gs som också är kanon för långfärder. Verkar skilja lite mellan årtal och modell på GS om det är enstånka eller tvåcylindrigt, så det får du googla på innan
 
Suzuki SV650S. Kan strypas ner till A2. Hade min 2009 höst till 2013 vår.
Göteborg - Friggesund i Hälsingland 65 mil inga problem.
Brukade ligga på tankväskan och köra.
(Ja egentligen Norrhavra 10km V Friggesund men ingen hittar Norrhavra)
Många resor.
https://www.blocket.se/lund?q=Suzuk...e=&rs=&re=&xc=1143&c=&ca=23_10&is=1&l=0&md=th
Mitt mest bestående minne är att SV650S svängde bara jag tänkte.
Rak motsats till GSX1300R.
Ångrar jag sålde SV650S.
Tänk på att stor service på SV650S
med ventilkontroll är vid 2400, 4800, 7200 mil osv.
 
Last edited:
Små vindrutor brukar tyvärr skapa turbulens. Bättre att använda en fylld tankväska som vindsskydd. Jag har åkt på en nakenhoj från Dolomiterna med lite omvägar hem till Boden på 2,5 dagar(den där halva dagen kom till för inbokad service efter vägen)

Sen att vi försöker hitt alla möjliga orsaker till att byta hoj är ju en annan sak......såna är vi :)
 
Jag körde en Honda CB 750 K -81 till Assen, åkte till och från banan under motogp-helgen och sen hem. Naken(hojen alltså) men plöjde på som en symaskin i 120-130 i 90 mil dit och 90 mil hem, inga problem. Farsan svor över sin 950 sm :D billig, lättstrypt och smoooth som bara en japansk rak fyra kan vara. Men tråkig, absolut. Men hur kul blir det egentligen med ca 50 hk och max 0,2 kw/kg?
 
Funderar du på MT07 finns ju numera Tracer 700, samma hoj fast i långfärdsformat.

Har som mest matat 25 mil i ett sträck med min MT07, funkar helt ok men lite öm i röven var jag allt. Tror inte det är någon uppgradering jämfört med gamla MT-03.
 
Kör ca 1000mil på min supersport per år, ingen A2 men allt går, det handlar om att vänja sig. tror nog en sv650 skulle kunna vara något. körde fz6n innan, vindruta klarar jag mig inte utan längre då jag har testat både med och utan nu, det gör en enorm skillnad på motorvägen eller när man kör snabbare på landsväg, men även regn blir de skillnad på
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top