A2 beh. 35 kw 0.20kw/kg. Vilka hojar?

Suzuki Gladius 650 -10, 67hp/49kw... 202kg, låter förbannat mysigt(ingen symaskin) med Vtwinen trots original avgas. Pigg å smidig.

Visst den måste strypas, fast det fina med det är att ostrypt är den lagom godkänd att köra upp för A.
Och har man redan kört hojjen strypt ett par år borde ju inte uppkörningen för A vara nå som helst problem!
 
Tänk på att ni kan strypa hojar till 35kw också, det är inte lag på att hojen ska ha 35kw i ursprungseffekt. Jag gjorde en tråd om det här för någon vecka sedan, där jag frågade om lite grejer angående A2. Fick ringa Trafikverket och Transportstyrelsen otaliga gånger för att få tag på den informationen jag behövde:huvet

I vilket fall som helst så är det förutom 35kw och 0.20 kg/kw, om du nu väljer att strypa en hoj, så får inte ursprungseffekten vara över 70kw. Att strypa är inte så svårt som jag trodde att det skulle vara. Men du borde ändå göra lite research innan du köper din hoj. Ring till lite lokala verkstäder och titta om dem stryper osv. Vanligast är att det finns strypningssatser som brukar vara brickor. Dem behöver bara monteras, det följer med ett intyg som du har med dig till bilprovningen när du ska omregistrera hojen.
Jag köpte en Honda 450 HM härom dagen och det verkade svårt att hitta brickor till den hojen. Men det finns en lösning på det med. Jag tillverkade brickor själv på min arbetsplats som jag och en kompis sedan monterade. Efter det så beställde vi tid hos den lokala bänken. Jag tog sedan med mig pappret med all statistik på till bilprovningen som intyg att den inte övergick 35kw!

En rätt så krånglig process men jag tycker det var värt de:tungan

Får jag fråga hur det gick? Effekt/vikt förhållandet blev väl för högtceller ströp du den till mindre än 35kw?
 
ZXR400, GSXR400, FZR400, VFR400, RVF400, CBR400

Sällsynta här i vårt avlång land men ibland ploppar de upp på blocket. Riktig plasträser med 400cc :banana
Vet inget om de andra, men Suzuki GSXR400 ligger på 152kg torrvikt, 59hk. Strypt till 35kW / 0.2kW/kg = 175kg fulltankad och oljad. Frågan är om den kommer upp i den vikten tankad och klar? Finns en på blocket just nu iaf: http://www.blocket.se/dalarna/Suzuki_GSX_R_400_47763993.htm?ca=11&w=3&last=1
Något ombyggd... Räkna med körglädje dock med det vikt/effekt förhållandet om det går att få in den i A2-reglerna.

Annars passar många av de "vanliga" 80-tals 400:orna in rakt av tror jag, som CB400N, GSX400E & F.
Blocket: http://www.blocket.se/simrishamn/Suzuki_GSX_400_F__NYBESIKTIGAD_48118232.htm?ca=11&w=3

GSX400FWS '84-'85ligger på 187kg torr 58hk, så strypt går bra, '83:an på 52hk.
Blocket:
http://www.blocket.se/kristianstad/Suzuki_400_FWS_48616687.htm?ca=11&w=3

Jag har även för mig att FZR600 av en viss årsmodell funkar strypt, 197kg torr, 91hk. Kolla artikeln:http://www.bike.se/test/begagnad/yamaha-fzr600-19891992-93128
Blocket:http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_FZR_600_48746342.htm?ca=11&w=3
 
Blir och ta A2 körkort nästa säsong. Har alltid velat skaffa en sporthoj ända sen jag var en liten pöjk, men det blir ju lite svårare nu pga av de nya reglerna.

Men dessa hojar bör väl kvala in som A2 hojar om man stryper dem till 35kw? Alla har under 70kw som ursprungs effekt.

Kawasaki ER-6F
Kawasaki ER-6N
Yamaha XJ6
Yamaha XJ6 Diversion F
 
Blir och ta A2 körkort nästa säsong. Har alltid velat skaffa en sporthoj ända sen jag var en liten pöjk, men det blir ju lite svårare nu pga av de nya reglerna.

Men dessa hojar bör väl kvala in som A2 hojar om man stryper dem till 35kw? Alla har under 70kw som ursprungs effekt.

Kawasaki ER-6F
Kawasaki ER-6N
Yamaha XJ6
Yamaha XJ6 Diversion F

Min körskola har Yamaha XJ6 strypt som A2 hoj.. Så den vet jag funkar!
 
Blir och ta A2 körkort nästa säsong. Har alltid velat skaffa en sporthoj ända sen jag var en liten pöjk, men det blir ju lite svårare nu pga av de nya reglerna.

Men dessa hojar bör väl kvala in som A2 hojar om man stryper dem till 35kw? Alla har under 70kw som ursprungs effekt.

Kawasaki ER-6F
Kawasaki ER-6N
Yamaha XJ6
Yamaha XJ6 Diversion F

ER6 funkar, jag körde en sådan strypt till 25kw och den var rätt pigg upp till 120-130, sen kröp den långsamt upp till 150 om man inte hade motvind.
Utan strypningen var det en riktigt trevlig hoj faktiskt, men efter en säsong så suktade man efter mer klös och literklubban var ett faktum :yoparty
 
Jag blev så less på de nya reglerna för a2, samt att dom kom exakt samma år som jag skulle ta mellankort...
Så jag köpte en 600 sporthoj och kör endå :glömdet I am the law :lol
 
Köp en hoj, fixa en rejäl blyklump och fastmontera. Fixa strypning. Regbesikta.
 
A2 kort och en strypt honda cbr 600rr 2007 org effekt 88kw strypt till 35kw.. ? är det lagligt eller äre fuck the law:yoparty som gäller? jag förstår inte riktigt det här....


Tack för alla svar jag kan få!

Vänliga hälsningar

Martin
 
A2 kort och en strypt honda cbr 600rr 2007 org effekt 88kw strypt till 35kw.. ? är det lagligt eller äre fuck the law:yoparty som gäller? jag förstår inte riktigt det här....


Tack för alla svar jag kan få!

Vänliga hälsningar

Martin

Lite si och så med vilja att läsa...:rolleyes:
Från körkortsportalen...

"A2

Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Åldersgränsen för A2 är 18 år."

Du är rökt eller riskerar att bli av med ditt nya körkort...:fakta
 
Det som är bättre med att börja med en mindre hoj är att ni får erfarenheten inför framtidens literklubbor!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top