A2 beh. 35 kw 0.20kw/kg. Vilka hojar?

ingen motard, men honda nc700 har precis 35kw så den klarar dom nya kraven :fakta

Fel, många Husor är reggade med 6kw eller om det var 9kw. KTM 625/640/660 har mindre än 35kw på pappret. Sen finns det säkert fler.:7peta


En fråga som någon kanske har koll på. KTM 525 exc är reggade som 12kw allihopa verkar det som. (dom har dock mycket mer). Är det bara att tuta och köra på en sån? :Bugar

Ja, men om polisen eller försäkringsbolaget får för sig att kolla upp det så lär det bli problem.
 
Last edited:
''om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.''
Vad gäller är det bara provfordonet som inte får strypas ner om den har över 70 kW eller gäller det också på en hoj som man inte ska göra körprov på? :confused:
 
Ja, men om polisen eller försäkringsbolaget får för sig att kolla upp det så lär det bli problem.

Hur ska dem kolla upp det då? Kraschar man hojen så lär den ju inte direkt gå att bänka liksom. Och tror väl knappast att snuten (eller försäkringsbolag :S ) stoppar dig på gatan och känner på hojen och snabbt och enkelt kommer fram till hur många kw du har i gasrullen..
 
Innebär detta att t.ex R6 25 kw kommer att bli eftertraktade till nästa sommar? För jag antar att reglerna inte påverkar redan in registrerade hojjar?

Jag tror det är tvärtom. Att de nya reglerna inte drabbar de som redan har körkort sen tidigare.
Så att om någon redan har A begränsad, så behöver de inte bry sig om de nya reglerna med att fordonet inte ursprungligen får ha mer än 70kW / 95 Hk. Men att nya körkortstagare med A2 blir drabbade av de nya reglerna även om de köper en gammal hoj.
Inte riktigt samma sak, men liknande. Läste om någon som hade någon gammal behörighet för 125cc. Så han fick bara köra 125:or, men kunde ha ostrypt 2 taktare med mer än 11 kW / 15 Hk till skillnad mot dagens A1. Har för mig personen tyckte det var dumt att han inte fick köra 250 4 takt även om de inte har mer effekt än ostrypt 125 2 takt.

Tror det är samma här. Det är ju inte så att R6:or inte får ha mer än 25kW, det är bara att du inte får köra motorcyklar med mer än 25kW (om du har A begränsad vill säga).
Det är alltså inte motorcykeln som är typbegränsad till den effekten, utan begränsningen är personlig för körkortsinnehavaren.

Lite som om en 17 åring vill gå på system för att köpa sprit. Det hjälper inte om han vill köpa 25årig whisky. Han är för ung även om whiskyn är gammal.

Jag tror inte att det hjälper att motorcykeln är gammal. Men för säkerhetsskull, kolla upp det med transportstyrelsen.
 
Hur ska dem kolla upp det då? Kraschar man hojen så lär den ju inte direkt gå att bänka liksom. Och tror väl knappast att snuten (eller försäkringsbolag :S ) stoppar dig på gatan och känner på hojen och snabbt och enkelt kommer fram till hur många kw du har i gasrullen..

Nja, det beror på hur hårt du kraschar. Vet inte vad polisen kan göra, ombesiktning? Hur som hur, helt idiotsäkert är det inte =)
 
Du kan i princip köra vilken rejsmotard du vill... KTM 450 och Husa 450 brukar vara reggade på 8 kw, så kör du med rätta strypningnen i dom så kör du lagligt :)
 
funderar själv på en ktm 625 -02 :tummenupp problemet är väl bara att den har mindre än 25kw i regbeviset så man får väl inte ha den på uppkörningen :( rätta mig om jag har fel..

mvh erik
 
funderar själv på en ktm 625 -02 :tummenupp problemet är väl bara att den har mindre än 25kw i regbeviset så man får väl inte ha den på uppkörningen :( rätta mig om jag har fel..

mvh erik
Du har fel

Den får ha MAX 25kw förutsatt att vikt/effektförhållandet inte är över 0.16, om den så är reggad på 3kw kommer den gå som en påse nötter men du får ändå köra upp med den:tummenupp
 
yamaha XT660R (och X?) R har iaf 35 kW prick och 185 kg tjänstevikt, ingen raket men den är iaf piggare än suzuki DR650...
 
Du har fel

Den får ha MAX 25kw förutsatt att vikt/effektförhållandet inte är över 0.16, om den så är reggad på 3kw kommer den gå som en påse nötter men du får ändå köra upp med den:tummenupp

detdär stämmer inte finns en lägsta hastighet en motorcykel ska klara med för att få användas vid uppkörning.

detta gäller för A-begränsad
"En motorcykel som används vid körprovet måste vara tvåhjulig och den får inte ha sidvagn. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/tim.
Provfordonet ska ha en cylindervolym på minst 375 cm³ och en motoreffekt på högst 25 kW. Förhållandet mellan effekt och tjänstevikt får vara högst 0,16 kW/kg."

efter som en mc på 3kw inte klarar 100km/h kan de neka dig att använda den
 
detdär stämmer inte finns en lägsta hastighet en motorcykel ska klara med för att få användas vid uppkörning.

detta gäller för A-begränsad
"En motorcykel som används vid körprovet måste vara tvåhjulig och den får inte ha sidvagn. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/tim.
Provfordonet ska ha en cylindervolym på minst 375 cm³ och en motoreffekt på högst 25 kW. Förhållandet mellan effekt och tjänstevikt får vara högst 0,16 kW/kg."

efter som en mc på 3kw inte klarar 100km/h kan de neka dig att använda den
Valde 3kw som ett exempel på att de inte fanns någon undre gräns bara :7peta
 
Det finns en hel hög sena 90- talare som importören strypte innan modellen typades in i Sverige. Man kan t.ex. hitta gammla Fireblades med 68 Hk i typintyget vill jag minnas. Dessa borde vara möjliga att regga som A2 hoj.

Orginaleffekten från fabrik låg på 130 Hk vill jag minnas.
Satt och kolla på gammla fireblades nu och alla jag hittat så står det i tillägsinformationen att dom är strypta från 94 kw eller vad det är :/
 
En cbr 600 f2 verkar ju då vara en utmärkt hoj? :tuttar 67 kw original och ändå sportig :) billig försäkring också :krama
 
Suzuki gs500f, har 35kw som ursprungseffekt o tjänstevikt 200 om jag inte minns helt fel
 
Nytt eller begagnat?

Siktar du på nytt, så varför inte någon av Hondas CB500? Reportage i sista numret av Motorrad. Maxad A2 där åtminstone CB500-R ser riktigt trevlig ut.
 
Hittar mig ingen hoj som passar med de nya reglerna :( var lite inne på en cbr 600 93a för att kunna ha råd med förssäkringen, men den är ca 2kw för stark i originalutförandet... Horneten är ju perfekt rent kraftmässigt men det är ju inget jag som 18 åring har råd att försäkra... Hjälp mig gärna hitta något liknande. Inget motard det sport/street är jag ute efter :tuttar
Kawasaki ER6-n hade inte varit fel, men kostar ju 40k... tyvärr inget jag har råd med annars hade den varit perfekt :(
 
Last edited:
Hittar mig ingen hoj som passar med de nya reglerna :( var lite inne på en cbr 600 93a för att kunna ha råd med förssäkringen, men den är ca 2kw för stark i originalutförandet... Horneten är ju perfekt rent kraftmässigt men det är ju inget jag som 18 åring har råd att försäkra... Hjälp mig gärna hitta något liknande. Inget motard det sport/street är jag ute efter :tuttar
Kawasaki ER6-n hade inte varit fel, men kostar ju 40k... tyvärr inget jag har råd med annars hade den varit perfekt :(

ZXR400, GSXR400, FZR400, VFR400, RVF400, CBR400

Sällsynta här i vårt avlång land men ibland ploppar de upp på blocket. Riktig plasträser med 400cc :banana
 
ZXR400, GSXR400, FZR400, VFR400, RVF400, CBR400

Sällsynta här i vårt avlång land men ibland ploppar de upp på blocket. Riktig plasträser med 400cc :banana
Av alla de modeller fanns det endast en ZXR400 på blocket ;) kanske att de andra ploppar upp i framtiden, men hur ligger de andra i pris? runt 40k(?) :) sen hur är försäkringen på dessa plastraketer? tack :)
 
Av alla de modeller fanns det endast en ZXR400 på blocket ;) kanske att de andra ploppar upp i framtiden, men hur ligger de andra i pris? runt 40k(?) :) sen hur är försäkringen på dessa plastraketer? tack :)

Classica försäkring hos bilsport mc, 1500kr

Frågan är hojens skick, 6000mil är ganska mycket.

Rad4-modellerna ligger väl runt 20k medans V4(RVF/VFR) ligger runt 30-40k.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top