A1 Råd

David2412

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2023
Hoj
Ingen än
Tja. Började förra året med att ta a1 kort men sen blev det ett uppehåll. Tänker därför alltså ta det nu helst under tidig sommar. Tog ett par lektioner förra året och att faktiskt köra i trafik känns enkelt men har dock ingen att köra med privat så det går ej. Tanken är alltså nu att ta nån lektion för att komma upp i lite fart igen och sen ta risk 2 och sen köra upp. Är detta en bra plan? och är det något jag behöver tänka lite mer på?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Fråga på trafikskolan i stället. Det finns ingen på internet som vet vad du kan eller behöver.

Tänk på att det är väldigt begränsat med uppkörningstider så du, tillsammans med trafikskolan, bör göra en plan så fort som möjligt för snart är säsongen över.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du har ett litet teoriprov också, det ska väl vara godkänt före du kan boka uppkörningen?
 

David2412

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2023
Hoj
Ingen än
Du har ett litet teoriprov också, det ska väl vara godkänt före du kan boka uppkörningen?
Jo precis det har jag också men det är enligt mig ganska enkelt så kommer göra det ganska snart bara för att ha det gjort. Men det behöver inte vara godkänt innan man bokar utan man kan behöver ha klarat det innan uppkörningen.
 

David2412

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2023
Hoj
Ingen än
Ung och förhoppningsvis entusiastisk :) Som #1, ingen på Internet kan svara korrekt för ingen vet dina behov. Boka tid uppkörningstid omedelbums iallafall. Om du inte har någon privat hur har du tänkt öva på lågfart/broms/högfart? Utan den kunskapen kommer du inte ens ut i trafiken och får prova.
Jo precis men mer det för känns som att allt är ganska självklart för mig just nu. Trafikskolan vill ju i regel bara ha pengar så dom drar ut på det. Under dom lektionerna jag tog så körde vi en del på manöverbanan så dom har jag övat lite på (Men dom va svåra dock). Trafiken känns ju busenkel och är väldigt trygg i den så
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Ska du köra upp via trafikskolan vill de bocka av alla trafikmoment på en lång lista. Det tar många lektioner. Vill du komma billigare undan kör du upp privat på egen mc. Någon med körkort får skriva under ett papper att du är klar för uppkörning. Säg i så fall till körskolan att du skall köra upp privat och du bara vill ta t ex 6 lektioner och kör resten privat.

Jag skulle tydligen inte klara uppkörningen enligt körskolan utan behövde många fler lektioner. Körde upp privat utan att köra något efter jag fick den informationen av körskolan. Gick hur bra som helst för jag behövde faktiskt inte fler lektioner. När körskolans mål är nästan 100% godkända elever leder det till dyra körkort för alla.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är en självklarhet att körskolor inte vill chansa, deras affärsidé är faktiskt att leverera elever som klarar förarprovet och i övrigt är kapabla att framföra fordon i trafik.

Med det sagt så är det förstås problematiskt om du inte har någon att köra privat med.

Jag har kört privat, mina barn har kört privat. En lektion någon vecka innan uppkörning för att få lite aktuella tips som inte kompisen/pappa har koll på.

Det har gått vägen alla gånger, med god marginal. Har även handlett några kompisar till kortet på samma sätt.

Min bild är att mängdträning är det som ger resultat. Dvs känn dig bekväm på hojen i olika situationer och på olika underlag. Kör gärna lite på stigar och skogsbilvägar förutom grus och asfalt. Led hojen från bägge sidor. Öva på att lägga ned/plocka upp hojen från bägge sidor (ta några filtar/mjukt så inte hojen skadas) eftersom det avdramatiserar och gör dig mer avslappnad i gränslägena. Trånga åttor och framförallt omväxlande körsituationer. Bromsövningar.

Jag påstår att man bör köra ett par hundra mil iaf innan man är mogen att köra upp. Nästan omöjligt om man inte kör privat med kompisar/förälder - men se det som ett mål iaf.

Jag tror också att det finns motorcyklister i din närhet som kan tänka sig att ställa upp som handledare, särskilt inom SMC. Lös därför ett medlemskap och ställ frågan i ditt distrikt (finns säkert nån facebookgrupp eller liknande), häng med på avrostningar och KNIXkurser och du skall se att du inte bara säkrar kortet; du får också en ingång till att köra bättre, säkrare och får också roligare under tiden.

Välkommen i MC-gänget!
 

David2412

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2023
Hoj
Ingen än
Trafikskolan vill känna att du är en fullgod förare innan de godkänner dig, vill de att du ska fortsätta träna så är du inte färdig (fast det blir man aldrig)
Jo det fattar jag och har full respekt för. Men ett exempel är när min körlärare inte "Godkände" ett moment för att jag inte var broms bered för att det stog en stängd och låst skåpbil på andra sidan vägen (Vänster alltså). Detta tyckte jag själv va extremt då det inte var ett ställe man brukade vara det på. Men annars känner jag mig säker i trafiken vilket nog man inte brukar göra om man skulle behöva mer
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo det fattar jag och har full respekt för. Men ett exempel är när min körlärare inte "Godkände" ett moment för att jag inte var broms bered för att det stog en stängd och låst skåpbil på andra sidan vägen (Vänster alltså). Detta tyckte jag själv va extremt då det inte var ett ställe man brukade vara det på. Men annars känner jag mig säker i trafiken vilket nog man inte brukar göra om man skulle behöva mer

Det är just det där tänkandet man måste bort ifrån: ”det BRUKAR ju inte vara så…”

Bromsberedskap behöver man nästan alltid ha när man kör hoj. Och på uppkörning måste man visa det, så det gäller att skaffa sig goda vanor.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag var ute på den här olycksplatsen dagen efter:


(Lindome, texten i länken är knas, men leder rätt.)

Jag brukar faktiskt göra sådant, när det är MC-händelser jag inte får grepp om genom rapporteringen.

Se själv, ta in platsen, se om man lära sig något - kanske visa lite respekt och ta avsked av någon man aldrig fick träffa.

Det fanns lite blommor och minnessaker på platsen, spåren var kvar och det var tydligt - allt för tydligt vad som hänt.

När jag är klar med mitt så kommer det ett par gående. Jag nickar som man gör när man vill visa samhörighet utan att tränga sig på - men mannen öppnar en konversation.

Den leder fram till: "Hur kände du °namnet°?"

Jag tvingades erkänna att jag inte kände honom alls, men att omständigheterna kring det inträffade beskrivits så underligt att jag ville bilda mig en egen uppfattning.

Den självklara frågan från mig var: "Hur kände du honom?"

"Jag var hans utbildare. Han tog sitt MC-kort hos mig."


Känn tystnaden. Känn tiden stanna.


Vad säger man?


Jag har hjälpt flera till MC-körkort. Jag var tillfrågad under boomen på tidigt 80-tal att utbilda mig till MC-lärare och åkte med i bil bakom som man gjorde på den tiden.

Inget för mig. Jag knäppte av mig bältet ett par gånger och var halvvägs ut ur bilen för att banka vett omväxlande i eleven och även andra trafikanter.
Den vettiga utbildningsledaren höll mig kvar i bilen.



Så vad vill jag ha sagt?

Jo, att man med viss regelbundenhet träffar på stöddiga resonemang att körskolor bara vill pressa pengar och hålla kvar eleven i onödan.

Självklart finns det bra körskolor och mindre bra - men en bra utbildare är guld värd, och det kan faktiskt vara så att han eller hon ser saker i elevens körning som är viktiga att slipa bort.

... och, ju bättre man tycker att man är, desto mer finns att lära. En motorcykel skall man närma sig med ödmjukhet.
 

David2412

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2023
Hoj
Ingen än
Jo, att man med viss regelbundenhet träffar på stöddiga resonemang att körskolor bara vill pressa pengar och hålla kvar eleven i onödan.

Självklart finns det bra körskolor och mindre bra - men en bra utbildare är guld värd, och det kan faktiskt vara så att han eller hon ser saker i elevens körning som är viktiga att slipa bort.

... och, ju bättre man tycker att man är, desto mer finns att lära. En motorcykel skall man närma sig med ödmjukhet.
Ja nu verkade det ju lite som att jag tyckte körskolan va dålig men snarare tvärtom. Har nog bara gått och blivit lite irriterad över att Mc kort ska vara så dyrt. Och har själv varit med om en olycka under tiden jag körde moppe så har lärt mig en del av det. Och för att klargöra så tycker jag inte att jag är "bra" eller liknande då man alltid kan lära sig något nytt oavsett. Har inte glömt att man inte ska överskatta sig själv. Men tack för upplysningen ändå
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top