A1 hoj till oförsiktig yngling

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag har blivit ombedd av ett bonusbarnbarn att assistera vid val av motorcykel. Han har tidigare sagt att han vill ha en Grom, men det var efter att enbart ha sett dem på bild. Nu tycker han de ser små ut.
Igår fick jag en länk till en annons på en MT-125 och en kommentar om att han kanske kan köpa en sån om ett år (28000 kr). Som svar fick han en Duke 125 för 19500 och den tyckte han var snygg, men han "har hört mycket dåligt om KTM". Fast en sån kan han skaffa redan i år om han säljer moppen.
Kravspecen ser ut så här:
Något man kan köra på motorväg
Inte för ful
4-takt för tvåtakt är för dyrt
Motorcykelstil

1000012416-jpg.511590
 
Sälj moppe först så ser han utrymmet konkret.

Kom ihåg att priserna just nu är oprutade…


Mvh
 
Sälj moppe först så ser han utrymmet konkret.

Kom ihåg att priserna just nu är oprutade…
Priserna är egentligen inte relevanta ännu. Han behöver moppen fram tills han får körkort och har säkert nån snäll släkting som kan ge ett brygglån med odefinierbar löptid. Nu vet han att det är viktigt att hålla skicket på moppen så det inte påverkar alltför negativt senare.

Jag har aldrig haft nån 125:a och har inget favoritmärke så jag hoppas få goda råd om saker /modeller man bör akta sig för.
 
Oförsiktig som i att han kommer tappa/välta/lägga ner den upprepade gånger och behöver något tåligt med krashpuckar för att bevara skicket eller snarare som i att han behöver något gammalt och slitet som det inte gör så mycket att han är oförsiktig med?

Jag hade köpt nåt sånt här:

Fyrtakt, ser ut som en riktig mc, kvalitetsmärke, något äldre och därmed billig i inköp dvs tåls att vara lite oförsiktig med.

Vill han hellre ha något mer landsvägsaktigt som kanske är lättare att öva och köra upp på lågfarten med så kanske något sånt här är bättre (jag bara antog att du menade sporthoj när du skrev "motorcykelstil"):
 
Oförsiktig som i att han kommer tappa/välta/lägga ner den upprepade gånger och behöver något tåligt med krashpuckar för att bevara skicket eller snarare som i att han behöver något gammalt och slitet som det inte gör så mycket att han är oförsiktig med?

Jag hade köpt nåt sånt här:

Fyrtakt, ser ut som en riktig mc, kvalitetsmärke, något äldre och därmed billig i inköp dvs tåls att vara lite oförsiktig med.

Vill han hellre ha något mer landsvägsaktigt som kanske är lättare att öva och köra upp på lågfarten med så kanske något sånt här är bättre (jag bara antog att du menade sporthoj när du skrev "motorcykelstil"):
Han har alltid varit bra på att göra sönder saker som datorer, telefoner, cyklar osv så "pre-scratched" eller med puckar i hörnen ger kanske samma resultat.
Motorcykelstil är nog hans sätt att skriva "inte scooter".
 
Han har alltid varit bra på att göra sönder saker som datorer, telefoner, cyklar osv så "pre-scratched" eller med puckar i hörnen ger kanske samma resultat.
Motorcykelstil är nog hans sätt att skriva "inte scooter".
Har vi inte alla varit sådana??? Allt jag meckat sönder i min ungdom, ojojoj......
 
Han har alltid varit bra på att göra sönder saker som datorer, telefoner, cyklar osv så "pre-scratched" eller med puckar i hörnen ger kanske samma resultat.
Motorcykelstil är nog hans sätt att skriva "inte scooter".
Då ska han garanterat ha något begagnat med ett par år på nacken. Vill han sen försöka vara lite rädd om den kan han ju alltid montera krashpuckar, men å andra sidan kanske han inte känner ett behov av det om den nu redan är "pre-scratched" :hihi

När jag var i moppeåldern hade polaren en gammal dakota utan sidostöd. Som han misshandlade det stackars aset... Fanns det en husvägg eller lyktstolpe att luta moppen mot så brukade han försöka välja det, annars bara slängde han den i en buske eller platt på marken. Han tankade sällan mer än halv tank, för då rann det inte ut så mycket om moppen låg platt på sidan... :crash :rofl
 
Zundap Ks 125! (min tid) Annars en MT 125! Skitungar! Gjorde en lowsider på uppkörningen sabbade hela avgassystemet till Farsans förtret ! Lycklig ändå klarade ju A1-kortet ju...! 1744296841062.png
 
Bara en tanke - men är det inte så att de flesta el-hojarna kvalar in för A1-kortet? Nu hamnar väl Stark Varg på fel prishylla, men det finns ju annat. Det rullar t ex många Super Soccos på Stockholms gator. Inga show stoppers, kanske? Men inte ohemult dyra, å andra sidan.

1744302023144.jpeg


Eller kanske är det värt att kika på någon av Sur-Rons Bee-modeller: typ, Storm-Bee eller Ultra-Bee? Motorväg? Pja... 125orna är väl inga äss dom heller där?

1744302120944.jpeg

Tänker att det nog ändå knuffar på liiite mer än en standard-125a, i vart fall...? Och är grappen en slarvig jäkel slipper han ju lite av förbränningsmotorns pyssel...
 
Jag tror att elcyklar faller bort i hans umgängeskrets. En fyrtaktsmoped kom inte på frågan för att det är lite tjejigt.
 
Idag har jag fått länkar till annonser på CBR125R med 20 år på nacken. Jag svarade med YBR och fick veta att den var ful.
 
Kompisen köpte en CBR125 repsol billigt i höstas och fixade till. Tanken är väl att grabben ska få den när det blir dags. Den tycker kidsen ser frän ut med repsol dekaler och kostade nästan inget så gör inte något om den ramlar i backen när han övar.
 
Själv så ångrar jag lite att man köpte kåphoj som både moped och 125'a.
Och pratar vi 4t som helt saknar prestanda så blir det ännu värre. 2T 125'orna som vi åkte omkring med hade ju iaf 30-35 häst på 120-130kg.
Det må se tufft ut med kåpor när man är ung, men såhär i efterhand så hade jag nästan garanterat haft roligare på något dual-sport igt.

Talar vi 4T tror jag inte att man kan göra så mycket bättre än XT125R. Mer oöm om man tappar den också.

Visst kanske en Cbr är ytterst marginellt bättre på just motorväg, men handen på hjärtat så måste ändå just motorväg på en 125'a vara något av de sämsta upplevelserna man kan ha på en mc utan att hamna på akuten eller i rätten...
 
Idag har jag fått länkar till annonser på CBR125R med 20 år på nacken. Jag svarade med YBR och fick veta att den var ful.
Men en lite ”modernare” modell kanske?

En elhoj kan jag förstå är problematisk, det blir liksom för de flesta andra bara ett - ”varför?”.
Så, knuffa in rätt objekt bara!
 
YS125 är ersättaren till YBR.

Min åsikt efter två barn som kört lagliga 125’or är att med11 kilowatt är helkåpa ett måste. Det blir för stort luftmotstånd på en nakenhoj där man sitter upprätt.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top