A-traktor besiktning

Jag är inte så bra på såntdär men det gör väll inget om det är lite rost på skärmarna? Det är väll bara att slipa och sedan lacka över?

Notera att jag har en mycket begränsad budget, nu är det väll så att en a-traktor inte tappar så mycket i värde så man kanske borde lägga några tusen extra för att köpa en lite finare :va



Sidan finns inte...

Jag tror att det är lite mindre misstänksamt om det bara går att få i 1an, 2an och R

Tro mig, har det börjat rosta genom tjocka lager av spackel så är det bara att byta plåten under.
Leta vidare och hitta ett mindre rostigt exemplar. :tummenupp
 
En OBESIKTAD A-tralla som du ska ha igenom måste du ha två växellådor på, varav den ena ska vara PERMANENT låst på en växel (ofta tvåan) för en nerväxling, den andra lådan får ha hur många växlar som helst, bara den inte går fortare än 30 på någon av dom.

När man registreringsbesiktar så måste man lämna intyg på hur lådan är spärrad, det räcker inte att du skriver det själv, utan det måste intygas av en verkstad att det är gjort på ett permanent sätt, ex vis genom svetsning eller avlägsnandet av drev (tidigare godkände dom avlägsnandet av skiftgafflar, men dom har blivit hårdare på det)
Är A-trallan redan inbesiktad så kan man sätta dit en spak-kuliss som låser växlarna, men det går aldrig igenom om du får en ombesiktning.

Om polisen ser dig komma i avsevärt högre hastighet än 30 så provkör dom fordonet, om dom då inte hittar den smarta spärren (ex vis så kallade "ryckspärrar" som faller på plats när man rycker ett snöre) så skickar dom dig på ombesiktning ändå.

En välbyggd A-tralla betingar ungefär det fyrdubbla värdet mot den bil den är byggd på, och tappar inte i värde.
(en skitrisig tralla kostar dubbelt mot en bil av samma märke)
O-kapade A-trallor släpps inte igenom regbesiktningen längre och betingar ett högre värde. (all besiktning av A-traktorer har skärpts på senare år)

A-tralla är inte bonnigt, i den ålderskategorin man tillhör när man kör tralla, det impar skitfett på brudar som istället för att åka bakpå en reijju i snöstorm får åka inuti en varm kupé och lyssna på stereo.

Jag har aldrig ägt en a-traktor, men både min son och min dotter kommer förmodligen att göra det, min son har ett påbörjat bygge som inte är inregistrerat.

(EDIT) Jag skulle aldrig BYGGA eller köpa en med OMBESIKTNING, då det kan innebära månader av trassel med bilprovningen, och en massa kostnader.
Köp en färdig som inte behöver ombesiktas, eller papper från en som är besiktad och pappersfuska igenom ett hembygge, det är lika fel som att köpa en hoj med felaktiga papper, med den stora skillnaden att pappersfusk på traktorer är för att slippa besikta, pappersfusk på motorcyklar däremot är ofta för att prångla ut stulen skit på marknaden igen.
 
Last edited:

......Är A-trallan redan inbesiktad så kan man sätta dit en spak-kuliss som låser växlarna, men det går aldrig igenom om du får en ombesiktning.

Om polisen ser dig komma i avsevärt högre hastighet än 30 så provkör dom fordonet, om dom då inte hittar den smarta spärren (ex vis så kallade "ryckspärrar" som faller på plats när man rycker ett snöre) så skickar dom dig på ombesiktning ändå.......
(

Det du skrev fick mig att släppa tanken på den risiga 140:n. Jag lägger nog lite mer pengar och köper en i lite bättre skick, tex 240:n längre upp i tråden :tummenupp .

Mina avsikter är att puttra runt i 30 och bara ta det lungt på väg till kompisar, skola osv. Inte att köra fort och leva fan, så polisen kommer inte att ha någon anledning att skicka mig på ombesiktning.

Men jag måste få en sak klar för mig, en A-traktor ska alltså inte in på någon årlig besiktning?


:tummenupp
 
A-traktortiden hör till den roligaste i mitt liv, jag växte upp på landet och att det skulle vara bonnit eller ute att ha epa det existerade inte. Själv hade jag en ombyggd kapad duett som så många andra, det var en a-traktor men jag körde med den som en epa d.v.s lådan spärrad på 3an o 4an utan varvtalsregulator. Blev stannad några gånger men på den tiden hade inte farbror blå någon koll på vad som gällde rörande epa och a-traktor så trots att den gjorde drygt 100 km/H så klarade jag mig alltid. Man behöver inte besiktiga en A-traktor varje år är den besiktigad en gång gäller det för alltid(under förutsättning att man inte åker dit på en regbesiktning)till skillnad från epa-traktorer som man måste besiktiga varje år
 
Det du skrev fick mig att släppa tanken på den risiga 140:n. Jag lägger nog lite mer pengar och köper en i lite bättre skick, tex 240:n längre upp i tråden :tummenupp .

Mina avsikter är att puttra runt i 30 och bara ta det lungt på väg till kompisar, skola osv. Inte att köra fort och leva fan, så polisen kommer inte att ha någon anledning att skicka mig på ombesiktning.

Men jag måste få en sak klar för mig, en A-traktor ska alltså inte in på någon årlig besiktning?


:tummenupp

En A-tralla regbesiktas och sedan besiktas den inte om den inte stoppas av polisen och är ändrad avsevärt vad gäller utförandet, eller den går för fort. (där räcker det med att den går 50 för en ombesiktning)

Köper du en som fungerar, ser hyfsad ut och inte har ombesiktning kan du ha kul med den i ett par år och sälja den för mer än du gav för den, under förutsättning att du inte risar ner den fördjävligt.
 
En A-tralla regbesiktas och sedan besiktas den inte om den inte stoppas av polisen och är ändrad avsevärt vad gäller utförandet, eller den går för fort. (där räcker det med att den går 50 för en ombesiktning)

Köper du en som fungerar, ser hyfsad ut och inte har ombesiktning kan du ha kul med den i ett par år och sälja den för mer än du gav för den, under förutsättning att du inte risar ner den fördjävligt.


Ok :tummenupp . Nu gäller det bara att övertala farsan, har redan börjat prata om det, han är ganska motvillig. Men det ska nog gå, igentligen ville han inte ens att jag skulle köra mc men se hur det gick :tummenupp
 
Pratade med farsan... Han sa att jag fick välja mellan hojjen och traktor. Jag väljer hojjen alla dagar!
Men han la fram ett förslag om att vi tillsamans kunde köppa en vanlig bil typ 240/740 (Volvo) som jag kunde övningsköra med och sedan ta över när jag tar B körkort. Jag kör på det förslaget.

Men, tack för all hjälp ändå :tummenupp
 
Men, tack för all hjälp ändå :tummenupp

Aarå, jag kan förstå din far, om du inte har egna pengar till projektet.
Dessutom får du ju redan övningsköra bil (förr fick man inte det förän man var 17år och 9 månader), men jag förstår dig nästan ännu mera, med en A-tralla är du helt oberoende för dina transporter, att du får övningsköra är en klen tröst när ingen har tid att övningsköra till dina polare när du vill dit.

Själv har jag en son som får övningsköra om 2 månader, men han har tänkt köpa tralla för egna pengar (han köpte ett påbörjat bygge, men det säljer han nog till en kompis som har bättre resurser att dra igång den)

Min son har redan "tjuv-övningskört" så att han inte längre ser fram emot det, det han ser fram emot är att kunna transportera sig själv dit han vill, när han vill, utan att behöva vara beroende av andra.
Han kör dessutom folkrace, så att övningsköra bil i laglig hastighet med en vuxen brevid känns nog rätt tråkigt.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top