A-traktor besiktning

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Några snabba frågor bara, finns säkert någon som kan svara, funderar på att köpa en billig a-traktor så jag har något att köra på vintern och när det regnar. Är det årlig besiktining på dem eller behöver man inte besiktiga dem? Hur är det om polisen stoppar en i rutinkoll och man inte har dubbla växellådor, får de provköra traktorn som de gör med mopeder för att se om den går fortare än 30 (33) Km/h?

Den jag tittar på är en kapad Volvo 140 -70 med bara en växellåda och inga spärrade växlar så den går som en orginal 140, men den är registrerad som A-traktor. Skulle det funka att bara montera en varvtalsregulator (typ http://www.webshop.bertilssonautoelectronics.se/acartPro/store/product.asp?productid=369 ) så den inte går fortare än 30 på 2an, och sen spärra växelpinnen med något enkelt innanför damasken så det bara går att få i 1an och 2an?

Hur fort går en orginal Volvo 140 på 2an föresten? Kanske funkar utan varvtalsregulator?


Tack på förhand :tummenupp
 
Jag har hört (har självklart inga egna erfareheter:rolleyes: ) att det inte är årlig besiktning på A-traktorer, är den en gång registrerad så är det bara att köra till du torskar för fortkörning/olovlig körning, då måste du registreringsbesiktiga om den.
Polisen får provköra.
Den går snabbare än 30 på 2an utan varvtalsregulator
 
Last edited:
Reglerna för hur en A-traktor får strypas finns på vägverkets hemsida. Läs - och gråt...
 
Jag har hört (har självklart inga egna erfareheter:rolleyes: ) att det inte är årlig besiktning på A-traktorer, är den en gång registrerad så är det bara att köra till du torskar för fortkörning/olovlig körning, då måste du registreringsbesiktiga om den.
Polisen får provköra.
Den går snabbare än 30 på 2an utan varvtalsregulator

Allt jag hör är musik.....

"Cotton eye Joe, cotton eye joe, where did you come from where did you go"
"Jag är en fattig bonndräng, ååh jag har harvar å sår"
"Vi bor på landet, ååh snart vi fann det..."
"Old Mc donnald had a farm, ia ia aah" :va
 
Allt jag hör är musik.....

"Cotton eye Joe, cotton eye joe, where did you come from where did you go"
"Jag är en fattig bonndräng, ååh jag har harvar å sår"
"Vi bor på landet, ååh snart vi fann det..."
"Old Mc donnald had a farm, ia ia aah" :va

"if it hadn't been for cotton eyed joe, i'd been married long time ago. where did you come from, where did you go? where did you come from cotton eyed joe?" ska det vara:fakta och ja, a-traktor är bonnigt. köp epa, mycket bättre:rofl får gå hur fort de vill på de växlar som får finnas men får bara köras i 30:D
 
Är det inte biligar och ballare att köpa en sån där trehjulig moppe fordon med en kåpa över förarstolen. Här kallar vi dom för CP-truck... Jag kan tyvärr inte det riktiga namnet.

Sätt dubb på skiten och måla flames så är den redo för vintern :yoparty
 
Är det inte biligar och ballare att köpa en sån där trehjulig moppe fordon med en kåpa över förarstolen. Här kallar vi dom för CP-truck... Jag kan tyvärr inte det riktiga namnet.

Sätt dubb på skiten och måla flames så är den redo för vintern :yoparty

Fatta att ligga med den på Essingeleden kl 07:30 en januarimorgon. Förtja om man kan hänga på gixxermotorn på en såndär. :yoparty
 
Nu bor jag varken på landet eller vill ha någon mopedbil (som kostar 50 papp och uppåt begagnade), utan vill bara ha ett praktiskt fordon att köra när jag inte kan köra hoj, och eftersom jag får köra A-traktor på A1 körkortet och det är minst två vintrar kvar tills jag kan ta B och A körkort så är det så är det ju ett utmärkt alternativ. Sen är jag en sån person som inte bryr mig så mycket om vad andra tycker och har inget emot att sticka ut lite så det spelar inte så stor roll :tummenupp

Jag tror jag lämnar 140n, jag vill köra helt lagligt och orkar inte hålla på med massa växellådor och skit, så köper jag nån så blir det en lite dyrare men som är helt laglig. Typ http://www.blocket.se/vi/12694968.htm?ca=20_s

Är det inte biligar och ballare att köpa en sån där trehjulig moppe fordon med en kåpa över förarstolen. Här kallar vi dom för CP-truck... Jag kan tyvärr inte det riktiga namnet.

Sätt dubb på skiten och måla flames så är den redo för vintern :yoparty



Du tänker på en sån här http://www.blocket.se/vi/12113254.htm?ca=20_s


Det är inte riktigt samma sak :rolleyes:
 
Last edited:
Den 240in är väl inte laglig? Ska dom inte ha 2 växellådor med 2 växlar och ska göra 30 km/h vid det varvtal som motorn ger mest vrid?
 
Den 240in är väl inte laglig? Ska dom inte ha 2 växellådor med 2 växlar och ska göra 30 km/h vid det varvtal som motorn ger mest vrid?

Kanske inte, men gör den 30 och bara har 2 växlar så lär ju inte polisen bry sig om/när de provkör den, och när den väl är registrerad behöver den ju aldrig besiktigas mer (troligtvis)
 
När jag hade brutit benet och bode i skåne åkte jag med en polare vars a traktor va en okapad 740 med enkel växelåda som under damasken hade en skiva med fräst spår så man bara fick i 1,2,R dock satt den med en vingmutter och varvspärren stängde man av med något standard reglarge på instrumentbrädan. Den va ungefär lika bondig som en vanlig "bil" 740. Sen att han va livsfarlig hör inte hit.
 
När jag hade brutit benet och bode i skåne åkte jag med en polare vars a traktor va en okapad 740 med enkel växelåda som under damasken hade en skiva med fräst spår så man bara fick i 1,2,R dock satt den med en vingmutter och varvspärren stängde man av med något standard reglarge på instrumentbrädan. Den va ungefär lika bondig som en vanlig "bil" 740. Sen att han va livsfarlig hör inte hit.

Det var precis något sådant jag tänkte på. Det kan ju inte vara så svårt att fixa på en 140!? Tar väl inte många timmar? En liten fråga bara, sitter backen upp till vänster eller ner till höger på en 140?

Det är denna jag funderade lite på först http://www.blocket.se/vi/12758976.htm?ca=20_s

Lite skabbig men lite svart färg och ny inredning så är den nog acceptabel ( pluss att dra avgaset under bilen).

Fasst den är dock lite dyr för att vara i det skicket, men det går säkert att pruta en del.
 
finns massa saker du kan hitta på allt finns ju på epatraktor.se... du kan ju sätta dit en varvtalsregulator sen ha lådan orginal och koppla en säkring till regulatorn och dra den när du vill köra orginal sen sätta dit den när bylingen stannar dig... sen om den då bara går i 30 när de ska pröva den har de inga grunder för att flygbesiktiga den... rätta mig om jag har fel har hänt förr....
 
Last edited:
Det var precis något sådant jag tänkte på. Det kan ju inte vara så svårt att fixa på en 140!? Tar väl inte många timmar? En liten fråga bara, sitter backen upp till vänster eller ner till höger på en 140?

Det är denna jag funderade lite på först http://www.blocket.se/vi/12758976.htm?ca=20_s

Lite skabbig men lite svart färg och ny inredning så är den nog acceptabel ( pluss att dra avgaset under bilen).

Fasst den är dock lite dyr för att vara i det skicket, men det går säkert att pruta en del.
LITE skabbig??? Den har ju för fasen rostat genom spackellagren. Det där skulle jag inte ta i med tång.
Köp en som du åtminstone inte behöver jaga rost på om du vill åka epa/atraktor.
 
LITE skabbig??? Den har ju för fasen rostat genom spackellagren. Det där skulle jag inte ta i med tång.
Köp en som du åtminstone inte behöver jaga rost på om du vill åka epa/atraktor.


Jag är inte så bra på såntdär men det gör väll inget om det är lite rost på skärmarna? Det är väll bara att slipa och sedan lacka över?

Notera att jag har en mycket begränsad budget, nu är det väll så att en a-traktor inte tappar så mycket i värde så man kanske borde lägga några tusen extra för att köpa en lite finare :va

finns massa saker du kan hitta på allt finns ju på epatraktor.se... du kan ju sätta dit en varvtalsregulator sen ha lådan orginal och koppla en säkring till regulatorn och dra den när du vill köra orginal sen sätta dit den när bylingen stannar dig... sen om den då bara går i 30 när de ska pröva den har de inga grunder för att flygbesiktiga den... rätta mig om jag har fel har hänt förr....

Sidan finns inte...

Jag tror att det är lite mindre misstänksamt om det bara går att få i 1an, 2an och R
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top