A-torp RR1800kr/SM1000kr???

Dum fråga kanske :va men vem äger Anderstorp och tar ut 100 tkr för banhyran är det kommunen nu lr?
 
Gottis skrev:
2044235 Dum fråga kanske :va men vem äger Anderstorp och tar ut 100 tkr för banhyran är det kommunen nu lr?
Kommunen äger banan och arrenderar ut driften av banan till Värmdö Tekniska Gymnasium som genom ett banbolag sköter om banan. VTG ska bedriva motorsportgymnasium till hösten.
 
har för mig att a-torp kostar 47000 att hyra per dag
läkare ca 2500 per reson / dag
sköterska 1500-2000 / dag

sen måste klubbarna driva arrangemang med plus.
det kostar att utbilda finktionärer...
kanske det finns en kanslist
material etc etc etc
detta skall alla som deltager i ett arrangemang vara med och dela på bil som mc
 
Nr:18 skrev:
2044193

Att sitta här och jämföra kostnaderna mellan olika arrangörer är inte helt rättvisande, vissa arrangörer har en bättre situation avseende banhyra. Kostnaden för att hyra anderstorp under SM uppgår till omkring 100K för endast asfalthyran, sedan tillkommer funkisar, ambulans, läkare, tidtagning, mat till funkisa, osv, osv.

Nu är det ju inte avgiften i sig som ska diskuteras (A-torp har alltid kostat $) , men ni kan väll endå inte varit så naiva att ni inte trodde att det skulle tisslas och tasslas i buskarna. Det är ju klart att det svider om några åker 800 kr billigare. Vidare vill jag påpeka igen att detta lika väl kunnde drabbat Falken om dom varit först ut, så detta är egentligen ingen kritik mot A-torp. Men som jag skrivit innan man kanske skulle kunnat ta ut någon annan avgift för att jämna ut det hela.

Det är bra att det kommer upp så tidigt som det gör då kanske går upp ett ljus för resten av aragörerna att det sticker i ögonen ovasätt vad Svemo beslutat.

björn
 
Last edited by a moderator:
Till i år kommer Anderstorp upprustas en hel del (24+ depåboxar, 3 våningsbyggnad, speakertower m.m), så förhoppningsvis kommer ni tycka att pengarna går till rätt sak (för ingen lär stoppa dom i egen ficka... så dum får man inte vara).
 
Swedie skrev:
2044456 Till i år kommer Anderstorp upprustas en hel del (24+ depåboxar, 3 våningsbyggnad, speakertower m.m), så förhoppningsvis kommer ni tycka att pengarna går till rätt sak (för ingen lär stoppa dom i egen ficka... så dum får man inte vara).


Det har väll inte undgått någon dom sista åren att A-torp är dyarare och det var väll alla inställda på. Det som gör folk förbannade är att en klass åker billigare.

björn
 
björn.e skrev:
2044468 Det har väll inte undgått någon dom sista åren att A-torp är dyarare och det var väll alla inställda på. Det som gör folk förbannade är att en klass åker billigare.

björn

har total tid på bana räknats ut?

Supermoto har ju (enligt tidigare talare) egna sponsorer för TV, varför ska de lägga extra pengar för att ligga på samma nivå som oss då? Vi betalar lite mer för att helt enkelt TV ska få betalt. Våran sport är inte lika poppis.

Arrangörerna har haft lättare att få in pengar på annat sätt än genom förare.

Supermoto ser väl knappast positivit på att köra med RR om det helt plötsligt dubblas i kostnad "bara för att" det köras med RR (vilke i sig för dom inte behöver innebära att något blir bättre).

RR är dyrt.. usch. Ingen ursäkt, men så är det.
 
Eftersom inget nämts nu, när det bara är en månad kvar, om att förarna i år ska betala en del i tv-avgift så gissar jag att den inte kommer tas ut någon i år.

Anledningen är väl att man haft längre tid på sig i år att leta sponsorer för tv-sändningarna och att tv-avgiften kommer delas med Super motard eftersom man från tv är på samma plats. Så vi som förare betalar inget extra för tv i år isf.

Om det är så är det en sänkning av en tidigare tillfällig avgift.
 
Last edited:
Nr:18 skrev:
2044193 Supportklasserna drabbas exakt lika hårt som sm-klasserna :7peta

Jag anser fortfarande att b-förare öht inte har på ett sm att göra. Då skulle vi bli nöjda båda 2, nu är inte verkligheten sådan. Verkligheten är istället att alla sitter här och skriker att anmälningsavgifterna är för höga, när de i själva verket är lägre än 2005! Förra året tillkom nämligen elkostnaden, den ingår i år. Tänk tanken att kostnaderna för sm skulle slås ut på endast a-förare. Då skulle kostnaderna för arrangemanget slås ut på 150 pers mindre än vad som nu är fallet. Snacka om att det skulle skrikas om höga startavgifter!

Jag tycker dock att någon/några b-klasser kan agera utfyllnad och för att sänka kostnaderna, dock bör kanske inte ett SM vara 3 SM-klasser, och 5-6 support-klasser(i år 5 SM-klasser på vissa rejs dock).
Tycker det blir lite snett när man kapar bantid för en SM-klass för att hålla tidschemat för en support-klass.
Men om Supermoto släpat med sig egna sponsorer, eller pröjsat större kaka av tv-sändningarna, så är iaf prisdifferensen förklarlig.
 
Swedie skrev:
2044456 Till i år kommer Anderstorp upprustas en hel del (24+ depåboxar, 3 våningsbyggnad, speakertower m.m), så förhoppningsvis kommer ni tycka att pengarna går till rätt sak (för ingen lär stoppa dom i egen ficka... så dum får man inte vara).


På rätt många motorsportanläggningar som upprustats så höjer banägaren priset på hyran. Ganska så naturligt då man erbjuder en "bättre" vara till den som ska arrangera ett race där. Så funkar det med allt annat med.

Jag är tyvär lite skeptiskt till sånna banor där man ska höja standarden för att kunna köra tex F1 och andra VM-klasser. Vi har inte samma ekonomi som tävlar på nationell nivå att kunna hyra en MotoGP, F1-bana innom vårat land.

Praktexemplet som jag kommer på nu är Philip Island där banägaren nu uppdaterat genom att bygga en golfbana på anläggningen, hotell och göra om avåkningzoner mm. Nu kan man inte köra nationell RR där pga att banhyran ökat iom detta.

Kan banägaren göra alla nödvändiga uppdateringar av sin anläggning för att motsvara den standarden som krävs numera av arrangörerna, förarna med familjer, mekanikerna, sponsorer och tv osv utan att chockhöja avgifterna så är det givetvist så man ska/bör göra!
 
Last edited:
Nr:18 skrev:
2044165 Och sedan ska kostnaderna dras ifrån. Har du en aning om hur mycket? :rolleyes:

Självklart får inte ARC 700kkr rakt i fickan, men några kronor borde det väl bli över eller?

Att Anderstorp kostar mer än övriga banor har jag inga problem med. Den är ju sveriges enda "riktiga" bana. (skulle bara toaletterna bli bättre så vore det ju kalas)
 
Magnus skrev:
2044595 Självklart får inte ARC 700kkr rakt i fickan, men några kronor borde det väl bli över eller?

Att Anderstorp kostar mer än övriga banor har jag inga problem med. Den är ju sveriges enda "riktiga" bana. (skulle bara toaletterna bli bättre så vore det ju kalas)
Och vad gör det? Ska ingen få göra en förtjänst och göra det mödan värt?
 
Axxexs skrev:
2044512 Eftersom inget nämts nu, när det bara är en månad kvar, om att förarna i år ska betala en del i tv-avgift så gissar jag att den inte kommer tas ut någon i år.

Anledningen är väl att man haft längre tid på sig i år att leta sponsorer för tv-sändningarna och att tv-avgiften kommer delas med Super motard eftersom man från tv är på samma plats. Så vi som förare betalar inget extra för tv i år isf.

Om det är så är det en sänkning av en tidigare tillfällig avgift.

Kan ju mycket väl vara så att tv-avgiften bakats in i anmälningsavgiften, men varför kan det inte i så fall komma ut lite info om det. Gå in på svemo.se och försök hitta något aktuellt beslut under roadracing, 22 dec inleddes förhandlingar med SM och något senare den enorma nyheten att svemo skulle vara på MC-mässan ihop med minimoto. Efter det .........stendött. OM man nu tagit ett beslut att köra ihop med SM, varför släpper man inte ut beslutet till sina medlemmar så de kan läsa. Såvitt jag vet finns ingen officiell info från RR-sektionen att vi skall köra med SM. SM-sektionen däremot har ju haft detta färdigt länge. Det heter ju att man skall inte gnälla på något man inte försökt påverka. Men det är inte lätt att försöka påverka om man inte får någon info om vad som pågår. Här finns mycket att lära av MX-sektionen, de är i alla fall duktiga på att lägga ut sina beslut. Att inte ens hela RR-sektionen blir informerad om en sådan här sammanslagning tyder ju på att det är lite väl mycket hysch-hysch.
 
Swedie skrev:
2044609 Och vad gör det? Ska ingen få göra en förtjänst och göra det mödan värt?

Självklart skall klubben gå med vinst så att de kan investera sina pengar i framtida projekt och få en god ekonomi i klubben. Om det gäller att hålla igång/underhålla sin bana eller depå eller utbilda funktionärer eller annat. Har jag sagt att det inte skall gå med vinst :va Går det inte med vinst kan man ju glöma att tävla där efter nått år. Det enda jag gjorde var att räkna ut lite snabbt ungefär vilka inkomster de hade på en tävlingshelg.
 
Swedie skrev:
2044489 har total tid på bana räknats ut?
QUOTE]


Vet inte, men då bör vi ju börja ha andra anmälnings avgifter för tex B600/1000 för vi kör inte lika långa räjs. Ditt resonemang håller inte.

oFFkeFF skrev:
2044542 Jag tycker dock att någon/några b-klasser kan agera utfyllnad och för att sänka kostnaderna, dock bör kanske inte ett SM vara 3 SM-klasser, och 5-6 support-klasser(i år 5 SM-klasser på vissa rejs dock).
Tycker det blir lite snett när man kapar bantid för en SM-klass för att hålla tidschemat för en support-klass.
Men om Supermoto släpat med sig egna sponsorer, eller pröjsat större kaka av tv-sändningarna, så är iaf prisdifferensen förklarlig.


:felämne Är då 250R en renodlad Sm klass med sinna b-förare :va Enligt mig ska väll en SM klass bara inehålla A-förare inte nått jäffla hopkok. Vidare handlar den här tråden om skillnaden i pris mellan SM-SM och RR kan vi hålla oss dit???

björn
 
björn.e skrev:
2044633
Swedie skrev:
2044489 har total tid på bana räknats ut?
QUOTE]


Vet inte, men då bör vi ju börja ha andra anmälnings avgifter för tex B600/1000 för vi kör inte lika långa räjs. Ditt resonemang håller inte.

och inte skall vi betala nån tv-avgift heller för vi lär ju inte visas i tv.

Tyvärr så blir det nog aldrig rättvist. Bara att bita ihop, slanta upp pengarna och se glad ut. OM alla klasser skulle betala lika så skulle avgiften bli ca 1500kr. Altså inte så mycket skillnad.
 
Magnus skrev:
2044645 och inte skall vi betala nån tv-avgift heller för vi lär ju inte visas i tv.

Tyvärr så blir det nog aldrig rättvist. Bara att bita ihop, slanta upp pengarna och se glad ut. OM alla klasser skulle betala lika så skulle avgiften bli ca 1500kr. Altså inte så mycket skillnad.


Det jag menar man splittar kostnaderna för en räjshelg rakt av :tummenupp så har det ju varit förut undantaget 125jr. Varför ska vi helt plötsligt börja ta olika betalt. Visst vi lär inte kunna ändra detta i år men förhoppningsvis till nästa :tummenupp

björn
 
björn.e skrev:
2044633 :felämne Är då 250R en renodlad Sm klass med sinna b-förare :va Enligt mig ska väll en SM klass bara inehålla A-förare inte nått jäffla hopkok. Vidare handlar den här tråden om skillnaden i pris mellan SM-SM och RR kan vi hålla oss dit???

björn

Läs hela mitt inlägg.. Sen beror det givetvis på vad som kan erbjudas b-förarna i respektive klasser för tävlingar, eftersom alla måste just erbjudas tävlingar.
 
björn.e skrev:
2044633 :felämne Är då 250R en renodlad Sm klass med sinna b-förare :va Enligt mig ska väll en SM klass bara inehålla A-förare inte nått jäffla hopkok. Vidare handlar den här tråden om skillnaden i pris mellan SM-SM och RR kan vi hålla oss dit???

björn

Eftersom det är en klass som godkänts av Svenska Idrottsförbundet till att vara en klass som får lov att köras med status om att bli Svensk Mästare i RR med dom regler man nu har så är svaret ja.

Licensbehörigheten har inte något att göra i detta då alla som vill och kan göra upp om vem som är bäst i Sverige fås den möjligheten.

Däremot skulle det bli fel om man skulle köra en klass med SM-status om den bara är tillåten för vissa och inte alla. Tex bara förare med B-licenser. Är det en klass med en viss maxålder så kan kanske Junior-SM status ges kanske.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top