A-obegränsat, men 25 kW på papperet.

Olleminator

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
CBR 600F -98
Om man har A-obegränsat körkort och kör en hoj som är reggad 25 kW, vad händer då vid poliskontroll om det skulle visa sig att brickorna är borta ("strypt på papperet"). Blir Farbror Blå grön i ansiktet och ger oss rött kort?

Man har ju visseligen rätt körkort, men hojen har mer effekt än den är besiktad för. Lite olagligt måste det väl vara...?

:confused:

Det är först och främst en (sken)försäkringsfråga, det handlar inte om olovlig körning.

Olleminator skrev:
Om man har A-obegränsat körkort och kör en hoj som är reggad 25 kW, vad händer då vid poliskontroll om det skulle visa sig att brickorna är borta ("strypt på papperet"). Blir Farbror Blå grön i ansiktet och ger oss rött kort?

Man har ju visseligen rätt körkort, men hojen har mer effekt än den är besiktad för. Lite olagligt måste det väl vara...?

:confused:

Olagligt måste det ju vara då du har en helt annan försäkring etc när du kör på full effekt. Men blir nog ändå inte så mycket mer. Eventuellt vid vurpa och det kollas upp så kan det bli lite problem.

mb skrev:
Det är först och främst en (sken)försäkringsfråga, det handlar inte om olovlig körning.

Men frågan är om det blir det .. Har man försäkrat hojjen på orginal effekt som dom flesta bolag bara tillåter är det ju ingen skenförsäkring. Spel dum och säga att du inte hade en aningn om det. Måste vara den förra ägaren som fixat det.

Det borde ju bli Olovlig körning eftersom den är besiktningsreggad strypt. Det är samma sak som att köra trimmad moppe (nästan), det finns dom som är 50cc men går i 90 original... alltså lätt mc. Men är den typad som strypt kan den godkännas som moppe. Jag har för mig att OR-50'n är så.

vågen skrev:
Det borde ju bli Olovlig körning
Petitesser, i så fall är det nästan olovlig körning med slipon också :D
Har man behörighet för fordonet så har man.

vågen skrev:
Det borde ju bli Olovlig körning eftersom den är besiktningsreggad strypt. Det är samma sak som att köra trimmad moppe (nästan), det finns dom som är 50cc men går i 90 original... alltså lätt mc. Men är den typad som strypt kan den godkännas som moppe. Jag har för mig att OR-50'n är så.

Olovlig körning kan det väl inte bli eftersom han har A obegränsad men kör med en A begränsad. Eftersom han får enligt sitt körkort köra hur "tunga" motorcyklar som helst, det borde ju inte bli olovlig körning. Men iallafall sken försäkring och problem med att få ut ersättning vid en eventuell vurpa/påkörning eller liknande

vågen skrev:

A det e olovlig körning

vågen skrev:

Jag skulle köra vidare fast försäkra som orginla effekt och inte säga något om att den skulle vara stypt. Så gör jag och det går fin fint. har även besiktat den utan problem utan brickor. Skulle kosta ca 800 kr att göra en ombesiktning utan brickorna. Men jag kommer att spela dum om det händer något.

matte_r6 skrev:
Men frågan är om det blir det .. Har man försäkrat hojjen på orginal effekt som dom flesta bolag bara tillåter är det ju ingen skenförsäkring. Spel dum och säga att du inte hade en aningn om det. Måste vara den förra ägaren som fixat det.
Fordonet är säkerligen inte lagligt, men det är inte frågan om en grovförseelse så länge försäkringen är ok. Om jag får gissa vilt skulle jag tippa på att helsystem, backspeglar och miniskyltar uppmärksammas mer i poliskontroller.

Antagligen betalar du för full effekt ändå, så tror inte att det ska va några problem

Är det nån polis som någonsin meckat med en hoj för att kolla att strypningen verkligen sitter där? Min är strypt på papperet, jag har A obegränsad, och försäkringen gäller ändå fulleffekt.

Räcker med att gasa upp till 6 k för att märka om den är strypt eller inte :)

Fast då krävs iofs att dom vågar sadla en sporthoj.

Undra vad försäkringsbolaget skulle säga om polisen skulle göra en utryckning rakt ner i asfalten vid den eventuella provkörningen...

Det kan väl bara vara skenförsäkring gällande vagnskadan. Trafikförsäkringen är väl inte beroende av effekt. eller?

Olleminator skrev:
Räcker med att gasa upp till 6 k för att märka om den är strypt eller inte :)

Fast då krävs iofs att dom vågar sadla en sporthoj.

Undra vad försäkringsbolaget skulle säga om polisen skulle göra en utryckning rakt ner i asfalten vid den eventuella provkörningen...

Ja, men det är knappast något bevis.
-"Du, den här hojen LÅTER och KÄNNS ostrypt så nu får du böter".... :rolleyes:

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien