A-kort obegränsad - vad gäller?

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
Hejsan alla!

Jag bestämde mig för ett par veckor sedan att faktiskt ta tag i det där med a-kortet. Köpte mig en Yamaha xs400 för att övningsköra på. Kollade lite på diverse forum för att se vad som faktiskt gällde för att köra upp för obegränsad. Hittade en länk till STR som visade vad som gällde, 0.16 i effekt/vikt-förhållande. Dock såg jag nu att VV skriver att det är 700 cc som gäller. Jag förutsatte ju att STR skrev vad som gällde för uppkörning :huvet

Vilket stämmer? Är det så att det är 700cc som gäller när man kör upp och att effekt/vikt-förhållandet bara bestämmer om hojjen är räknas som tung eller inte?

Här är sidorna jag fått infon ifrån.
http://www.str.se/Korkort/Korkortsguide/Forarbehorigheter/Motorcykel/
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Det spelar egentligen inte nån större roll om jag får hyra en hoj av en skolan eller inte. Hade mest tänkt få ner hela körkortskostnaden till så litet som möjligt genom att ta få lektioner på skolan och köra MYCKET privat. Antar att det är lättare att köra upp på en hoj man är van vid bara.

A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

A (obegränsad effekt)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och:

har haft behörigheten under minst två år eller
har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.
Uppfyller du inte ovanstående krav får du endast köra motorcykel med begränsad effekt .

Och för uppkörningen gäller

Behörighet A (obegränsad):

Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):

Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Det är inte riktigt samma regler som gäller för uppkörningen som för vad du får köra när du sedan fått kortet.
För uppkörning för A-obegränsat så måste hojen vara på minst 700cc och ha minst 35kw effekt.
Du kan givetvis övningsköra på din hoj i alla fall. Det ger ju körvana och det går ju fortfarande att lära sig fordonsplacering, hantering av bromsar mm på den. sen fokuserar du på manöverbanan med körskolan och lånar hoj av dom för uppkörningen. Om du inte kan låna en hoj av någon bra kompis för uppkörningen.

Tack för svaren.

En 700cc+ går nog alltid att låna om man ber riktigt snällt. :) annars får man betala skolan för deras.

Vad jag förstått är många körskolor väldigt restriktiva med att hyra ut hojen till folk som inte kört hos dom. Inte helt ovanligt att högfartsprovet för bromsningen slutar med framåtvolt med dubbel mollbergare och pik...

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back