A-körkort fråga!

_raffe_

Inte som alla andra
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
ktm 640 bling bling edition
Hej! Haft mitt A-kort sedan 91 men sedan dess har mycket händ! Nu ska min flickvän börja övningsköra med mig till våren! Hon är 25, måste hon köra 25kw hoj efter att ha tagit kort eller kan hon köra riktiga maskiner?
Hur funkar det med 25kw, vilka MÅSTE köra de, och hur länge?

mvh raffe

Nej eftersom hon är över 20 år så får hon övningsköra med tung mc utan begränsning och efter att ha klarat uppkörning få framföra den själv!

Lycka till :tummenupp

Edit: Om man är under 20 år får man A kort med begränsning och efter 2 år, eller när man fyller 21, så får man A kort utan begränsning automatiskt!
Iaf vad jag har läst mig till här på sporthoj..

Last edited:
Nej eftersom hon är över 20 år så får hon övningsköra med tung mc utan begränsning och efter att ha klarat uppkörning få framföra den själv!

Lycka till :tummenupp

Edit: Om man är under 20 år får man A kort med begränsning och efter 2 år, eller när man fyller 21, så får man A kort utan begränsning automatiskt!
Iaf vad jag har läst mig till här på sporthoj..

ja.... nästan i af... Kör man upp innan man är 21 så får man bara begränsat, och 2 år senare får man tungt. Alltså, kör du upp när du är 20 år och 364 dagar får du begränsat som övergår till tungt när du sen är 22 år och 364 dagar. Däremot om du kör upp när du är 18 så får du tungt vid 20. Annars är det 21 som gäller för att få köra upp för tung. :tummenupp

Men du får övningsköra på tung obegränsad innan 20,skall väl sitta på samma hoj då om jag inte minns fel.

Henrik

ja.... nästan i af... Kör man upp innan man är 21 så får man bara begränsat, och 2 år senare får man tungt. Alltså, kör du upp när du är 20 år och 364 dagar får du begränsat som övergår till tungt när du sen är 22 år och 364 dagar. Däremot om du kör upp när du är 18 så får du tungt vid 20. Annars är det 21 som gäller för att få köra upp för tung. :tummenupp

Det där stämmer bra det.
Jag har för mig att om man tar begränsat när man är 20 och inte orkar vänta i 2 år på att det ska övergå till tungt, så räcker det med en uppkörning från den dan man fyllt 21? Stämmer det?

Det där stämmer bra det.
Jag har för mig att om man tar begränsat när man är 20 och inte orkar vänta i 2 år på att det ska övergå till tungt, så räcker det med en uppkörning från den dan man fyllt 21? Stämmer det?

Ja, har du begränsat och är 21 så får du göra uppkörning för tung. Du kan inte "fastna" i begränsat-träsket.

En liten bifråga till A-körkortet.

Ska själv ta A-körkort till våren. och tänkte kolla ifall man får ny prövotid eller om man slipper det iomed att jag haft bilkörkort i 5års tid.?!.

tacksam för svar. (ursäkta att jag kapade tråden.).
//Mvh Joakim

Ingen ny prövotid,endast med första kortet.
Har tagit några dom sista åren så jag vet.

Henrik

måste man göra om uppskrivningen också eller räcker det med körningen?

Om du har gjort ett godkänt teoriprov för mc behöver du inte göra ett till, oavsett om detta prov var för lätt, mellen eller tung mc.

Angående prövotid så är det som sagt 2 år efter första körkortet. Det är därför det är väldigt praktiskt att ta A1 när man är 16, så kan man köra som ett as när man fyller 18 :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...