A begränsat

hockeyliran

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Hoj
Daytona 675 -07
Tja

Denna frågan har säkert ställts 100 gånger, men jag tar mig friheten att ställa den igen...

Jag är 20 år och fyller 21 i januari. Och jag kan bara ta A begränsat då? som jag förstår de får jag köra en strypt R6a.. när får jag köra den ostrypt? när jag är 21 eller efter att jag haft körkortet 2 år? och om jag inte vill vänta får jag köra upp igen och göra ett nytt teori prov för tungt?

// over and out

Köra tung hoj får du göra efter två år från den dagen du tar mellankort, spelar ingen roll hur gammal du är.
Köra upp för tung utan begränsning kan du göra så fort du fyllt 21 år, nytt teoriprov behöver inte göras.

:)

Du får strypa ner din hojj till 25 kw. Och köra den lagligt som 20 åring. När du fyller 21 kan du göra ny teori för att få köra tung, ingen uppkörning behövs. Eller så väntar du 2 år så tror jag det blir tung automatiskt, är lite osäker.

ah va snackar jag om... glöm mitt inlägg. trött nu på kvällen. Och jag som håller på med teorin..

Last edited:
Du får strypa ner din hojj till 25 kw. Och köra den lagligt som 20 åring. När du fyller 21 kan du göra ny teori för att få köra tung, ingen uppkörning behövs. Eller så väntar du 2 år så tror jag det blir tung automatiskt, är lite osäker.

ah va snackar jag om... glöm mitt inlägg. trött nu på kvällen. Och jag som håller på med teorin..

Fel !

Om du tar strypt nu så får du tungt om 2år.
Om du tar det när du fyllt 21 så går det bra med "riktigt a-kort".
Eller så kan du ta mellan nu och köra upp igen när du fyllt 21...

Bara ta a-beg nu och köra upp igen nästa vår så får du tungt kort ett år tidigare!

stryp inte en r6a.. torksar så mycket effekt på att dra ner den så mycket kw.. som att köra en f1 bil med golf 1.6 motor.. KUL

Men roligare att köra en säsong med strypt r6a än inte alls..

mm cervantes det är också riktigt roligt att åka på en scooter jämnsides med en strypt r6a

Tack för alla snabba svar ! Imponerad

Så om jag förstått de rätt får jag köra en strypt R6a med A begränsat, och då blir de automatiskt A tungt efter 2 år, om jag inte kör upp när jag fyllt upp 21 då för tungt... Är de bara uppkörning eller måste jag göra teori igen?

Tack för alla snabba svar ! Imponerad

Så om jag förstått de rätt får jag köra en strypt R6a med A begränsat, och då blir de automatiskt A tungt efter 2 år, om jag inte kör upp när jag fyllt upp 21 då för tungt... Är de bara uppkörning eller måste jag göra teori igen?

ingen mer teori bara en uppkörning:tummenupp

Är lite osäker, men tänk på att du inte kan köra upp på r6an och få A obegränsad. Den är väl för lätt?
Du får låna en tyngre hoj, om du ska köra upp vid 21 års ålder.

stryp inte en r6a.. torksar så mycket effekt på att dra ner den så mycket kw.. som att köra en f1 bil med golf 1.6 motor.. KUL
En bättre jämförelse är att det är roligare att köra en F1-bil med golfmotor än att köra en golf med golfmotor... som är alternativet.:rolleyes:

Är lite osäker, men tänk på att du inte kan köra upp på r6an och få A obegränsad. Den är väl för lätt?
Du får låna en tyngre hoj, om du ska köra upp vid 21 års ålder.
Vikten har ingen betydelse, hojen ska ha minst 700 cc och mer än 35 kW motoreffekt vid uppkörning för obegränsat kort.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman