A begränsat, vad gäller?`

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Uppgraderade nyss mitt A1B till ett AB kort.
Har alltid tänkt trott att om man tar det när man är 20 (även om det är dagen innan man fyller 21) så är det begränsat i 2 år. Började dock tänka lite på det när jag stod där med lappen i handen, är det verkligen så? Kan inte hitta något på vv.se som får mig att bli säker på nått..
Är det så att när du har A-begränsat blir det obegränsat den dagen man fyller 21? eller måste man vänta tills man som i mitt fall är tjugotvåochetthalvt?

När man är 21 får man köra vad som helst, begränsningen försvinner automatiskt när du haft begränsningen i två år, eller när du fyller 21, vilket som nu inträffar först.

Solid snake skrev:
2358410 Du får vänta, jag med. :gnissla
Det är så alltså?
Vilket kortat j*vla system, varför skulle en 21åring med färskt kort vara mer lämpad att köra en säg 100hk hoj medans en annan jämn årig med 1års erfarenhet inte vara det :tomten

Sewn skrev:
2358413 När man är 21 får man köra vad som helst, begränsningen försvinner automatiskt när du haft begränsningen i två år, eller när du fyller 21, vilket som nu inträffar först.
Det låter fan så mycket bättre... får vi höra en avgörande röst nu? eller någon som kan styrka sitt påstående?

Last edited:
kajlyl skrev:
2358416
Det låter fan så mycket bättre... får vi höra en avgörande röst nu? eller någon som kan styrka sitt påstående?

Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:

haft behörigheten A under minst två år, eller
fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

Edit: saxat från vägverket.

Det säger väl sig självt...

Är du 40 bast och kör upp för A-begr så får du just det. Två år senare, när du är 42, får du obegränsat per automatik.

Är du 18 så är du ju inte 21+ efter två år, utan får därför vänta.

mjo det är allt jag har hittat, vill man riktigt mycket så kan man tolka det lite olika. Framför allt för att det låter så korkat om det är som du(och jag tyvärr) tror...

Jag citerar ur "MC-Boken" utgiven 2004:

Om du ska köra en motorcykel som har:

- En motoreffekt som överstiger 25kW

eller

- Ett förhållande mellan motoreffekt och vikt som överstiger 0,16kW/kg

så måste du antingen:

- Vara minst 20 år och ha haft A-behörighet "med begränsning" i minst två år (efter denna tid gäller körkortet automatiskt som A-behörighet "utan begränsning")

eller

- Ha fyllt 21 år och klarat ett körprov för denna typ av motorcykel. Du får börja övningsköra när du är 20 år.

Mao så måste man köra upp igen om man inte kan hålla sig i två år. :tomten

Bara köra upp igen, trafikinspektören är ju väl medveten om att du redan har A. MAO gör du inga större missar så bör det inte vara nå't problem. Alternativet är ju att vänta.

Tar man A-kort när man är 21 eller äldre så har man aldrig begränsat kort, om man inte kör upp på en begränsad mc, men det vore ju bara korkat... :)

Men för att svara på din fråga så vet jag inte.. :)
Eftersom du kört upp på en begränsad hoj så kan det ju vara så att du får vänta tills du haft kortet i 2 år, men jag skulle tro att det är så att du får köra obegränsad hoj den dagen du fyller 21.

Ring till en körskola och kolla, de brukar ha bra koll på läget.

Last edited:
*/ ?>
Back