A begränsad

Gtmannen

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
Suzuki Gt 380, Honda cr 250-02, Ktm 250-12
Hejsan, har en enkel fråga. Är lite lat och orkar inte redigt leta på internet eller i böcker. Hur många cc får en A begränsad hoj ha? Jag vet att det inte får övergå ett visst kw/kg jag vill bara veta om de finns någon gräns för cc.:va

Nej det finns ingen gräns för cc. Får inte överstiga 0.16kw/kg bara..Men kanske inte så roligt att puttra runt på en 1000cc med 34 hk. Men dom flesta verkar ju endå ta bort strypningen:P utan jag dock.. ha

Nej det finns ingen gräns för cc. Får inte överstiga 0.16kw/kg bara..Men kanske inte så roligt att puttra runt på en 1000cc med 34 hk. Men dom flesta verkar ju endå ta bort strypningen:P utan jag dock.. ha

Okej. tack så mycket. Då går det alltså bra med en 600 som är strypt då? även om man ska köra upp på den?:tummenupp

Okej. tack så mycket. Då går det alltså bra med en 600 som är strypt då? även om man ska köra upp på den?:tummenupp

Krav som motorcykeln ska uppfylla vid körprovet
En motorcykel som används vid körprovet måste vara tvåhjulig och den får inte ha sidvagn. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/tim. Vid prov för behörighet A1 ska motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim. Du ska själv tillhandahålla den motorcykeln som ska användas vid provet.

Motorcykeln ska vara utrustad med kopplingshandtag och växlas manuellt, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel. Med automatiskt växlad motorcykel avses en motorcykel utan kopplingshandtag där växling sker automatiskt. Samma motorcykel skall an*vändas under hela provet.

Motorcykeln ska dessutom uppfylla följande krav:

Behörighet A (obegränsad):

Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.
Behörighet A, (begränsad):

Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
Behörighet A1:

Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
Motorns effekt får inte överstiga 11kW.
Du måste kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln vid körprovet, oavsett vilken behörighet provet gäller.

Vilken skyddsutrustning ska jag använda
Sökanden ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.

Last edited:
Krav som motorcykeln ska uppfylla vid körprovet
En motorcykel som används vid körprovet måste vara tvåhjulig och den får inte ha sidvagn. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/tim. Vid prov för behörighet A1 ska motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim. Du ska själv tillhandahålla den motorcykeln som ska användas vid provet.

Motorcykeln ska vara utrustad med kopplingshandtag och växlas manuellt, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel. Med automatiskt växlad motorcykel avses en motorcykel utan kopplingshandtag där växling sker automatiskt. Samma motorcykel skall an*vändas under hela provet.

Motorcykeln ska dessutom uppfylla följande krav:

Behörighet A (obegränsad):

Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.
Behörighet A, (begränsad):

Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
Behörighet A1:

Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
Motorns effekt får inte överstiga 11kW.
Du måste kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln vid körprovet, oavsett vilken behörighet provet gäller.

Vilken skyddsutrustning ska jag använda
Sökanden ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.

Okej. superbra. Då behöver jag inte oroa mig längre. Tack för svaret :tummenupp

Back