954RR '03 eller GSXR750 06

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Är lite sugen på dessa två:

GSX-R 750 2006

CBR 954RR 2003

Ni som har erfarenhet av bägge, vad har ni för åsikter och synpunker? Vilken är mest kvickstyrd? Vilken accelrerar bäst ut ur kurvor? Dela gärna med er av era intryck. Nu snackar jag alltså enbart om köregenskaperna. Utseende och coolhetsfaktor är inte lika viktigt i just det här fallet (ska troligen ej användas i trafik).
 
GSX-R 750 alla dagar i veckan!

Mitt val om jag inte kört twin i år.

Edit:

Jag har haft 929 innan som är snarlik 954 och det är en kanonhoj.
Men kvick i böjjarna? Nope.
 
CBR954RR är väl knappast en touringmaskin? Den är ju lättare och mindre sävlig än 1000RR av både 2004 och 2005 års modeller.
 
Men om man bortser från motorvolymen och bara ser till chassi, dämpning, bromsar etc etc. Hur pass väl står sig 954:an mot 750:n där?

En annan grej också... har inte lyckats hitta prestandainformation för 750:n nånstans på nätet. Vet att den har 150 hästar, men vet någon vad den har för vrid? Jag som är van vid twin vill ju gärna ha det där vridet ut ur böjarna, även om jag måste offra ett par hästar :)

EDIT: inte säkert att den kommer vara en renodlad banhoj. Det beror på hur dyr den blir. Om den kostar för mycket så blir jag ju tvungen att sälja min nuvarande hoj och då måste jag ju kunna köra på gata också.
 
Last edited:
Men om man bortser från motorvolymen och bara ser till chassi, dämpning, bromsar etc etc. Hur pass väl står sig 954:an mot 750:n där?

En annan grej också... har inte lyckats hitta prestandainformation för 750:n nånstans på nätet. Vet att den har 150 hästar, men vet någon vad den har för vrid? Jag som är van vid twin vill ju gärna ha det där vridet ur ut böjarna, även om jag måste offra ett par hästar :)



EDIT: inte säkert att den kommer vara en renodlad banhoj. Det beror på hur dyr den blir. Om den kostar för mycket så blir jag ju tvungen att sälja min nuvarande hoj och då måste jag ju kunna köra på gata också.

750in är ju nästintill en banhoj med lysen...
954an gjordes aldrig för att va en banhoj direkt...
 
Vill du ha tryck ut ut böjarna skall du allvarligt prova en 1098:a.

10/10 sporthojstrådar där det frågs om råd ang. hos så rekommenderar folk den hoj de har själv. Jag vet.

Men prova iaf. Den är värd det om du tänker i de prisklasserna.
En std. borde du få loss för runt 150k. Ny.

Annars är som sagt mitt val GSX-R:n utan tvekan!

Ny hoj i dag och jag får inte välja twin? = ZX10R eller GSX-R
 
1098:an hade givetvis varit en drömhoj, men det är ekonomiskt otänkbart just nu. Är på jakt efter en hoj av bra modell med några år på nacken som jag inte behöver vara rädd repa lacken på.

Det är fan att man inte snackar tyska alltså. Det finns ett helt gäng cyklar av de här två modellerna till salu nere i Tyskland just nu. Man skulle kunnat ta en dagsutflykt ner och provkört en fyra-fem hojar och bilda sig en egen uppfattning. Sen är det bara att åka tillbaka till den man gillade bäst och slanta upp.
 
Last edited:
1098:an hade givetvis varit en drömhoj, men det är ekonomiskt otänkbart just nu. Är på jakt efter en hoj av bra modell med några år på nacken som jag inte behöver vara rädd repa lacken på.

Det är fan att man inte snackar tyska alltså. Det finns ett helt gäng cyklar av de här två modellerna till salu nere i Tyskland just nu. Man skulle kunnat ta en dagsutflykt ner och provkört en fyra-fem hojar och bilda sig en egen uppfattning. Sen är det bara att åka tillbaka till den man gillade bäst och slanta upp.

När det gäller tyskland så tänk så här: Om priset verkar för bra för att vara sant så är det antagligen för bra för att vara sant.

Är i D-land minst 4 ggr per år och visst det är billigare men inte nirvana.

Hoj med några år på nacken? Då är väl en -06 GSX-R lite ny?

Ut och prova tills du hittar det som ger dig det största leendet på läpparna.
Skit i tekniska data hp/kg osv. vem bryr sig. Det är du som skall ha kul med hojen och inte ngn journalist!

Senaste året har jag haft Ducce 996sps, Ducce 999s, Honda 929 och Ducce 1098s.
Jag rangordnar dem: 1098, 996, 929, 999. BSYOL
(Biggest Smile On Your Lips)

Observera att Hondan är före 999:an! ye unfaithful
 
Jo jag vet men den största anledningen är att det helt enkelt finns fler hojar till salu i Tyskland. Hittar man en där man slipper åka längre än till Varberg så är ju det givetvis ännu bättre.

Sen tekniska data är jag nyfiken på just för att jag inte har chansen att provköra en själv just nu.

Har du köpt hem nåt från Tyskland nån gång? Min hoj jag har nu är importerad därifrån (fast ny då) via MC-kompaniet i Väring. Fick ner priset med 18000 kr jämfört med en "svensksåld". Men det är inte samma skillnad på begagnatmarknaden eller?
 

Senaste året har jag haft Ducce 996sps, Ducce 999s, Honda 929 och Ducce 1098s.
Jag rangordnar dem: 1098, 996, 929, 999. BSYOL
(Biggest Smile On Your Lips)

Observera att Hondan är före 999:an! ye unfaithful

Det kan det vara värt att betänka att 954:an har lite vassare chassi och bättre mos i motorn både i mellanregistret och på toppen än 929:an.
 
På 954:an tar fotpinnarna i backen bara man ställer den på sidostödet. Kåporna har också en tendens att vilja skrapa asfalt på hondan.
 
På 954:an tar fotpinnarna i backen bara man ställer den på sidostödet. Kåporna har också en tendens att vilja skrapa asfalt på hondan.

Asså fotpinnarna sitter väldigt långt ner? Ofan det var bra att veta! Nån av er som kör 954 som brukar drabbas av detta?
 
En annan grej också... har inte lyckats hitta prestandainformation för 750:n nånstans på nätet. Vet att den har 150 hästar, men vet någon vad den har för vrid? Jag som är van vid twin vill ju gärna ha det där vridet ut ur böjarna, även om jag måste offra ett par hästar :)



Vridmoment = 86 nm står det i Bike begguiden -07
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top